سياسي اجتماعيمطالب جدید

اندیشمند مراکشی به بستن معاهده ی عزت و عظمت علمای مسلمان فراخواند

ضرورت امضای معاهده ی عزت و سربلندی توسط علمای مسلمان

اندیشمند مراکشی به بستن معاهده ی عزت و عظمت علمای مسلمان فراخواند
رباط، خالد مجدوب –خبرگزاری آناتولی – ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

مقرئ ابو زید ادریسی؛ اندیشمند مراکشی در مراکش، علمای اسلامی را به تنظیم و تدوین عهدنامه ی عظمت و عزت فراخواند تا در آن حدود روابط خودشان را با حکام و ملت ها و علاقه ی آنها با سیاست و تبلیغات و زمینه های مختلف همانند معاهده ی مشترک سازمان های اسلامی در اروپا مشخص نمایند.
این فراخوان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی، پیرامون « جوانان و علما، کشمکش در ارتباطات» در حاشیه ی دوازدهمین کنفرانس جهانی سازمان جهانی جوانان مسلمان ( انجمن اسلامی جهانی و مستقل ویژه ی جوانان ) انجام گرفت. این کنفرانس در مابین ۲۹ تا ۳۱ ماه جاری در شهر مراکش مغرب تحت عنوان « جوانان در دنیای متغیر » برگزار می شود.
اندیشمند مراکشی؛ مقرئ ابو زید ادریسی طی یک سخنرانی درکنفرانس، خواهان ضرورت تنظیم معاهده ی عزت و عظمت علمای مسلمان شبیه معاهده ی مسلمانان اروپایی شد.
وی انجمن های علما و دعوتگران در جهان اسلام را به تشکیل یک کنگره ی بین المللی به منظور تنظیم معاهده ی عزت و عظمت علمای مسلمان و مکلف نمودن یکی از علمای مشهور برای تهیه ی پیش نویس این معاهده فراخواند.
اندیشمند مراکشی افزود: این معاهده ، علاوه بر ارتباط عالم با اقتصاد، پیوند وی را با حکام و ملت ها و ارتباطش با سیاست و رسانه ها و زمینه های مختلف، مشخص می کند.
مقرئ ابو زید ادریسی اظهار داشت: قطعاً این معاهده پاسخ به انتقاداتی اینچنین خواهد داد که می گویند: چرا علما وارد کار سیاسی می شوند؟ چرا به توجیه عملکردهای حکمرانان می پردازند ؟ برای چه از حکام پیروی می کنند؟
وی اشاره کرد: برای جوانان مسلمان بحرانی به نام عدم الگو و سرمشق در جریان است؛ زیرا در عصر حاضر علما نمی توانند برای جوانان مسلمان الگو و سرمشق باشند. چرا که طبقه ی جوان در تیررس تهاجم فکری و الکترونیکی و مواد مخدر و تجسس و شنود اطلاعاتی قرار دارد که همین امر او را به جای طرح و پروژه ی تحول و پیشرفت به پروژه ی انتحار می کشاند.
لازم به ذکر است که در ژانویه ی ۲۰۰۸ م بیش از ۴۰۰ سازمان اسلامی در بروکسل معاهده ای مبنی بر اصول و قوانین مشترک برای رفتار مسلمانان در اروپا امضا نمودند.
در این معاهده قید شده که مشارکت مسلمانان در ساختن یک جامعه ی اروپایی بر اساس دموکراسی ضرورت دارد و اعضای جامعه باید باهم تفاهم داشته و گفتگویی تاثیر گذار میان فرهنگ ها در جریان باشد وتروریسم محکوم است.
این معاهده، حاوی اصول اساسی دموکراسی و احترام به حقوق بشر و تعددگرایی و مساوات میان مرد و زن و جدایی دین از دولت، است.
در دوازدهمین کنفراس جهانی انجمن جهانی جوانان مسلمان، علما و محققان و اندیشمندان بیش از ۹۵ کشور جهان حضور داشتند.
انجمن جهانی جوانان مسلمان، انجمنی اسلامی و جهانی و مستقل و محل دیدار مسلمانان است که از تلاش های کارگزاران در سازمان های اسلامی در جهان حمایت می کند و به مسائل مرتبط با جوانان می پردازد. تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۷۲ در عربستان سعودی بر می گردد و مقرئ سخنور مراکشی و استاد دانشگاه و نظریه پرداز جنبش اسلامی در مراکش نماینده ی پارلمانی از حزب عدالت و توسعه است که دولت این کشور را رهبری می کند.
مقرئ همچنین درگذشته در چندین انجمن علمی و دعوی از جمله انجمن جهانی ادبیات اسلامی در سال ۱۹۹۶ و کنفرانس ملی اسلامی در سال ۱۹۹۸ و اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان در سال ۲۰۰۴ به عضویت درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا