مطالب جدید
-
صبر در قرآن، صبر و نماز دو وسیله تربیتی
صبر در قرآن، صبر و نماز دو وسیله تربیتی نویسنده: سید قطب، مترجم: مرحوم دکتر خرم دل (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (۱۵۳) ای کسانی که ایمان آوردهاید از بردباری و نماز (در برابر حوادث سخت زندگی) کمک بگیرید. بیگمان خدا با بردباران است. «صبر» در قرآن خیلی تکرار میگردد و بسی از آن نام میرود. این نیز بدان سبب است که خدای بزرگوار میداند جهت ماندگاری بر راه راست کوشش زیـادی لازم است…
ادامه »»» -
مجازاتِ روزهخواری
مجازاتِ روزه خواری نویسنده : محسن نیکخواه قابل توجّهِ کشورهای اسلامی! تا جایی که بنده اطلاع دارم، در کلام خدا، در آن قولِ فصل، در آن تبیان، در آن سخنِ آسان، در آن نور، در آن هدایتگر به راهِ سلامت، در آن کلامی که باطل از هیچ سمتی به آن راه ندارد، در آن بزرگ (عظیم) و کامل (مجید) و فرزانه(حکیم)، در آن روشن و آشکار در آن مبارک در آن تردیدناپذیر (لا ریب فیه) در آن معیار (فرقان…
ادامه »»» -
حقیقت دنیای، فانیست یا ماندگار؟ نگاهی متفاوت به لذتهای دنیایی
حقیقت دنیای، فانیست یا ماندگار؟ نگاهی متفاوت به لذتهای دنیایی نویسنده: بدیعالزمان سعید نورسی، مترجم: داود وفایی، ✔️با دقت در اوضاع منزل دنیا و احوال انسانهایی که ساکن آناند دانسته میشود که این دنیا منزلی نیست که برای ماندگاری خلق شده باشد. ✔️حداکثر سالن انتظار یا مسافرخانهییست برای اجتماع مخلوقات مدعو به منزل “دار السلام” حضرت حق که ابدی و سرمدیست. ✔️ چیزهای دلنشینی که در این دنیا دیده میشوند برای ذوق و لذت بردن نیست؛ زیرا لذت وصالشان…
ادامه »»» -
اسماء حسنی، شرح عدل
اسماء حسنی، شرح عدل شهید کاک ناصر سبحانی شرح اسم عدل ?استاد کاک ناصر سبحانی ?این اسم در حقیقت قبل از اسم «مقسط» مطرح است؛ اما چون از نوعی عمومیت برخوردار است آن را در اینجا و بعد از «مقسط» مطرح میکنیم. ? (عدل)، در اصل به معنی متوازن بودن و بعد متوازن کردن چیزی با چیز دیگر است، این اسم که در اصل مصدر است، به معنی اسم فاعل یعنی «عادل» به کار رفته است، آنچه گفته شد تنها…
ادامه »»» -
زنانِ مردساز!
زنانِ مردساز! نوشته: د. نابلسی. ترجمه: عبدالقاهر فقیری ⏺ یکی از آموزگاران علوم قرآنی، در مسجدی می گفت: پسربچهٔ برای ثبت نام در صنف قرآن به نزدم آمد. برایش گفتم: آیا چیزی از قرآن حفظ داری؟ گفت: بلی، از او خواستم تا از جزء «عَمّ» بخواند، و خواند. گفتم: سوره «ملک» را حفظی؟ بی درنگ گفت: چرا که نه، از زیبایی و پختگی حفظش، با آن سن کم، هنوز در شگفتم. از سورهٔ «نحل» پرسیدم، دیدم آن را هم حفظ…
ادامه »»» -
قواعد چهل گانه شمس تبریزی چگونه به دست آمده اند؟
قواعد چهل گانه شمس تبریزی چگونه به دست آمده اند؟ نویسنده: الیف شافاک ، ترجمه: ارسلان فصیحی من درویشی سرگردانم؛ در تبعید ابدی روی زمین. روی سنگی که بالش کرده ام دو بار سرم را نگذاشته ام از یک ظرف دو بار غذا نخورده ام از زیر عبایم هر روز منظره های متفاوت تماشا کرده.ام. گرسنه که می مانم با تعبیر خواب دو، سه درهم به دست می آورم آنچه به دست آورده ام بین محتاجها تقسیم میکنم؛ به…
ادامه »»» -
زلزله و پاسخ سئوالات و شبهاتی در این مورد
زلزله و پاسخ سئوالات و شبهاتی در این مورد نویسنده: بدیع الزمان سعید نورسی / مترجم: داریوش موسوی بسم الله الرحمن الرحیم إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضِ زِلْزَالَهَا و وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضِ أَثْقَالَهَا وَ قَالَ الْإِنْسَانُ مَالَهَا یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا… این سوره با قاطعیت بیان میکند که کره ی زمین در حرکت بوده و زلزله اش مشمول الهام و وحی الهیست و تحت فرمان او تکان می خورد، و بعضاً می لرزد. پیرامون شش و هفت سؤال جزیی…
ادامه »»» -
زلزله و یک روشنگری اعتقادی در مورد بلایای طبیعی
زلزله و یک روشنگری اعتقادی در مورد بلایای طبیعی نویسنده: مراد یوسفی ?همه ی ما در رسانه ها شاهد خرابی های زلزله ی ترکیه و سوریه هستیم و قلب مان به درد آمده است، چه کسی است که این صحنه ها را ببیند و قلبش به درد نیاید! ولی باید آگاهانه در مورد این مسائل قضاوت کنیم و از دو مورد زیر برحذر باشیم: ➖اول، سخن مسموم اسلام ستیزانی که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و…
ادامه »»» -
اجتهاد میان میان باطن گرایان جدید و نو ظاهرگرایان حرفگرا و تاریخمنمدی نص
اجتهاد میان میان باطن گرایان جدید و نو ظاهرگرایان حرفگرا و تاریخمنمدی نص نویسنده: پروفسور علی محی الدین قره داغی مترجم: محمد ملا زاده ?اجتهاد میان میان باطن گرایان جدید و نو ظاهرگرایان حرفگرا ? تاریخمنمدی نص دینی ?چهرهی واقعی سکولارها ?سکولارها و از اعتبار انداختن شریعت ?ریشه یابی تفسیر تاریخمند از دین ?باطنگرایان و فهم غلط احکام دینی ?همسویی و اتفاق باطنگرایان جدید و قدیم ?ظاهراگرایان و فهم سطحی دین ?ارزیابی تاویل نوباطنیان در ترازوی شرع ?سکولارها و…
ادامه »»» -
فضلیت ماه رجب و مسائل متعلق به آن
فضلیت ماه رجب و مسائل متعلق به آن نویسنده: شیخ نوح مقدم ?ماه رجب یکی از چهارماه حرام نزد الله متعال است. رسول الله صلی الله علیه وسلم در ذکر نام این ماهها چنین می فرمایند: (السَّنَهُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ، ثَلَاثَهٌ مُتَوَالِیَاتٌ: ذُو الْقِعْدَهِ، وَذُو الْحَجَّهِ، وَالْمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ، الَّذِی بَیْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ) مُتَّفَقٌ عَلَیْهِ هر سالی دوازده ماه است که چهار ماه آن حرام است که سه ماه آن پیاپیاند: ذوالقعده، ذوالحجه و محرم و…
ادامه »»» -
فضلیت ماه رجب و بدعت های ماه رجب
فضلیت ماه رجب و بدعت های ماه رجب نویسنده: فیصل بن علی البعدانی خداوند بر حسب حکمت خویش برخی از روزها و شب ها و ماه ها را بر برخی دیگر برتری داده است تا اینکه بندگانش در آنها بیشتر در انجام عبادات بکوشند واعمال صالحه را بیشتر انجام دهند ولی شیاطین انس و جن همیشه تلاش کرده اند مردم را از آن باز دارند ومانع انجام اعمال نیک توسط بندگان نیکوکار خداوند شوند تا جایی که تلاش می کنند…
ادامه »»» -
ابتلا و نحوه مواجهه با آن
ابتلا و نحوه مواجهه با آن نویسنده: ماموستا محمد (زاهد) قادری تاملی در قصه موسی و عبد خدا در سوره کهف. قصه موسی و عبد خدا ، تفسیر و تبیین ابتلا و نشان دادن دست تدبیر خداوند در ورای امور است. این قصه بیان میکند که هر حادثه ای، ظاهر و باطنی دارد آدمی اما تنها ظاهر آن را می بیند. پشت پرده حوادث را فقط خدا می داند لذا به عبد خود دانشی خاص ” علّمناه من لدنا علما…
ادامه »»» -
امکان انعقاد اجماع در عصر حاضر، آری یا نه؟!
امکان انعقاد اجماع در عصر حاضر، آری یا نه؟! نویسنده: دکتر مصطفی زلمی / مترجم: دکتر احمد نعمتی آیا انعقاد اجماع در این عصر برای کشف احکام شرعی نسبت به وقایع جدید و نوپدیدی که در زمان های گذشته نمونه ی آنها نبوده و دستیابی به نصوص ظاهری که بتوان احکام شرعی را از آن استنباط نمود امکان دارد یا خیر؟ جواب این سؤال دارای دو جنبه است جنبه ی منفی جنبه ی مثبت الف) جنبه ی منفی: مقتضای این…
ادامه »»» -
حکومت در اسلام، عرفی و مدنی یا دینی و الهی؟!
حکومت در اسلام، عرفی و مدنی یا دینی و الهی؟! نویبسنده: سعدالدین صدیقی معرفى حکمرانى اسلامى در آغازِ سخن لازم است دو موضوع را یادآوری کنم: موضوع اول اینکه، منظور از حکمرانی اسلامی یا حکومت اسلامی در این مقاله، حکومت دینی نیست. حکومت دینی یا همان تئوکراسی (Theocracy)، چنانکه خواهد آمد، با حکومت اسلامی تفاوت ماهوی دارد. به اختصار حکومت دینی، به معنای حکومت الهی است که در آن قدرت مطلق سیاسی در دست کسی یا کسانی است که…
ادامه »»» -
اسلام سیاسی، آری یا نه؟
اسلام سیاسی، آری یا نه؟ نویسنده: عبدالعزیز سلیمی اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین و دانش بروز نموده است، اینگونه پیداست که زمینه ساز آن رویکرد تازه برخی از اعضای شورای مرکزی «جماعت دعوت و اصلاح» بوده است. از آنجا که تا کنون به متن آن رویکرد دست نیافته ام و تنها به صورت شفاهی آن را شنیده و در جریان چند و چون آن قرار ندارم و از مقصد،…
ادامه »»»