اندیشه
-
اندیشه سیاسی راشد غنوشی، آزادی و پلورالیسم سیاسی
اندیشه سیاسی راشد غنوشی، آزادی و پلورالیسم سیاسی نویسنده: عدنان فلاحی غنوشی قاطبهی اسلامگرایان را متهم میکند که آزادی و دموکراسی را هنوز به رسمیت نمیشناسند: «بعضی جهات گفتمان اسلامیِ جریان میانهرو که تنهی اصلی اسلام معاصر و کعبهی آمال آن را تشکیل میدهد ـ و روی سخن ما بیشتر با آنان است ـ هنوز در پذیرش آزادی و دموکراسی… مردد هستند چه رسد به جریانات اسلامگرای افراطی»[۱]. آیا مسلمین میتوانند خواستههای سیاسی خود را بر…
ادامه »»» -
راشد غنوشی و اندیشهی سیاسی خلافت
راشد غنوشی و اندیشهی سیاسی خلافت نویسنده: عدنان فلاحی غنوشی برغم انتقاداتی که نثار علی عبدالرازق (۱۹۶۶ـ۱۸۸۸م) ـ از مشایخ دینی و قضات پیشین مشهور مصر ـ و مدعیات وی دال بر فقدان پیوند ذاتی میان اسلام و تأسیس نظام سیاسی میکند، معتقد است که ابهام و غموض موجود در تمییز بین شریعت به مثابه قانون و نهادهای حکومتی، ممکن است باعث معادلانگاری شریعت اسلام با نظامهای سیاسیِ پیشینِ حاکم بر مسلمین ـ و نتیجتاً ظلم و ستم مندرج…
ادامه »»» -
حکمِ قیامت کسی است که با تحقیق، تدبّر و تفکّر کامل، دینی غیر از اسلام را انتخاب میکند چیست؟
حکمِ قیامت کسی است که با تحقیق، تدبّر و تفکّر کامل، دینی غیر از اسلام را انتخاب میکند چیست؟ نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی / ترجمه: هاشم حسین پناهی مطلب زیر برگردان سخنان دکتر قرضاوی در مورد حکمِ قیامت کسی است که با تحقیق، تدبّر و تفکّر کامل، دینی غیر از اسلام را انتخاب میکند: برادری از ایران به نام محیالدّین نامهای طولانی نوشته و سؤالاتی پرسیده است که آن را با شما به اشتراک میگذارم. این برادر پرسیده است:…
ادامه »»» -
مغلطهها و دروغها در زمینه ی تناقض دین و دانش
مغلطهها و دروغها در زمینه ی تناقض دین و دانش نویسنده : عبدالرحمان حسن حبنکه المیدانی/ مترجم: محمد صادق رحمانی سورستانی دکتر عظم به عنوان رهبر ملحدان معاصر تلاش کرده است با مغلطهها و دروغهای زیادی تناقض دین و دانش را اثبات نماید تا شاید از این رهگذر بتواند تمام دین را نقض کند؛ البته این تنها دستاویز ایشان است که آن را در نبرد با ادیان و انتقاد خیالیاش از اندیشهی دینی و نقض پوشالی و کاذب ایمان…
ادامه »»» -
راشد غنوشی، دین و سیاست (قسمت دوم)، چالش احیای خلافت
راشد غنوشی، دین و سیاست (قسمت دوم)، چالش احیای خلافت نویسنده: عدنان فلاحی ۱) غنوشی و خلافت غنوشی برغم انتقاداتی که نثار علی عبدالرازق (۱۹۶۶ـ۱۸۸۸م) ـ از مشایخ دینی و قضات پیشین مشهور مصر ـ و مدعیات وی دال بر فقدان پیوند ذاتی میان اسلام و تأسیس نظام سیاسی میکند، معتقد است که ابهام و غموض موجود در تمییز بین شریعت به مثابه قانون و نهادهای حکومتی، ممکن است باعث معادلانگاری شریعت اسلام با نظامهای سیاسیِ پیشینِ حاکم بر…
ادامه »»» -
بررسی نظریه فروپاشی اروپا از دیدگاه اندیشمندان غربی و مسلمان و نظریه چرخش تمدن
بررسی نظریه فروپاشی اروپا از دیدگاه اندیشمندان غربی و مسلمان و نظریه چرخش تمدن نویسنده : استاد حیدر عبدالکریم الغدیر /ترجمه: زاهد ویسی تلاشهایی نارسا باوجود اتفاقنظر تعدادی قابلتوجه از اندیشمندان اروپایی دربارهی اینکه تمدن اروپایی در مسیر فروپاشی است، بسیاری از آنان به علل و عواملی نپرداختهاند که این تمدن مادی غولپیکر را مهار کند یا ویژگیهای مطلوب مربوط به جایگزینی را نمایان نساختهاند که دوباره امکان به دست گرفتن زمان رهبری تمدن را داشته باشد. درست است…
ادامه »»» -
ثوابت در عصر متغیر ما، انحراف از ثوابت دینی، علل ثوابت ستیزی و دلایل پذیرش این انجراف
ثوابت در عصر متغیر ما، انحراف از ثوابت دینی، علل ثوابت ستیزی و دلایل پذیرش این انجراف نویسنده: صلاح عبدالفتاح خالدی/ مترجم: خداداد مطاعی پور عصر ما، عصر تغییر و تحول است: از مهمترین خصلتها و ویژگیهای عصر جدید ـ که در آن، اسلام از حکمرانی و راهبری کنار گذاشته شده و جاهلیت، زمام امور را به دست گرفته ـ اینست که عصر تغییر و تحول دائمی است. فلاسفه و اندیشمندان در دنیای غرب با تمام توان خود، فریاد برآوردند…
ادامه »»» -
کفایت قرآن، حجیت سنت، تبیین پیامبر
کفایت قرآن، حجیت سنت، تبیین پیامبر نویسنده: کاکه احمد مفتیزاده «تبیین» پیامبر ۱ـ تبییین بعضی از امور، از مسألۀ استخراج حکم مجزا است. تبیین نوعی از استخراج حکم است که با استخراج حکم مطرح در اجتهاد تفاوت دارد. بر این اساس تعیین شکل عملی و اجرایی برخی تکالیف مانند نماز، به تبیین پیامبر (ص) سپرده شده است. با این همه، بعد از این تبیینها هم کل کتاب و سنت، هنوز موازینی کلی است. به گونهای که مانند مواد خام موجود…
ادامه »»» -
سنت پیامبر ، جایگاه و نقش سنت در دین چیست؟
سنت پیامبر ، جایگاه و نقش سنت در دین چیست؟ نویسنده: کاکه احمد مفتیزاده سنت پیامبر (ص) تشریع و قانونگذاری یکی از صفات خاص خدا است و بشر حق ندارد نسبت به هیچ کس موضع اطاعت داشته باشد. در این باره آیات قرآن نقل شد و توضیح داده شد که معنای عملی موضع عبادت نسبت به غیر خدا، عبارت است از: حالت اطاعت و پذیرش نسبت به غیر خدا. پایداری و استواری بر شریعت خداوند حتی در مورد…
ادامه »»» -
ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان
ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان اگر خداوند به گناه بندگان علم دارد چگونه آنها می توانند از این علم تخلف کنند؟ پس گناهی متوجه آنان نیست. پرسش: آیا خداوند زمان و ساعت گناه بندگان را می داند ؟ اگر می داند پس آن فرد گناهکار نیست و اگر نمی داند پس علم خدا ناقص است؟ پاسخ اجمالی: ما معتقدیم خداوند از تمام اعمال و کارها و حتی نیت های بندگان آگاه است اما این علم موجب…
ادامه »»» -
جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفهی ما نسبت به سنت
جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفهی ما نسبت به سنت نویسنده: کاک احمد مفتیزاده سنت و نقش پیامبر اهمیت اساسی دارد، بنابراین به خاطر اهمیت آن، نباید هرچیزی را به نام سنت پذیرفت، زیرا این به معنای بیاهمیت کردن سنت است. بهطور کلی میتوان گفت: ۱- سنّت بدون تردید، درست مانند کتاب واجب الاطاعه است. ولی جنبهی حکم را ندارد، یعنی سنت حکم را تعیین نمیکند، بلکه حکم موجود در قرآن را تبیین میکند. ۲- برای حفظ و رعایت…
ادامه »»» -
برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیهی ۵۹ سورهی “النساء” در مورد اولو الامر
برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیهی ۵۹ سورهی “النساء” در مورد اولو الامر نویسنده: محسن نیکخواه خداوند در آیهی ۵۹ سورهی النساء چنین میفرماید” “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا: ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را…
ادامه »»» -
بدعت چیست؟ تعریفی جامع و مانع از بدعت
نویسنده: حیدر الماسی می خواهیم جامعترین و مانعترین تعریف مختار را از بدعت معرفی کنیم.برای این منظور ضمن ملاحظه شرائط تعریف باید به نصوص اسلامی و ادله شرعی و تمامی آنچه که در این کتاب به عنوان معرفی بدعت به آن عنایت شده، توجه کرد تا تعریف، تعریفی دقیق، جامع، مانع و روشن و صحیح باشد.باید اعتراف کرد که تعریف امام شاطبی از بدعت، بهترین و کاملترین تعاریف است.
ادامه »»» -
معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت
معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت نویسنده: مراد یوسفی مقدمه مخاطبان بزرگوار در جریان هستید که مقالات و نوشته های ما در زمینه ی پاسخ به شبهات ناباوران می باشد[۱] اما همانگونه که قبلا بیان نموده ایم گاهاً با افرادی مواجه می شویم که مانند ما اهل نماز و روزه نیز هستند! اما تلاش می کنند فعالیت های پژوهشی ما را بی اهمیت نشان دهند! این افراد نام خود را روشنفکر می نامند، حرف و حدیث در مورد…
ادامه »»» -
پیغمبران چه گفتند؟ گفتهها یا خواستهها و تعلیمات پیغمبران چه بود؟
پیغمبران چه گفتند؟ گفتهها یا خواستهها و تعلیمات پیغمبران چه بود؟ نویسنده: مهندس مهدی بازرگان در مقاله قبلی ( پیغمبران چه کسانی بودند و چه کردند؟ ) ، اجمالا دیدیم، پیغمبران چگونه کسانی بودند و چه اعمال و آثاری داشتند. حال میخواهیم روی گفتهها یا خواستهها و تعلیمات آنها صحبت کنیم. البته وقتی کتب مذاهب توحیدی مانند تورات، اوستا، انجیل یا قرآن را باز میکنیم، در نظر اول کوچکترین شباهتی میان نوشتهها و گفتههای آنها به لحاظ سبک و…
ادامه »»»