اندیشه

  • نشانه هایی افراط گرایی ، تعصب ، الزام دیگران، سختگیری و خشونت

    نشانه هایی افراط گرایی ، تعصب ، الزام دیگران، سختگیری و خشونت نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالرسول گلرانی   افراط گرایی چیست، دلایل و نشانه های آن کدامند؟ ۱-تعصب به رای خود و نپذیرفتن رای دیگران نخستین دلیل از دلایل تندروی و افراط گرایی، تعصب ورزیدن به یک رای و قایل نشدن موجودیت برای نظر دیگران است. نیز جمود و پافشاری بر درک خویش است، به طوری که هرگونه عاقبت اندیشی شخص را نسبت به « مصالح…

    ادامه »»»
  • وطن دوستی از منظر سنت پیامبر (ص)

    وطن دوستی از منظر سنت پیامبر (ص) نویسنده : : محمد احمدیان چهار محور ملیت و قومیت، زبان، نژاد، رنگ و وطن است، و این علاقه یک علاقه درونی است که جزء فطرت لاینفک انسان است؛ و اسلام آمده است تا ضمن هدایت، آن را پرورش دهد. این علاقه و محبت در سیره ی رسول اکرم ( ص) به چشم می خورد و در احادیثی این احساس درونی را اظهار می کند، هنگامی که پیامبر اکرم (ص) از مکه به…

    ادامه »»»
  • اجتهاد درست و نادرست ، مجتهد و اشتباه ، تکفیر مجتهد

    اجتهاد درست و نادرست ، مجتهد و اشتباه ، تکفیر مجتهد نویسنده : : عبدالعزیز الحمیدی   اجتهاد درست و نادرست در بین صحابه – رضی الله عنهم – اختلاف وجود داشت، ولی باعث سستی جمع آنان نشد، چون همدیگر را به بدعت، گمراهی، فسق و کفر متهم نمی کردند. پیامبر – صلی الله علیه و سلم – در روز جنگ احزاب فرمودند: «هیچ کس نماز عصر را جز در بنی قریظه نخواند.» (بخاری)، صحابه در راه بودند که وقت…

    ادامه »»»
  • ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با زمان، مکان ، حالت و شرایط – ۵

    ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با زمان، مکان ، حالت و شرایط – ۵ تألیف: استاد عبدالله بن شیخ محفوظ بن بیّه   /   ترجمه: کانون ترجمه ی فارسی قاعده ی رعایت حال افراد و موقعیت ها شاطبی گوید: از دیگر مواردی که برای مجتهد تقریباً ضروریست، نگاه به وضعیت هر مکلف، هر زمان، هر حالت و هر شخص است که چه برایش مناسب است، زیرا همه ی افراد برای پذیرش هر کار یک اندازه نیستند، همان گونه…

    ادامه »»»
  • ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به آینده و آینده نگری – ۴

    ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به آینده و آینده نگری – ۴ تألیف: استاد عبدالله بن شیخ محفوظ بن بیّه   /   ترجمه: کانون ترجمه ی فارسی   قاعده ی آینده نگری از مواردی که در چارچوب مصلحت می گنجد و در راستایش حرکت می کند، قاعده ی آینده نگری در گفتار و کردارهاست. شاطبی می گوید: مجتهد باید به آینده ی فتوایش بیندیشد. آن گونه که دکتر عبدالمجید نجار می گوید: امام شاطبی از کسانی…

    ادامه »»»
  • عوامل جدایی گروههای اسلامی و بهترین درمان تعصب حزبی چیست؟

    عوامل جدایی گروههای اسلامی و بهترین درمان تعصب حزبی چیست؟ نویسنده : : عبدالعزیز الحمیدی   عوامل جدایی گروه ها و راه درمان آن: قوی ترین عاملی که گروه ها را از هم جدا می کند و از تفاهم به دور می دارد، تعصب ناروای پیروان و اعضا نسبت به گروه خویش و بد پنداری و بد رفتاری با اعضای گروه های دیگر است. بهترین درمان برای بیماری تعصب حزبی آن است که رهبران گروه ها به همان روش علمای…

    ادامه »»»
  • نژاد و زبان دو نشانه ی الهی و تعارف اقوام با یکدیگر از منظر قرآن

    نژاد و زبان دو نشانه ی الهی و تعارف اقوام با یکدیگر از منظر قرآن نویسنده: : محمد احمدیان دعوت قرآن به تعارف قبایل توجه قرآن به اشتراکات قومی بر اساس زبان، نژاد، وطن، رنگ و محدودیت وطن نیست و این کره خاکی بسیار بزرگ تر از آن است که در دایره یک نژاد آن را محدود نمود؛ بلکه وسعت زمین و توسعه حیات انسانی می طلبد که در روی زمین نژاد ها، زبان ها، و رنگ های مختلف قبیله…

    ادامه »»»
  • خِردکُشی و هوس‌پرستی

    خِردکُشی و هوس‌پرستی دکتر علی قره داغی دبیر کل اتحاد جهانی دانشمندان مسلمان ابن حبان در کتابش (حدیث شماره‌ی ۶۷۱۰) با سندی صحیح از ابوموسی اشعری روایت می‌کند که رسول الله ـ صلی الله علیه و سلم ـ فرمود: «إِنَّ بَیْنَ یَدَیِ السَّاعَهِ الْهَرْجَ»، قَالُوا: وَمَا الْهَرْجُ؟ قَالَ: «الْقَتْلُ»، قَالُوا: أَکْثَرُ مِمَّا نَقْتُلُ؟! قَالَ: «إِنَّهُ لَیْسَ بِقَتْلِکُمُ الْمُشْرِکِینَ، وَلَکِنْ قَتْلُ بَعْضِکُمْ بَعْضاً»، قَالُوا: وَمَعَنَا عُقُولُنَا؟! قَالَ: «إِنَّهُ لَتُنْزَعُ عُقُولُ أَهْلِ ذَلِکَ الزَّمَانِ» (پیشاپیش قیامت هرج و مرج فراوان گردد. گفتند:…

    ادامه »»»
  • نسخ قرآن

    نسخ ، نسخ در اصطلاح علمای سلف و متآخرین ، ممکن بودن نسخ

    نسخ ، نسخ در اصطلاح علمای سلف و متآخرین ، ممکن بودن نسخ نویسنده : پروفسور مصطفی ابراهیم زلمی/ ترجمه: ابوبکر حسن زاده نسخ در زبان عرب به چند معنی آمده است: به معنی ازاله و برداشتن چیزی. خداوند می فرماید: «إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ »حج/۵۲٫ «خداوند القائات شیطان را برمی دارد، سپس آیات خود را تثبیت و تأیید می نماید.» نسخ به معنی تبدیل نیز آمده است. خداوند…

    ادامه »»»
  • میانه روی در مسائل اختلافی عقیده و مشخصات فرقه ی ناجیه

    میانه روی در مسائل اختلافی عقیده و مشخصات فرقه ی ناجیه نویسنده : عبدالعزیز الحمیدی /مترجم: کانون ترجمه فارسی گسترش دامنه ی نگرش های مورد اتفاق: علوم دینی در دوران صحابه – رضی الله عنهم- همانند امروز شاخه شاخه نشده بود، آنان همواره به متون قرآن و سنت تکیه می کردند و در بیان مسائلی که درباره ی آن متنی نبود زیاده روی نمی نمودند جز به هنگام لزوم و نیاز که به اجتهاد و پاسخگویی می پرداختند. اجتهاد نزد…

    ادامه »»»
  • کافر کیست؟ کفر چگونه واقع می شود ؟ از دیدگاه علامه احمد مفتی زاده

    کافر کیست؟ کفر چگونه واقع می شود ؟ از دیدگاه علامه احمد مفتی زاده نویسنده : محمد صالح دهقان زاده   قضیه ی اتمام حجت و اهمیت آن در این جا لازم است به یک سؤال مهم پاسخ داده شود و آن این که با وجود همه تبلیغات دینی در جهان اسلام، چگونه علامه مفتی زاده ادعا می کند که حجت بر مردم کامل نشده است؟ در پاسخ به این سؤال توجه خوانندگان ارجمند را به توضیحات زیر جلب می…

    ادامه »»»
  • ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به عرف و عادات – ۳

    ملاکهای میانه روی در فتوا و تغییر فتوا با توجه به عرف و عادات – ۳ تألیف: استاد عبدالله بن شیخ محفوظ بن بیّه   /   ترجمه: کانون ترجمه ی فارسی   قاعده ی عرف ابن عابدین گوید: مفتی و قاضی نباید بر اساس ظاهر روایت حکم دهند و عرف را نادیده انگارند. والله اعلم. و نیز گوید: بدین سبب از شروط اجتهاد است که باید مجتهد عرف و عادت مردم را بداند، زیرا احکام بسیاری با تغییر زمان و عرف…

    ادامه »»»
  • سرنگون باد افراط گرایی مذهبی و شرمسار شود تندوری سکولاریسم

    سرنگون باد افراط گرایی مذهبی و شرمسار شود تندوری سکولاریسم نویسنده : محمد قادری ملی گرایان افراطی و تندرو این گروه از مردم در دام تکبر افتاده و به برتری فرهنگ، نژاد، کشور و ملت خود بر دیگران اعتقاد دارند چنان که در این بخش شرح دادیم حرکت های این ملی گرایان افراطی یکی از بزرگترین مصایب جهان و به ویژه جهان اسلام است اینک د اوج اختصار چند تذکر لازم را در مورد آنان بیان می نماییم: نسل انسان…

    ادامه »»»
  • وعده‌ی گسترش اسلام و ناکامی دشمنان

    وعده‌ی گسترش اسلام و ناکامی دشمنان به راستی سخن خداوند که می‌فرماید: ﴿أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء ‏‏ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ﴾ [ابراهیم: ۲۵- ۲۴]؛ «بنگر که خدا چگونه مثل می‌زند: سخن خوب به درخت خوبی می‌ماند که تنه آن (در زمین) استوار و شاخه‌هایش در فضا (پراکنده) باشد. ‏‏بنا به اراده و خواست خدا هر زمانی میوه خود را بدهد (و…

    ادامه »»»
  • حقوق زن و مرد در اسلام ، عدالت، نه برابری کامل

    حقوق زن و مرد در اسلام ، عدالت، نه برابری کامل نویسنده : دکتر مثنی امین الکردستانی /مترجم: عبدالظاهر سلطانی عدالت، مساوات، احسان امام راغب اصفهانی در توضیح واژه ی (عدل) می گوید: عدالت و معادله به معنی مساوات و برابری است. عدالت یعنی تقسیم یک چیز به طور برابر. در روایات آمده: با عدل آسمان ها و زمین استوار شده اند. یعنی اگر یکی از ارکان دنیا بیش تر یا کمتر از بقیه باشد نظم و هماهنگی عالم بر…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا