ترور شخصیتهای جهان اسلام توسط موساد،و بی اعتنائی مدعیان حقوق بشر

اسراییل همواره با به کارگیری روش ترورهای هدفمند به عنوان سلاحی علیه فلسطینی ها طی پنج دهه گذشته در کشتن برجسته ترین رهبران فلسطینی ازهیچ جنایتی دریغ نکرده است.

به باور سرویس های اطلاعاتی اسراییل ترور یک روش استراتژیک موفق و کارآمد در به عقب راندن “دشمن” به شمار می رود گرچه به تازگی بحث و جدل بر سر فواید به کار گیری آن آغاز شده است.

اسراییل طی نزاع معاصر با فلسطینی ها اقدام به ترور مقامات نظامی و سیاسی و اندیشمندان و سفیران و فعالان و نویسندگان در کشورهای عربی و اروپایی کرده است. شناخته شده ترین مقامات ترور شده خلیل الوزیر مرد شماره دو سازمان آزادیبخش و مهم ترین مسئول نظامی جنبش فتح در سال ۱۹۸۸ در تونس هستند. دو رهبر ارشد جنبش فتح کمال عدوان و ابو یوسف النجار و کمال ناصر در سال ۱۹۷۳ در لبنان و علی حسن سلامه مسئول “نیروهای ۱۷″ در سال ۱۹۷۹ در بیروت و محمود الهمشری نماینده سازمان آزادیبخش در سال ۱۹۷۲ در فرانسه و فتحی شقاقی دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در سال ۱۹۹۵ در مالت و ابوعلی مصطفی دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در سال ۲۰۰۱ در رام الله به دست اسراییل ترور شدند.وحتی یاسرعرفات که به تازگی معلوم شدکه باخوراندن نوعی سم اوراترورکردند. لیست بلند بالای ترورها ادامه دارد.

اسراییل از این ابزار نه تنها برای ترور فلسطینی ها بلکه علیه مؤسسات دیگری نیز استفاده کرده است که به گفته وی در لیست نهادهای دشمن قرار دارند. عباس موسوی دبیرکل “حزب الله” در لبنان در سال ۱۹۹۲ و عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله در ۲۰۰۸ در سوریه توسط اسراییل ترور شدند.

 اسراییل از سال ۱۹۸۷ شکل فعالانه ای از ابزار ترور استفاده کرده و ترور میدانی و سریع فعالان را آغاز کرد. وی اقدام به گسترش دامنه ترورها در انتفاضه دوم کرد.

 ترورهای اسراییل به شکل فعالانه ای حماس را مورد هدف قرار داد.

 تا دو سال پیش موساد اسراییل بدون هیچ دردسری دست به ترور رهبران حماس می زد. اکنون موساد با توجه به تدابیر شدید امنیتی سران حماس با دشواری های فراوانی برای ترور آنان روبروست.

برجسته ترین عملیات ترور رهبران حماس به شرح زیر است:

شیخ احمد یاسین: بلندپایه ترین مسئول حماس که اسراییل وی را ترور کرد.

یاسین بنیانگذار و فرمانده کل حماس بود. وی به علت معلولیت روی صندلی چرخدار می نشست.

یاسین در سال ۱۹۹۱ به اتهام قتل دو سرباز اسراییلی در اواخر دهه هشتاد محکوم به حبس ابد شد. یاسین بعد از آزادی به فعالیت خود ادامه داده و در سال ۲۰۰۳ در معرض یک ترور ناکام قرار گرفت. هواپیماهای اسراییلی در سال ۲۰۰۴ با پرتاب موشک به سوی یاسین وی را در حال برگشتن از مسجد ترور کردند.

عبدالعزیز رنتیسی: جانشین احمد یاسین در رهبری جنبش حماس در غزه. وی در ۱۷ آوریل ۲۰۰۴ ترور شد.

رنتیسی یکی از افرادی بود که به نظارمی کردن حماس پرداخت و وعده برپایی نیروی نظامی خارق العاده برای حماس داده بود.

احمد الجعبری: وی در نوامبر ۲۰۱۲ در حال رانندگی در غزه توسط یک موشک هدایت شده از سوی هواپیمای اسراییلی ترور شد.

به گفته اسراییل وی رهبری میدانی گردان های القسام را به عهده داشت. الجعبری در اسراییل به عنوان عامل ربودن گلعاد شالیت شناخته شد. وی شالیت را پس از امضای توافقنامه آزادی اش به مصر منتقل کرد. ترور الجعبری منجر به عملیات “ستون ابر” شد.

سعید صیام: در ژانویه ۲۰۰۹ در بمباران خانه ای در غزه ترور شد.

صیام وزیر کشور حکومت حماس بود. وی بنیانگذار شاخه اجرایی حماس و نسبت به اسراییل بسیار تندرو بود.

صلاح شحاده: فرمانده کل گردان های القسام بازوی اجرایی حماس در نوار غزه بود. وی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۲ ترور شد.

وی به همراه ۱۸ غیرنظامی به واسطه پرتاب موشک بر یک ساختمان مسکونی کشته شد.

یحیی عیاش: ترور وی تجربه و سابقه طولانی مدت موساد و شاباک اسراییل را در عملیات ترور ثابت کرد. وی سالیان سال تحت تعقیب بود.

به گفته اسراییل ترور عیاش مهمترین ترور بود. وی یکی از بنیانگذاران حماس به شمار می رود. عیاش در اسراییل به “مهندس” معروف شد چرا که وی انفجارهای خودکار در اسراییل را ابداع کرد. وی در سال ۱۹۹۶ توسط موبایل بمب گذاری شده در غزه ترور شد.

از دیگران سران ترور شده حماس می توان به اسماعیل ابو شنب و ابراهیم المقادمه و محمود ابو هنود و عدنان الغول ونزار ریان و محمد ابو شماله و رائد العطار و محمد برهوم اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا