احتمال بازگشت بخشی ازبینایی شوخان بعدازسه سال

روشنایی چشم شوخان پس از ۲ بار پیوند توسط وزیربهداشت بیشتر شد، در آخرین معاینه چشم شوخان توسط هاشمی،این دختربچه که اهل روستای کلکان شهرستان دیوانده ره  دراستان کردستان است،می‌تواند اشیا را مشاهده و رنگ‌ها را تشخیص دهد.مهمترین خواسته پدر شوخان مساعدت آموزش و پرورش برای تحصیل شوخان است.

سیدحسن هاشمی در روز جمعه ۳ مرداد پس از حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، بار دیگر چشمان شوخان را مورد معاینه قرار داد، در حال حاضر چشمان شوخان پس از دو بار پیوند توسط هاشمی روشنایی خود را پیدا کرده است، بطوری که این کودک کردستانی می‌تواند چهره پدر و مادر خود را مشاهده کند و رنگ‌ها را نیز تشخیص دهد.
هاشمی در تشریح جدیدترین معاینات بر چشم شوخان عنوان کرد: برای چنین کودکانی در این سن وقتی پیوندی بر روی چشم آنان صورت می‌پذیرد، باید ۳ تا ۶ ماه صبر کرد تا نتیجه نهایی آن معلوم شود. در حال حاضر چشم‌های شوخان پس از دو پیوندی که روی آن انجام شد، نتایج خوبی داشته است به طوری که این کودک هم اینک می‌تواند اطرافیان خودرا ببیند و رنگ‌ها را نیز تشخیص دهد.
وزیر بهداشت ادامه داد: شوخان با توجه به اینکه در یکی از روستاهای کشور زندگی می‌کند، خانواده وی باید برای مراقبت از چشم وی توجه بیشتری کنند، زیرا اینگونه پیوندها احتمال پس زدن وجود دارد و نباید بخیه‌ها عفونتی شود، ولی در مجموع امیدواریم چشم‌های شوخان به شرایطی بر گردد تا بتواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.
در ادامه معاینات هاشمی از چشمان شوخان براخاصی، پدر این کودک کردستانی نیز از زحمایت دکتر هاشمی قدردانی کرد و بیان داشت: بنده بسیار از آقای دکتر هاشمی ممنونم که این جراحی‌ها و درمان بر روی چشم شوخان را انجام داده است، خوشبختانه با توجه وزیر بهداشت، هیچ هزینه‌ای از ما گرفته نشده است.
عباس براخاصی پدر شوخان درموردعلت این عارضه گفت:

زمستان ۹۰ بود. دخترم سرما خورده بود بردمش درمانگاه دیواندره. دکتر برایش پنی‌سیلین تجویز کرد. به کسی که می‌خواست آمپول را تزریق کند گفتم که شوخان تا حالا پنی‌سیلین نزده فکر کنم باید از دخترم تست بگیرید اول، اما او گفت که احتیاجی به تست نیست و تزریق کرد. بعد از تزریق پنی‌سیلین التهابات پوستی دخترک شروع می‌شود. در ابتدا فکر می‌کنند که برای سرما خوردگی و ناشی از حساسیت است اما این التهابات تا آنجا پیش می‌رود که دانه‌های درشت روی صورت و بدن دخترک منجر به این می‌شود که پوستش بترکد. هزینه‌ها را خودش داده. زیر بار قرض هم رفته بود. مردی که انگار از آشنایانش بود گفت تمام زندگی‌اش را فروخته. «عباسعلی براخاسی»، پدر شوخان بعد از علایم دخترش را پیش دکتر می‌برد و دکترها این علامت‌ها را ناشی از حساسیت پنی‌سیلین تشخیص می‌دهند. پدر شوخان گفت «بعد از اینکه بدنش زخم شد و تاول‌هایش ترکید، دخترم را بردیم بیمارستان بعثت سنندج و ۱۲ روز در آی. سی. یو بستری بود. دکتر چشم پزشک در مراقبت‌های ویژه مدام چشم‌های دخترم را معاینه می‌کرد. آن موقع چشم‌هایش کوچک شده بود و افتاده بود و روشنایی اذیتش می‌کرد.زمانی که نزد رییس شبکه بهداشت دیوان دره رفتم بار اول از من استقبال کردند اما بار دوم گفتند «چرا ناراحتی ما آنقدر در دنیا دانشمند کور داریم». رییس دانشگاه علوم پزشکی هم دست رد به سینه‌ام زد و مجبور شدم به تهران بیایم. شهری که نمی‌شناختم و تا آن موقع ندیده بودم. به تهران که رسیدیم با راهنمایی یکی که نمی‌شناختمش آدرس جایی که مرکز چشم‌پزشکی است را گرفت و او بیمارستان فارابی را معرفی کرد. دکتر بعد از معاینه وعفونت شدیدی که منجر به پاره شدن قرنیه چشم چپ دخترم شده بود تشخیص فوری برای پیوند قرنیه داد. چشم شوخان پیوند اول را پس زد و حتی پیوند دوم هم جوابگو نبود تا اینکه چشم راستش هم بینایی‌اش را از دست داد و کاملا نابینا شد.

من تنها درخواستی که از مسئولان دارم این است که خودشان را در شرایط ما قرار دهند، که اگر چنین شرایطی برای کودک آنها رخ می‌داد چه اقداماتی جهت بهبود درمانی فرزندشان انجام می‌دادند.
در پایان وزیر بهداشت نیز با تاکید بر حمایت‌های آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل شوخان، برای این کودک کردستانی که از ناحیه دو چشم دچار آسیب شده بود و تا چندی قبل به نوعی نابینا بود از خدای منان برای وی آرزوی بهبودی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا