جواناندعوت و داعیمطالب جدید

ارتداد معاصر اسلام و وعده پیروزی جوانان دعوتگر و تلاشگر

ارتداد معاصر اسلام و وعده پیروزی جوانان دعوتگر و تلاشگر

نویسنده :دکتر صلاح عبدالفتاح الخالدی /مترجم:مجتبی دوروزی

خداوند می فرماید:

(‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ‏‏ إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ‏‏ وَمَن یَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ‏) (مائده: ۵۶- ۵۴)

«‏ ای مؤمنان ! هرکس از شما از آئین خود بازگردد ( و از ایمان به کفر گراید ، کوچکترین زیانی به خدا نمی‌رساند و در آینده ) خداوند جمعیّتی را ( به جای ایشان بر روی زمین ) خواهد آورد که خداوند دوستشان می‌دارد و آنان هم خدا را دوست می‌دارند . نسبت به مؤمنان نرم و فروتن بوده و در برابر کافران سخت و نیرومندند . در راه خدا جهاد می‌کنند و به تلاش می‌ایستند و از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای ( در اطاعت از فرمان یزدان ) هراسی به خود راه نمی‌دهند . این هم فضل خدا است ( که کسی دارای چنین اوصافی باشد ) ؛ خداوند آن را به هرکس که بخواهد ( به خیر و خوبی نائل شود ) عطاء می‌کند . و خداوند دارای فضل فراوان و ( انعام بیشمار است ، و از مستحقّان آن ) آگاه است . ‏‏ تنها خدا و پیغمبر او و مؤمنانی یاور و دوست شمایند که خاشعانه و خاضعانه نماز را به جای می‌آورند و زکات مال به در می‌کنند . ‏ و هرکس که خدا و پیغمبر او و مؤمنان را به دوستی و یاری بپذیرد ( از زمره حزب‌الله است و ) بی‌تردید حزب‌الله پیروز است . ‏»

آیه از صفات مؤمنین نیکوکار سخن می گوید، کسانی که مسئولیت این دین را بر دوش می کشند آن هم هنگامی که برخی از اهل آن از این مسئولیت شانه خالی می کنند، ‏این یک وعده ی راست از سوی خدا است، وعده ای که بیانگر تداوم وجود دعوتگران نیکوکار است، کسانی که پرچم اسلام را بر دوش می گیرند و دیگران را به سوی آن فرا می خوانند و با دشمنانش رویاروی می شوند.

هنگامی که برخی از مسلمانان از دین­شان مرتد می گردند این آن ها هستند که متضررند و اسلام هرگز تحت تأثیر چنین چیزی قرار نمی گیرد و هنگامی که برخی از مسلمانان از فراخوانی به سوی اسلام و حرکت با آن و برداشتن نشان و پرچمش شانه خالی می کنند این آن ها هستند که ضرر می کنند و هرگز ضرری به خدا نمی زنند.

بی شک خداوند خواهان برافراشته ماندن پرچم اسلام است و این وظیفه و مسئولیتش پابرجا بماند و تأثیرش در زندگی تداوم یابد، هرگاه مردمانی از آن دست بکشد خداوند دسته و گروهی بهتر از آنان را می آورد که این وظیفه و مسئولیت را بر دوش گرفته و بدان به جنب و جوش و حرکت بپردازند.

اعتراف می کنیم که تعداد زیادی از میلیون ها مسلمان به صورتی از صورت ها اسلام را رها کرده اند، تعداد زیادی از مسلمانان از اسلام فاصله گرفته اند و تعداد زیادی از آنان از اسلام دست کشیده اند و تعداد زیادی از آنان از زندگی جاهلی غربی که مخالف اسلام است تأثیر پذیرفته اند.

اما (با وجود همه ی این ها) آیا نقش و وظیفه ی اسلام در زندگی انسان به پایان رسیده؟ و آیا همه ی مسلمانان از توجه و حمایت از اسلام و حرکت به وسیله آن باز ایستاده اند؟

جوانان مجاهد بیداری (اسلامی)

خداوند وعده داده که گروهی ربانی بیاورد، گروهی که دعوتگر و مجاهدند و هنگامی که برخی از مسلمانان از حمل بار مسئولیت شانه خالی می کنند آنان این بار را بر دوش می کشند، وعده ی خداوند عملی و قاطع است زیرا خداوند خلاف وعده نمی کند.

در زمانی که یهودیان و صلیبی ها چنین می پندارند که موفق شده اند اسلام را در سرزمین ها و جان های مسلمانان بکشند و در زمانی که بسیاری از مسلمانان از بازگشت به اسلام مأیوس گشته اند، در این زمان خطیر معاصر خداوند وعده ای را که با تأکید در این آیات بیان داشته تحقق می بخشد، به دسته هایی خجسته از جوانان اسلام گرا توجه و حمایت از اسلام را الهام می کند و آنان را موفق به حمل بار مسئولیت آن و فراخوانی به سوی آن و حرکت با آن می نماید. بیداری اسلامی خجسته ای که در ربع اخیر قرن بیستمی که به پایان رسید پدید آمد و حرکت و جمعیت های اسلامی در نقاط مختلف دنیا برپا گشت و پدیده بازگشت به اسلام بسیاری از نمادها و الگوها و نمونه ها را به ثبت رساند و فرهنگ جهاد و شهادت طلبی نزد جوانان مسلمان گسترش یافت و حرکات جهادی در مناطقی از سرزمین های اسلامی که تنور جهاد در آن ها داغ است پدید آمدند، سرزمین هایی همچون فلسطین، چچن، بوسنی و هرزگوین، افغانستان، کشمیر، عراق، لبنان و دیگر سرزمین های اسلامی.

به یاری خدا این بیداری خجسته ی اسلامی تا بیداری بخش های بزرگ از مسلمانان ادامه خواهد داشت و سرزمین مسلمانان به زیر نظر حکومت اسلام و جهاد با دشمنان اسلام باز خواهد گشت!

بی شک ما در زندگی خود تحقق این وعده ی قرآنی را با آمدن این قوم صداقت پیشه دیدیم و سپاس و ستایش از آن خداوند به خاطر لطف و احسانش.

یهودیان و مسیحیان دشمنی و غضب­شان را بر سر جوانان بیداری اسلامی و زنان و مردان مجاهد انتفاضه افکنده و فرو ریخته اند آن هم به بهانه ی مقابله با تروریست و جهانیان را بر ضد آنان برانگیخته اند اما این اعمال هیچ گزندی به آنان نمی رساند و همین آنان را کفایت می کند که خداوند با آنان است.

صفات حزب پیروز خداوند

صفات جوانان بیداری اسلامی و مجاهدین خیزش اسلامی ذکر شده در آیات عبارتند از:

۱- خداوند آنان را دوست دارد و از نشانه های محبت خداوند به آنان این است که پذیرش بار مسئولیت اسلام و حرکت به وسیله ی آن را به آنان الهام نموده است آن هم زمانی که بسیاری از فرزندانش از آن دست کشیده اند و بسیاری از دشمنانش با آن می جنگند. این افراد ربانی به واسطه ی محبت خداوند به آنان عزت و سعادت و خیر را عملی نمودند و چه ایرادی بر آنان وارد است اگر دیگران از آن متنفر بوده و با آنان به مبارزه برخیزند؟ همین برای آنان کافی است که خداوند دوستشان دارد و کسی را که خداوند دوست بدارد هیچ ضرری نکرده است هر چند چیزی از دنیا را در اختیار نداشته باشد و کسی که محبت خدا را از دست دهد هیچ سودی نکرده هر چند مالک همه چیز دنیا باشد.

۲- آنان خداوند را دوست دارند و از نشانه های محبت شان به خداوند این است که: بسیار خدا را یاد کرده و شکر نعماتش را به جای می آورند به بهترین شیوه او را می پرستند، به دستوراتش پایبندند و از مخالفتش دوری می گیرند، ارتباط­شان با او پیوسته و مداوم است. از دیگر نشانه های محبت­شان نسبت به خداوند، محبت شان به فرستاده ی او محمد مصطفی (ص) و اقتدای به او و محبت به دین او و داشتن حمیّت و تعصب نسبت به آن و حمایت و پشتیبانی نمودن از آن و فراخوانی دیگران به سوی آن و رویاروی شدنشان با دشمنانش است.

۳- اینان در برابر مؤمنان فروتنند، زیرا یکی شدن و به هم پیوستن بر اساس پرستش و عبادت خداوند و برادری به خاطر او و همکاری برای فراخواندن به سوی او و جهاد با دشمنانش است.

۴- اینان در برابر کافران سخت و نیرومندند، “العزه” در این جا به معنای قدرت برائت جستن و دوری گرفتن از کفار است، اینان از کفار به خاطر کفرشان و جنگیدن شان با مسلمانان متنفرند و خشمگین اند و مشتاقند که با آنان دوستی و محبت نداشته و بر آنان سخت بگیرند، درون قلب شان دوستی و مهربانی نسبت به آنان وجود ندارد.

۵- اینان مجاهد راه خدایند، جهادی ربانی، فراگیر و درست، در شکل های گوناگون جهاد و عرصه ها و شیوه های متعدد آن، زیرا اینان وخامت حمله ی شرزه ای را که یهودیان و صلیبی ها علیه اسلام و مسلمانان به راه انداخته اند را درک کرده و می دانند که جز جهادی عمده و مداوم و پی در پی چیزی نمی تواند مانع آن شده و آن را پس زند.

۶- اینان از سرزنش هیچ سرزنش کننده نمی ترسند، زیرا علم و آگاهی شان را از اسلام به عاریت گرفته اند و از او داوری می طلبند و با چشم اولین و نخستین منبع موثق بدان می نگرند و بسیار مشتاقند که مخالفتی با آن ننمایند، همه ی آنچه که نزد اینان مهم است آن است که خداوند از ایشان خشمگین نگردد … و بعد از آن سلام بر دنیا و هر که در آن است، برای (سرزنش) دیگران حسابی باز نمی کنند و از سرزنش و اعتراض و تقبیح و نکوهش آنان نمی ترسند زیرا آنان ارزشی برای کفار قائل نیستند و اعتباری برای اعتراضات و سرزنش ها و انکار آنان در نظر نمی گیرند.

۷- اینان یاور و حامی خداوند و فرستاده اش و مؤمنین پارسای عابدند، از دشمنان خدا تبری می جویند، از نشانه های حمایت­شان از مؤمنین این است که آنان را دوست داشته و در برابرشان نرم و فروتن اند و از نشانه های برائت جستن شان از کفار ، جهادشان با آنان و ایستادگی­شان در برابر پروژه ها و برنامه ها و دسیسه های آنهاست.

۸- اینان عبادت کنندگان خداوندند، از ذکر و شکر خدا لذت می برند، نماز را برپای می دارند، زکات را می پردازند، با رکوع کنندگان و سجده کنندگان همراه می گردند، به اسلام متعهد و پایبندند و به واسطه ی آن حرکت کرده و جنب و جوش می نمایند، به سوی آن فرا می خوانند و از این طریق بدل به اولیای الهی می گردند.

۹- اینان حزب الله پیروزند، صفات ایمانی پیشین آنان را به این نتیجه درخشان رسانده است، اینان پیروزند چون خداوند با آنان است و در جهادشان با دشمن­شان پیروزند. ما این نقطه ی مثبت را در جوانان بیداری اسلامی و خیزش جهادگرانه می بینیم، کسانی که خداوند آنان را در این دوره آورده است و آنان را برای ادای وظیفه شان توفیق ارزانی داشته و یاری خدا آینده ی درخشان ایمانی از آن آنان است.

بر هر فرد مسلمان پارسایی که اسلام را دوست دارد و خواهان پیروزی و استقرار آن است واجب است که جزو این گروه ربانی باشد و این که در درون خود این صفات ارجمندی را که این آیات بیان داشته تحقق بخشد، تا وعده ی خداوند در خصوص چیرگی و پیروزی نزدیک گردد که یقیناً به خواست خدا این پیروزی و چیرگی نزدیک است.

————————————————————–

منبع: وعده های قرآن در خصوص پیروزی اسلام / مؤلف:دکتر صلاح عبدالفتاح الخالدی /مترجم:مجتبی دوروزی /       انتشارات: نشر احسان ۱۳۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا