رمضان

حوادث تاریخ اسلامی در نیمه اول رمضان

حوادث تاریخ اسلامی در رمضان


تألیف:عبدالغفور گردهانی


● (حوادث در هفنه اول)


◊ ۱رمضان


*نزول صحف إبراهیم:


صحف ابراهیم در شب اول رمضان نازل شد.


* مسلمانان در اول ماه‌ رمضان روزه گرفتند:


در روز یکشنبه یکم رمضان سال دوم هجری برابر با ۲فوریه سال۶۲۴ م. اولین رمضانی بود که مسلمانان روزه گرفتند و گفته شده روزه رمضان در روز دوشنبه اول شعبان سال ۲ هجری فرض شد.


 


*فتوحات:


در روز اول رمضان سال۲۰هجری برابربا ۱۳ اگست۶۴۱ م.در زمان خلیفه دوم حضرت عمر بن خطاب فتوحات اسلامی به دست فرمانده قهرمان بحضرت عمرو بن عاص (رض)به مصر رسید و مصر جزو کشورهای اسلامی شد.


*محاصره دیوار بابلی ها:


در اول رمضان۲۰هجری برابر با۱۳ اگست ۶۴۱م. عمرو بن عاص دیوار بابلیون را بعد از آنکه در مسیر لشکر روم آنها را زمین گیر نمود محاصره نمود.


*شروع فتح اندلس:


در اول رمضان ۹۱هجری برابر با ۷۱۰ م.مسلمانان به رهبری طریف بن مالک در ساحل جنوبی اندلس فرود آمدند و با نیروهای جنوبی جنگ نمودند و فتح اندلس آغاز شد.موسی بن نصیر طریف بن مالک رابه منظور گشودن راهی برای جنگ اندلس معین کرده بود.


*تولد “شکیب أرسلان”:


در یکم رمضان ۱۲۸۶ هجری برابر با ۲۵ دسامبر ۱۸۶۹ میلادی امیر شکیب ارسلان یکی از کسانی که به وحدت عربی فرا می خواند متولد شد. او اولین کسی بود که خواستار ایجاد دانشگاه عربی شد، همچنین او از بارزترین مردان اصلاح و رهبران آزاد سازی وطن در برابر استعمار بود. مقالات و نوشته هاو گفتارهای زیادی واز جمله تالیف (حلل ا لسند سیه ) و تاریخ غزوات عرب از او بر جا مانده است (اطلا عات بیشتر/arabic www.islamonline.Net )


*دشمنی صهیونیست و افزایش شهداء:


در اول رمضان ۱۴۲۵ برابر با ۱۵ اکتبر ۲۰۰۴ میلادی ۱۱۰ نفر فلسطینی شهید شدند که در میانشان ۳۰ کودک بودند،در طی عملیاتی وسیع در شمال غزه که ۱۷ روز ادامه داشت ۴۰۰ نفر فلسطینی که نصفشان اطفال بودند مجروح گردیدند. اسرائیل آنرا ایام پشیمانی نام نهاد.


 


◊ ۲رمضان


* جنگ بلاط الشهداء:


در ۲ رمضان ۱۱۴ هجری برابر با ۲۶ اکتبر ۷۳۳م آتش جنگ (بلاط الشهداء ) میان مسلمانان به رهبری عبد الرحمان غافقی و فرانسه به رهبری شارل مارتل شعله ور شد. این جنگ در منطقه ای واقع در بین ۲ شهر تور و بواتییه فرانسه رخ داد و آتش جنگ بمدت ۱۰ روز از اواخر شعبان تا اوائل ماه رمضان بر پا بود این جنگ با پیروزی هیچ کدام از دو گروه به پایان نرسید اما مسلمانان شبانه میدان جنگ را ترک کردند.


* کنفرانس ” تربیت وسیله ای برای آماده کردن دعوتگران “:


در۲ رمضان ۱۴۰۲ هجری برابر با ۲۴ یونیو۱۹۸۱ میلادی اتحاد جمعیت های دانشجویان مسلمان در بریطانیا کنفرانس نوزدهم خود را با شعار (تربیت وسیله ای برای آمادگی دعوتگران ) برگزار کرد.


* فتح مغرب میانی:


در ۲ رمضان سال ۸۲ هجری لشکریان مسلمان در شمال افریقا در مواجه با رومیان از یکسو وبربرها از جهت دیگر در گیر شدند. رهبر بربرها موسوم به کاهنه توانست که نیروها را جمع نماید وبا مسلملنان سالیانی طولانی جنگ نمود و فرمانده مسلمانان زهیر بن قیس نتوانست که بر او پیروز شود تا اینکه حسان بن نعمان مصمم به فتح همه مراکش در برخورد با لشکریان کاهنه در رمضان سال ۸۲ هجری بر او چیره شد.


*سقوط دولت امویان و قیام عباسیان:


در ۲رمضان سال ۱۳۲ هجری برابر با ۱۳ آوریل ۷۵۰ میلادی عبد الله ابو عباس بر دمشق چیره شد و بدینوسیله دولت اموی سقوط نمود و دولت عباسیان بر پا گشت.


* تولد مورخ وفیلسوف مسلمان ابن خلدون:


او در ۲رمضان سال ۷۳۲ هجری برابر با ۲۷ می ۱۳۳۲ میلادی از مادر زاده شد.


*استیلا بر کریت:


در این روز ۱۲۳۹ هجری برابر با سال ۱۸۲۴ میلادی مصری ها بر جزیره کریت چیره شدند.


 


◊ ۳رمضان


*وفات فاطمه زهرا (رض):


در سوم رمضان برابر با ۲۱ نوامبر ۶۳۲ میلادی حضرت فاطمه زهرا دختر رسول (ص)و همسر علی بن ابیطالب و مادر اسباط حسن وحسین (رض) دار فانی را وداع گفت.


*وفات مروان بن حکم:


در۳ رمضان ۶۵ هجری برابر با ۱۴ نوامبر ۶۸۳ میلادی مروان حکم فوت نمود او موسس دولت اموی دوم است که در زمان خود تعدادی از مظاهر تمدنی از جمله نظام اوزان و مقادیر را قرار داد و در سال ۶۵ هجری در دمشق وفات نمود.


*شهادت فرمانده چادی:


در ۳ رمضان ۱۳۰۷ برابر با ۲۲ آوریل ۱۸۹۰ میلادی فرمانده مسلمین امیر راج بن زبیر که اولین کشور اسلامی را در منطقه چاد بر پا نمود به شهادت رسید. پایتخت آن شهر دیکوا بود که پس از قیام فرانسوی ها در جنگ با کشوربه پایتخت دیکوا وارد شد.


*توقف مجله النذیر:


در سه رمضان ۱۳۵۸هجری برابر با ۱۶ اکتبر ۱۹۳۹ جلوی انتشار مجله النذیر گرفته شد. النذیر یکی از مجلاتی بود که جماعت اخوان المسلمین آن را منتشر می کرد.


*حادثه تحکیم:


در سوم رمضان ۳۷هـ برابر ۱۱با فوریه ۶۵۸م پیمات حکمیت میان علی بن ابی طالب ومعاویه بن ابی سفیان رضی الله عنهما منعقد شد.این اتفاق پس از جنگ جمل که از یکسو نیروهای تحت فرماندهی حضرت علی وبین بنی أمیه وعائشه وطلحه وزبیر از سوی دیگردر ماه شعبان سال ۳۶هـ، وبعد از جنگ صفین در محرم سال ۳۷هـ بین سپاه حضرت علی ومعاویه رخ داد.حکمیت با ظهور خوارج و استیلای معاویه بر مصر همزمان بود. رضی الله عن الصحابه أجمعین.


*دخول جلال الدوله سلطان بنی بویه بغداد:


در سوم ماه رمضان سال ۴۱۸هـ، أبو طاهر جلال الدوله وارد بغداد شد. خلیفه قادردر استقبال او از شهر خارج شده بود و بدین ترتیب جلال الدوله در بغداد مستقر شد و خودش خطبه خواند.


 


◊ ۴رمضان


فتح شهر بلگراد:


اگست ۱۵۲۱م:در ۴ رمضان ۹۲۷ ه. برابر با ۸ اگست سلطان عثمانی موفق به فتح شهر بلگراد گردیدکه در میانه قرار داشت و دارای قلعه محکمی بود و دروازه اروپا به شمار می رفت. این شهر سه بار در سالهای ۱۴۴۱و ۱۴۵۶ و ۱۴۹۲توسط عثمانی ها محاصره شده بود..


إعلان جنگ بر علیه آلمان:


در ۴رمضان ۱۰۷۳ برابر با۱۲آوریل ۱۶۶۳م.دولت عثمانی بر علیه دولت آلمان اعلان جنگ نمود.این در حالی بود که ۵۶سال از عهدنامه سیتفاتوروک که باعث توقف جنگ قبلی میان ۲ کشور بود گذشته بود.این جنگ سبب بستن قلعه محکمی در حدود مرز عثمانی شد.


 


◊ ۵رمضان


استرداد شهر انطاکیه:


در۵ رمضان ۶۶۶هـبرابر با ۱۹ من می ۱۲۶۸م:مسلمانان موفق شدند به رهبری بیبرس شهر انطاکیه را از دست صلیبی ها باز ستانندانطاکیه ۱۷۰ سال اسیر بود و باز پس گیری آن کار دشواری بود.


جنایت صهیونیست ها در شهر اللد:


در ۵ رمضان ۱۳۶۷هـ برابر با۱۱ من یولیو ۱۹۴۸م:نیروهای صهیونیستی به رهبری “موشه دایان” مرتکب جنایت سنگینی در شهر اللد فلسطین شدند،آها هنگام عصر وارد شهر شدند و مردم از ترس به مسجد هجوم بردند.در این حمله ۴۲۶ فلسطینی به شهاددت رسیدند.آنها به این اکتفا ننموده به دستگیری جوانان در ورزشگاه شهر پرداختند و به اهالی نیم ساعت فرصت دادند که بدون هیچ گونه آب و مواد غذایی شهر را ترک نمایند که این خود عامل فوت بسیاری از سالخوردگان،زنان و کودکان گردید.


تولد عبد الرحمن الداخل:


در ۵ رمضان ۱۱۳هـ برابربا ۹ نوامبر ۷۳۱م عبد الرحمن الداخل (صقر قریش)دردمشق متولد شد. او موسس دولت اموی در اندلس است.


 


◊ ۶رمضان


نزول تورات:


تورات بر سیدنا موسى علیه وعلى نبینا الصلاه والسلام نازل شد.


فتح عموریه:


در ۶ رمضان ۲۲۳هـ برابربا ۳۱ یولیو ۸۳۸م خلیفه عباسی معتصم ندای طلب کمک در فتح عموریه را لبیک گفت و آن را فتح نمود.


اولین پیروزی مسلمانان بر صلیبی ها:


در ششم رمضان سال ۵۳۲هـ برابر با ۱۷ می ۱۱۳۸م،به رهبری عماد الدین زنگی اولین پیروزی بر علیه صلیبی ها در شهر حلبدر شمال شام رخ داد.


فتح سرزمین سند:


در ۶ رمضان ۶۳هـ برابربا ۱۴ می ۶۸۲م محمد بن قاسمبر سپاهیان هند در رود سند پیروز گردید و فتح سرزمین سند پایان یافت.این کار در اواخر زمان ولید بن عبد الملک رخ داد.


 


◊ ۷رمضان


افتتاح دانشگاه الأزهر به عنوان عبادت و علم اندوزی:


در ۷ رمضان ۳۶۱هـ برابربا ۹۷۱م اولین نماز جماعت در الازهر اقامه شد وبدین ترتیب الازهر هم مسجد جامع و هم دانشگاه شد.


قاهره پایتخت فاطمیان شد:


در این روز به سال ۶۳۲ه.قاهره توسط خلیفه فاطمی المعز به عنوان پایتخت تعیین شد در حالی که پایتخت قبلی المهدیه بود.


 


_________________


 


● (حوادث در هفنه دوم)


◊ ۸رمضان


وفات استاد عباس سیسی:


در ۸ رمضان ۱۴۲۵هـ برابر با ۲۲ أکتوبر ۲۰۰۴م:استاد عباس سیسی یکی از افراد برجسته دعوت اسلامی در گذشت.او یکی از شاگردان امام شهید حسن البنا موسس جماعت اخوان المسلمین بود و با کتابش تحت عنوان “الدعوه إلى الله حب” مشهور است که در واقع یک مدرسه در زمینه دعوت است.


پیروزی بر دولت غزنویان:


در۸ رمضان ۴۳۱ هـ برابر با ۲۳ می ۱۰۴۰ م:سلطان سلجوقی طغرل بیک بر سپاهیان دولت غزنوی در جنگ دندانکان پیروز شد و بدین ترتیب بر خراسان چیره گشت. او غزنویان را مجبور ساخت که دولت سلجوقیان را به عنوان یکی از دولت های بزرگ و قوی به رسمیت بشناسند.


سلطان آلب أرسلان حکومت را بدست گرفت:


در ۸ رمضان ۴۵۵هـ برابر با ۴ سپتامبر ۱۰۳۶م:سلطان سلجوقی به نام “الب أرسلان”، بعد از وفات عموی خود سلطان “طغرل بیک” مؤسس حقیقی دولت سلجوقی قدرت را به دست گرفت.الب ارسلان از مردان بزرگ تاریخ است که توانست در نبرد ملاذ گرد در برابر رومیان به پیروزی دست یابد.


غزوه تبوک (العسره):


در هشتم ماه رمضان ۹هـ برابر با ۱۸دسامبر ۶۳۰م غزوه تبوک رخ داد و رسول الله پس از آنکه خداوند او را به بهترین صورت یاری کرد در همین ماه به شهر بازگشت.


 


◊ ۹رمضان


وفات استاد مصطفى مشهور مرشد عام پنجم إخوان المسلمین:


در شامگاه پنج شنبه نهم رمضان المبارک ۱۴۲۳هـ مطابق با ۱۴ نوامبر ۲۰۰۲م: استاد مصطفى مشهور مرشد عام پنجم إخوان المسلمین، پس از یک زندگی پربار توام با عطاء وعمل وجهاد وفداکاری دار فانی را وداع گفت.او یکی از خدمتگزارن اسلام بود که در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۲۱م، در روستای السعدیین از توابع مرکز مینا القمح (استان شرقی)از مادر متولد شد.


قیام موسى بن نصیر در تکمیل جنگ اندلس:


در نه ماه رمضان سال ۹۳هـ برابر با ۱۸ یونیو ۷۱۲م،فرمانده مسلمان موسى بن نصیر به منظور تکمیل جنگ اندلس قیام نمود و إشبیلیه وطلیطلهرا بطور کامل فتح کرد.


واقعه بلاط الشهداء


در نهم ماه رمضان ۱۱۴هـ برابر با اکتبر ۷۳۲م جنگ بلاط الشهداء در (تور – بواتیه) میان شارل مارتل فرمانده فرنگی و عبد الرحمن غافقی رخ داد.در این جنگ نیروهای عرب شکست خوردند و غافقی کشته شد واین جنگ در نزد فرنگیان به نام جنگ (تور) یا (بواتییه)موسوم شد.


فتح صقلیه:


در ۹ رمضان ۲۱۲هـ برابر با۱ دسامبر ۸۲۷م مسلمانان در سواحل جزیره صقلیه فرود آمدند و بر آن چیره شدند تا اسلام رادر آنجا منتشر سازند. فتح صقلیه به دست زیاد بن اغلب صورت گرفت.


شکست حرکت (بابک خرم دین)


در نهم ماه رمضان سال ۲۲۲هـ برابر با ۸۳۷م فرمانده حیدر بن کاوس اشروسنی – معروف به (افشین)که گمارده خلیفه عباسی معتصم بود توانست به شهر (البذ) مقر بابک خرم دین نفوذ کند.بابک پا به فرار گذاشت اما افشین اورا دستگیر نمود و به سامرا حمله نمود تا باقی مانده پیروان او را هم دستگیر نماید.او بسیاری را کشت و خانواده های آنان را اسیر ساخت.بدین ترتیب حرکت بابک خرم دین که نزدیک به ۲۰ سال بر گرده مسلمین سوار بود به پایان رسید.طایفه بابک خرم دین مربوط به سرزمین فارس بود.


جنگ زلاقه:


در ۹ رمضان ۴۷۹هـ، برابر با ۱۷ دسامبر ۱۰۸۶م یوسف بن تاشفین فرمانده سپاهیان مرابطین بر فرنگی ها به رهبری الفونس ششم در جنگ زلاقه پیروز شد. در این جنگ الفونس به همراه ۹ تن از لشکریانش نجات یافت. برخی از منابع به آن اشاره دارند که جنگ زلاقه در روز جمعه ۱۲ رجب ۴۷۹هـ برابر با ۲۳/۱۰/۱۰۸۶م رخ داده است.


مجاهدان حجاز به مصر رسیدند تا در برابر نیروهای فرانسه بجنگند


در نهم ماه رمضان سال ۱۲۱۳هـ برابر با ۱۸ فوریه ۱۸۹۹م مجاهدان حجاز به بندر (القصیر) مصر رسیدند تا در جهاد بر علیه نیروهای صلیبی فرانسوی به برادران مصری خود ملحق شوند.


 


◊ ۱۰رمضان


آغاز حرکت برای فتح مکه:


در ۱۰ رمضان ۸هـ برابر با ۱ ینایر ۶۳۰م:رسول خدا–صلى الله علیه وسلم- واصحاب او در سال هشتم هجری حرکت بسوی مکه را برای فتح آن آغاز کردند،سالی که به سال فتح معروف شد.با این فتح تلاشهای پیامبر(ص)در دعوت اسلامی ثمر داد و آزار و اذیت از مسلمانان در شبه جزیره برداشته شد.


وفات بانو خدیجه بنت خویلد:


در ۱۰ رمضان، ده سال پس از بعثت نبوی (۳ ق. هـ) برابر با ۶۲۰م مادر مومنان خدیجه دختر خویلد همسر رسول خداصلى الله علیه وسلم وفات یافت.


کشته شدن ولید پسر معاویه:


در دهم ماه رمضان سال ۱۳۲هـ برابر با ۲۱ آوریل ۷۵۰ م خلیفه اموی،ولید بن معاویه را به قتل رساند.


کشته شدن وزیر (نظام الملک):


در ده رمضان سال ۴۸۵هـ برابر با ۱۳ اکتبر ۱۰۹۲م نهاوند، نظام الملک أبو الحسن علی بن إسحاق را بقتل رساند.او وزیر سلطان الب ارسلان بود وسپس بمدت سی سال به وزارت دربار پسر او ملکشاه سلجوقی رسید. نظام الملک فردی دانشمند؛بخشنده و بردبار بود که به تاسیس مدارس در سرزمین های فتح شده مشهور است.


جنگ المنصوره:


در ۱۰ رمضان ۶۴۸هـ برابر با ۱۲۵۰م شجره الدر (زن ملک صالح) توانست درجنگ المنصوره بر لویس نهم چیره شود.او لویس را اسیر ساخت و تعداد بسیاری از سپاهیان او را کشت.


جنگ ۶ اکتبر ۱۹۷۳م:


در ۱۰ رمضان ۱۳۹۳هـ برابر با ۶ اکتبر ۱۹۷۳م نیروهای مصری (بهترین نیروهای زمین)موفق شدند در جنگ (العبور )بر یهودیان پیروز شوند.این پیروزی پس از آن رخ داد که در نبردهای متعددی نیروهای عرب نتوانسته بودند یهودیان را شکست دهند.


 


◊ ۱۱رمضان


شهادت سعید بن جبیر:


در ۱۱ رمضان ۹۵هـ برابر با ۷۱۴م سعید بن جبیر بدست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید.


وفات چنگیز خان:


در۱۱ رمضان ۶۲۴هـ برابر با ۲۵ اگست ۱۲۲۷م:تموچین پسر یسوکای بهادرمعروف به چنگیز خان موسس امپراتوری مغول وفات یافت. او یکی از قسی القلب ترین جنگجویان تاریخ بود که مرتکب جنایات زیادی شد که از شدت ترس اقدامات او مو بر اندام راست می شود.


پیروزی عثمانی ها بر صفویان در جنگ “شماهی”:


در۱۱ رمضان ۹۸۶ هـ برابر با ۱۱ نوامبر ۱۵۷۸م:عثمانی ها بر صفویان در جنگ “شماهی” در قفقاز پیروز شدند. در این جنگ لشکر صفویه پانزده هزار کشته داد،طرفین این جنگ به منظور رهبری برجهان اسلام با هم می جنگیدند.


آشکار شدن حکومت عباسی در خراسان:


در یازده رمضان سال ۱۲۹هـ برابر با ۲۵ می ۴۷۷م عباسیان در خراسان به رهبری ابو مسلم خراسانی حکومت خود را اعلام کردند.


نامه هولاکوخان به خلیفه مستعصم بالله:


در یازده رمضان سال ۶۵۵هـ برابر با ۲۱ سپتامبر ۱۲۵۷م فرمانده مغول هولاکو نامه ای به خلیفه عباسی مستعصم باللهنوشت ودر این نامه از او خواست که دربرابر او تسلیم شده و فرمانبرداری خود را به او اعلام دارد.


 


◊ ۱۲رمضان


وفات امام ابن جوزی:


در ۱۲ رمضان ۵۹۷هـ برابر با ۱۶ یونیو ۱۲۰۰م توفی امام “أبو الفرج بن الجوزی” شیخ عراق وفات یافت.وی امام حدیث وفقه و لغت وتفسیربود ودارای تالیفات زیادی بالغ برسیصد اثر است که از مهمترین آنها می توان به کتابهای “المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم”، و”صفو الصفوه” “و”أخبار الأذکیاء” وغیره اشاره کرد.


بستن نشریه اخوان المسلمین:


در ۱۲ رمضان ۱۳۵۷ هـ برابر با ۴ نوامبر ۱۹۳۸ م:جلوی انتشارهفته نامه اخوان المسلمین گرفته شد.


کشتار مسلمانان توسط تایلندی ها:


در ۱۲ رمضان ۱۴۲۵ه برابر با ۲۶ من اکتبر ۲۰۰۴م:۸۷ نفر مسلمان در تظاهراتی که در بخش نارسیوات در اعتراض به آزادی زندانیان مسلمان از زندان برگزار شده بود بدست نیروهای امنیتی تایلند کشته شدند. نارسیوات یکی از بخش های تایلند است که در آنجا اکثریت با مسلمانان است.


وارد شدن احمد بن طولون به مصر:


در دوازده رمضان سال ۲۵۴هـ مطابق با ۳ سپتامبر ۸۶۷م أحمد بن طولون از طریق باکباک و عراق وارد مصر شد.


بنای مسجدجامع ابن طولون درقاهره:


در۱۲ رمضان سال ۲۶۵هـ برابر با ۷ می ۸۷۹م مسجد جامع ابن طولون در قاهر بنا شد.


برپایی دولت دوم عباسی:


در ۱۲ ماه مبارک رمضان سال۳۳۱هـ برابر با ۹ می ۹۴۳م توزون از طریق ناصر الدوله ابن حمدان وارد بغدادشد و دولت دوم عباسی برپا ساخت.


فتح انطاکیه:


در ۱۲ رمضان سال ۶۶۶هـ برابر با ۲۵ می ۱۲۶۸م انطاکیه بدست ظاهر بیبرس فتح شد. انطاکیه چنانچه معروف است شهری عربی در جنوب ترکیه است.


 


◊ ۱۳رمضان


نزول انجیل:


انجیل بر پیامبر خدا حضرت عیسى علیه السلام در سیزده رمضان نازل شد.


وفات استاد عمر تلمسانی مرشدسوم جماعت اخوان المسلمین:


در ۱۳ رمضان ۱۴۰۶ه برابر با ۲۲ می ۱۹۸۶م:استاد عمر تلمسانی مرشد سوم جماعت اخوان المسلمین بعد از حیاتی مملو با جهاد وفداکاری وفات یافت. در دوران محنت حکومت جمال عبدالناصر با صبر و ثبات زندانهای ناصری را گذراند. او فردی بود که توانست بعد از مدتها دوری جماعت اخوان از جامعه مصر این جماعت را به صحنه اجتماع مصر برگرداند.


رسیدن عمر بن خطاب به فلسطین وفتح بیت المقدس:


در ۱۳ رمضان ۱۵هـ برابر با ۱۸اکتبر ۶۳۶م أمیر المؤمنین عمر بن خطاب بعد از جنگهایی که ضررهای زیادی را متوجه سپاه اسلام نموده بود و همگی در راستای فتح شام صورت گرفته بود به فلسطین رسید وکلیدهای شهر قدس بدست او داده شد.او در نامه ای به مردم نوشت که جان و اموالشان در امان است.


رسیدن عبد الرحمن بن هشام به خلافت در قرطبه:


در سیزده رمضان سال ۴۱۴هـ برابر با ۲۸ نوامبر ۱۰۲۳م عبد الرحمن بن هشام در قرطبه به خلافت دست یافت.او خلیفه اموی مشهور به مستظهر بالله بود و بمدت یک ماه و ۱۷ روز خلافت کرد.


– برخورد صاعقه به مسجد نبوی:


در ۱۳ رمضان سال ۸۸۶هـ برابر با ۵ نوامبر ۱۴۸۱م مسجد نبوی شریف در مدینه منوره دچار صاعقه ای شد که ستونها را سوزاند اما گنبد وقبر سالم ماند.


 


◊ ۱۴رمضان


وفات مظفر الدین کوکبوری:


در ۱۴ رمضان ۶۳۰ه برابر با ۲۴ یونیو ۱۲۳۳م:مظفر الدین کوکبوری یکی از امیران ماهر و فرماندهان سلطان صلاح الدین ایوبی در جهاد بر علیه صلیبی ها در گذشت. او در ۲۷ محرم ۵۴۹م متولد شده بود.


ولایت سلطان حسن بن ناصر محمد قلاوون


در۱۴ رمضان ۷۴۸ه برابر با ۱۸ دسامبر ۱۳۴۷م سلطان حسن بن ناصر محمد قلاوون


حکومت مصر را بدست گرفت.قدرت مطلقا در دست او نبود.وی بزرگترین اثر اسلامی را در مصر موسوم به مدرسه سلطان حسن بنا نهاد.


سیطره مسلمانان بر سرقوسه:


در۱۴ رمضان سال ۲۶۴هـ برابر با ۱۹ می ۸۷۸م مسلمانان توانستند بر شهر سرقوسه در جزیره صقلیه مسلط شوند.


قرار دادن سنگ بنای دانشگاه الأزهر:


در ۱۴ رمضان سال ۳۵۹هـ برابر با ۲۰ یولیو ۹۷۰م سنگ بنای الازهر گذشته شد و بنای آن تا ۲ سال به طول انجامید.


وفات محمد علی پاشا:


در ۱۴ رمضان ۱۲۶۵هـ برابر با ۳ اگست ۱۸۴۹م محمد علی پاشای بزرگ حاکم مصر درگذشت.


منبع : اصلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا