سياسي اجتماعيمقالاتمقالات ارسالی

گشت و گذار حرام و حلال و نگاهی به سیزده بدر

گشت و گذار حرام و حلال
نویسنده: ملا مسلم ملا صالح فریزی /ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

اسلام در هر چیزی، حلال و حرام را مشخص کرده است. دراین دنیای زودگذر- درمقایسه با آخرت- محاسبه¬ای نیست؛ اما عمل وجود دارد و در آخرت محاسبه هست؛ اما عملی در کار نیست! من نمی-خواهم کسی را مقصر اعلام کنم، بلکه تنها مقصودم نصیحت است؛ چرا که انسان خودش برای تصمیم گیری مختار است. قرآن کریم در این باره می¬ فرماید: « و ( به یاد یهودیان بیاور ) هنگامی را که گروهی از ( نیکوکاران گذشته ) ایشان ( که همچون دیگران نافرمانی و بزهکاری نمی کردند) به کسانی می گفتند ( که سرکشان و گناهکاران را پند می دادند و موعظه می کردند: ) چرا مردمانی را پند می دهید که خداوند آنان را ( به سبب کفر و معاصی، در دنیا) نابود می کند یا ( در آخرت ) عذاب شدیدی خواهد داد؟ ( مگر نمی دانید که پند و اندرز در اینان تاثیری ندارد و نرود میخ آهنین در سنگ؟) می گفتند: ( ما به وظیفه ی خود که امر به معروف و نهی از منکر است عمل می کنیم ) تا در پیشگاه پروردگارتان معذور بوده ( و رفع مسؤولیت از خویشتن کرده باشیم) و شاید هم ( این بیچارگان از گناه باز ایستند و نور ایمان زوایای درونشان را روشن سازد و راه ) تقوا و پرهیزگاری در پیش گیرند.» [ اعراف: ۱۶۴]

درایام نوروز و در بهار و روزهای تعطیلی، بیشترمردم به خیابان ها می آیند و به طرف سیاحت گاه ها و کوه ها و دشت ها می روند تا آب و هوایی عوض کنند. به خصوص اهالی شهر از محیط خانه به سوی دشت و گلزاربیرون می روند. پیامبر گرامی ما (ص ) می فرمایند: « تفکروا فی خلق الله ولا تفکروا فی الله فتهلکوا » « در مخلوقات خدا ( در دشت و بیابان و دره ها و انواع آفریده ها) بیاندیشید و در مورد ذات خدا فکر نکنید؛ زیرا هلاک خواهید شد.»

چرا که محدوده¬ی تفکر بشر دارای مرز معینی است و هر گاه از حد و مرزش گذشت، انسان گمراه خواهد شد. از جمله اموری که جایز است در مورد آن بیاندیشیم، مطابق آیات زیر است که خداوند می فرماید: [ أَفَلا ێنظرُونَ إِڵی‌ الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ – وَإِلی‌ السَّمَاء کَیْفَ رُفِعَتْ – وَإِلی‌ الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ – وَإِڵی‌ الْأَرْض کَیْفَ سُطحَتْ – فَذکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذکِّرٌ – لًسْتَ عَڵیْهِم بِمُصَیْطرٍ- إِلَّا مَن تَوَلَّی‌ وَکَفَرَ- فَیُعَذبُهُ اللَّهُ الْعَذابَ الْأَکْبَرَ- إِنَّ إِلیْنَا إِیابَهُمْ – ثمَّ إِنَّ عَلیْنَا حِسَابَهُمْ ] ألغاشیه‌:[ ۱۷ – ۲۶] « آیا به شتران نگاه نمی کنند که چگونه آفریده شده اند؟! و به آسمان نگاه نمی کنند که چگونه برافراشته شده است؟! و به کوه ها نمی نگرند که چگونه نصب و پابرجا شده اند؟! و به زمین نمی نگرند که چگونه پهن و گسترانیده شده است؟! تو پند و اندرز بده و ( مردمان را به وظائفشان ) یادآوری کن ؛ چرا که تو تنها پند دهنده و یادآوری کننده ای و بس. تو( ای پیامبر [ ص ] ) بر ( دل و درون ) آنان چیره و مسلط نیستی ( تا ایشان را به ایمان واداری) اما آن کسی که – از حق و حقیقت روی گردانده و به آیین الهی – پشت کند وکفر ورزد، خداوند بزرگترین عذاب را به او می¬ رساند ( که عذاب اخروی است) مسلماً بازگشت آنان ( پس از مرگ و رستاخیز بخواهند یا نخواهند ) به سوی ما خواهد بود. آنگاه حساب ( و کتاب و دادگاهی ) ایشان با ما خواهد بود. ». بنده در این جا می خواهم بگویم: اگر گشت و گذار کنیم، باید حلال باشد؛ زیرا متاسفانه می توان گفت: عده ی زیادی از مردم آن گونه که شایسته است ،به جنبه ی دینی گشت و سیاحت اهمیت نمی دهند. در روز جمعه ، نماز و خطبه جمعه را از دست می دهند و اوقات دیگر هم نمازها را قضا می کنند! این هم دستاورد گشت و گذار حرام! آیا کسی آنها را وادار به انجام چنین عملی می کند؟! شیطان هم از این همه نافرمانی و گناه خود را بری می داند و در روز رستاخیز به پیروان خویش می گوید: « [وَمَا کَانَ لِی عَڵیْکُم مِّن سُلْطانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُواْ أَنفُسَکُم]( إبراهیم: ۲۲ ) « من بر شما هیچ تسلطی نداشتم ( و کاری نکردم) جز این که شما را دعوت ( به گناه و گمراهی) نمودم و شما هم ( گول وسوسه ی مرا خوردید و خریدار کفر و گناه و جنایت) زود دعوتم را پذیرفتید. پس مرا سرزنش نکنید و بلکه خویشتن را سرزنش کنید. » بنا بر این برای جلوگیری از پشیمانی و تلف کردن عمر باید به نکات زیر توجه کنیم:

۱- روز سیزده بدر بیرون نروید؛ زیرا حتماً اختلاط روی می دهد که در اسلام حرام است! علاوه بر این، آداب و رسومی تقلیدی وکور کورانه است! و چنین کاری خود به خود حرام بوده و جایز نیست.
۲- پوشش اسلامی برای زنان ( حجاب ) فرمان خدای بزرگ به همه ی زنان با ایمان است و برخورداری از فرهنگ و تمدن و با کلاس بودن با برهنگی بدست نمی آید؛ زیرا اگر فرهنگ و تمدن و پیشرفت با برهنگی و لخت شدن میسر بود، می بایست حیوان در فرهنگ و ادب، دیپلم افتخار دریافت کند، بلکه پیشرفت و ترقی به میزان اطاعت از خدا و پیامبرش (ص ) بستگی دارد.
۳- با خانواده ی نامحرم اختلاط نکنید!
۴- با دوربین ( هر نوعی که باشد ) از تصویربرداری خانواده و زن نامحرم خودداری کنید و نباید به هیچ وجه به خود اجازه دهید با دوربین بر بیگانگان زوم نمایید!!
۵- خانواده ی خود را در خیابان ها و جاده ها به دیگران عرضه نکنید!
۶- شراب خواری، علاوه بر این که حرام است، یک خصلت زشت در میان جامعه و نجس کردن و برهم زدن طبیعت و آب و هوای محیط زیست است!
۷- مبادا به میان کشتزار مردم بروید و یا در آنجا فوتبال و یا بازی کنید و یا با ماشین از آنجا عبور کنید!
۸- بدون اجازه ی مالک، وارد باغ و مزرعه ی هیچ کس نشوید!
۹- مواظب باشید زیر درختان آتش روشن نکنید! زیرا متاسفانه سال های گذشته به جای کاشت و خدمت به آن درختان، چندین درخت به خاطر آتش روشن کردن برای پخت و پز و درست کردن چای زیر آن ها، خشک شده اند.
۱۰- نظافت سیاحت گاه و محیط زیست را به مانند منزل خودتان در نظر داشته باشید؛ زیرا نظافت یک امر فطری و طبیعی برای انسان است.
۱۱- عده ای از زنان نادان و عقب مانده با لجاجت و بی توجهی، خودآرایی می کنند، از آنان می خواهم مرگ و قبر را به یاد بیاورند و حجاب را رعایت نمایند و مردم را وادار به گناه نکنند و به آنان که برای دیدن منظره های حرام چشم چرانی می کنند می گویم مواظب خودتان باشید: خنده ی زیاد گریه به دنبال دارد! «اگر گوشت گران است، نخوردنش ارزان است» از هر حکیم و دانایی می خواهید بپرسید: آیا نگاه حرام، غیر از ضرر زیاد، هیچ سودی دارد؟!!
۱۲- دشت و چمنزار و کوهستان های کردستان را با پایکوبی مختلط ( زن و مرد ) و زشت کاری و شراب خواری،آلوده نکنید؛چون از هر کوه و دره ی کردستان بپرسی…؟ اگر جوابت دهد، داستان های زیادی را به خاطر می آورد و در جواب می گوید: در این جا جمعی جوان و دلاور کشته شده اند و جسدشان بر روی این خاک مانده است!
۱۳- به نفع خودتان به شما می گویم: مبادا نمازت، خطبه ی جمعه ات را به خاطر سفر قضا کنی! آگاه باش که فردا محاسبه خواهی شد!
در پایان می گویم: عمر کوتاه خودت را طولانی مپندار، سوگند به خدا عمرت به سر خواهد رسید، مهم این است که کاری کنیم که در آخرت تقاضای برگشتن به دنیا نکنیم؛ تا عمل صالح انجام دهیم و گوش به فرمان باشیم، اما درخواست مان نتیجه ای نخواهد داشت! پس هم اکنون آستین همت را بالا بزن و کار نیک انجام بده تا فرصت را از دست نداده¬ای.
منبع: ئیسلام په یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا