مأیوس شدن بخاطر عدم پیروزی مقطعی اسلامگرایان
مأیوس شدن بخاطر عدم پیروزی مقطعی اسلامگرایان
نوینسده: مصطفی مشهور / مترجم: عبدالواحد لشگرزهی
عده ای از مردم با نگرشی سطحی اوضاع مسلمین را بررسی می کنند، می بینند که آنها در حالت ضعف و تخلف و فرقه گرایی و دشمنان در مصدر قدرت و پیشروی هستند و همچنین دشمنان با وجود اختلافاتی که با یکدیگر دارند، برای نابودی اسلام متحد شده و با اشکال مختلف مشغول جنگیدن با آن و تخریب عالم اسلامی هستند، می بینند که هر روز دشمنان قطعه ای از پیکر عالم اسلامی را جدا می سازند ولی مسلمین بجز سخنرانیهای اعتراض آمیز و حسزت خوردن، اقدام دیگری برای جلوگیری از این کار نمی کنند، بجای تدبر و اندیشیدن جهت یافتن راه چاره به اوهام و خیالات مشغول شده و سرانجام که پیروزی عاجل نصیبشان نمی شود، ناامید و از ادامۀ مبارزه منصرف می شوند. دلیل اصلی این یأس و ناامیدی ضعف النفس بودن و احساس «ورشکستگی درونی» اینگونه افراد است زیرا از عزت و قوتی که اسلام در درون افراد مؤمن خود پدید می آورد، بهره ای نبرده اند آنهایی که معیارهای مادی را برای سنجش اعمال به کار می برند، به اینگونه نتایج و تصورات غلط دچار می شوند، در صورتیکه حقیقت غیر از این است و همۀ این جریاناتی که مشاهده می شوند، جدالهایی بین حق و باطل هستند و حق سزاوار تبعیت و باطل رفتنی است.
(بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ) انبیاء،۱۸ ترجمه:« بلکه ( ما چنین نمیخواهیم و ) حق را به جان باطل میاندازیم ، و حق مغز سر باطل را از هم میپاشد و باطل هرچه زودتر محو و نابود میشود . وای بر شما ( ای کافران ) به سبب توصیفی که میکنید ( از بیهدفی جهان ، و از افترائی که بر خدا و فرستاده یزدان میبندید»
(کذلک یضرب الله الحق و الباطل، فاماالزبدفیذهب جفاء و اماما ینفع الناس فیمکث فی الأرض) الرعد-۲۱۰.
ترجمه: اینچنین خداوند دربارۀ حق و باطل مثال میزند پس کف روی آب خشک می شود و آنچه که به مردم نفع می رساند در زمین باقی خواهد ماند.
رسول الله (ص) در خانۀ ارقم بن ابی الأرقم رضی الله تعالی عنه و در حالیکه سرداران و پهلوانان قریش، فارس،روم و یهود در اطراف او بودند بسر می برد. در چنین مقطعی، آنهایی که جریانات را با مقیاس های مادی می سنجند، حق دارند بگویند این گروه ضعیف را چه شده است که در مقابل این جباران متکبر ایستادگی نمی کنند. امّا اصحاب کرام رضوان الله علیهم اجمعین چنین خیالی را در سر نمی پروراندند بلکه به فرا رسیدن آن «مقطع ایده آل» که رسول الله (ص) آنرا بشارت داده بود امیدوار بودند:
( ولیتمن الله هذاالمر، حتی یسیر الراکب من صنعاء الی حضرموت، لا یخاف الا الله و الذئب علی غنمه و لکنکم تستعجلون)
ترجمه: خداوند این امر (پیروزی اسلام) را به پایان خواهد رساند تا جائیکه سوارکار مسافت بین صنعاء و حضرموت را طی خواهد کرد و جز از خداوند یا حملۀ گرگ به گوسفندانش از هیچ چیز دیگری نخواهد ترسید ولیکن شما عجله می کنید.
سرانجام این بشارت رسول الله(ص) عملی شد. یعنی اینکه حق به پیروزی رسید و باطل نابود شد. زیرا پیروزی از جانب خداوند است و جنگجویان آسمانها و زمین تحت امر او هستند. آری…… بالاخره نور خداوند بر تاریکی باطل چیره گشت و هرگز اهل باطل نمی توانند این نور را از بین برده و در تاریکیها محو کنند.
(یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ .هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ) صف-۸-۹
(میخواهند نور ( آئین ) خدا را با دهانهایشان خاموش گردانند ، ولی خدا نور ( آئین ) خود را کامل میگرداند ، هرچند که کافران دوست نداشته باشند .خدا است که پیغمبر خود را همراه با هدایت و رهنمود ( آسمانی ) و آئین راستین ( اسلام ) فرستاده است تا این آئین را بر همه آئینهای دیگر چیره گرداند ، هرچند مشرکان دوست نداشته باشند .)
سرانجام پیروزی نصیب اسلام خواهد شد و روزی خواهد رسید که دنیا در قلمرو این دین قرار گیرد. و از آنجا که دین ما آئین فطرت است، و سعادت و امنیت را به همراه دارد کلیۀ جوامع بشری آن را خواهند پذیرفت، چرا که امروزه مکاتب و ایدئولوژیهایی دیگر ناتوانی خود را از به سعادت رساندن بشر باثبات رسانیده اند و تمدن هایی که بر اساس این مکاتب برپا گشته اند رو به زوال هستند. و در عوض جنبش جدید اسلامی در نسلهای کنونی در حال شکل گرفتن است و به تحقیق پیوستن«آرزوی بزرگ» رابشارت می دهد.
——————————————
منبع: روش دعوت نوینسده: مصطفی مشهور / مترجم: عبدالواحد لشگرزهی / نشر احسان