معماری
خانه ---> سياسي اجتماعي ---> مکس از گناهان کبیره است
رشوه

مکس از گناهان کبیره است

مکس از گناهان کبیره است

تحقیق :ابوبکر عمر رضاء

مَکَسَ :از ریشه م،ک،س
مَکَسَ فی : در معامله قیمت را پایین آورد
مکسهُ :به او ظلم گرد
ماکسَ ،یُماکِسُ مُماکَسة مِکاساً هُ : از او خواست که قیمت را پایین بیاورد .

ماکِس (فا) کسی که از مردم عوارض و ضرایبی که قانوناً مردم را ملزم به پرداخت آن نه می کند با قهر و جبر و مکر حیله می گیرد .
مانند کسانی که رشوه می گیرند و یا از بیت المال اختلاس می کنند و یا با زر و زور و تزویر اموال مردم را به ناحق تصرف و به تاراج می برند .مانند غالب وکلاء و مهندسان و پزشکان و کارشناسان ادرات و …… که هیچ اعتقاد و باوری به خدا و روز قیامت و حساب ندارند تنها در فکر جمع کردن اموال و ثروت هستند .

یا کسانی که به هنگام انتخابات راه درست اندیشیدن و در ست تصمیم گرفتن را بر مردم می بندند .

مَکُّاس : کسی که از طرفین معامله پولی را می گیرد .

مَکُّاس : کسی که به هنگام خرید یک کالا از آن به قدری عیب جویی می کند و آنرا نزد خریدار بی ارزش می کند تا بتواند به بهایی کم آنرا خریداری کند ویا به هنگام فروش همان کالا به اندازه از آن تعریف می کند که خریدار مبهوت می شودو به قیمت مورد نظر خودش آنرا به فروش می رساند مانند بنگا ه های خرید و فروش املاک و اتومبیل و سایر اجناس دیگر ……
ماکس و مکاس داخل در آیة زیرهستند .
مکس از زشترین عصیان ها و گناهان نا بود کننده است .

إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (الشورى :٤٢)
بلکه عتاب و عقاب متوجه کسانی است که به مردم ظلم وستم ، و در زمین به ناحق سر کشی(طغیان) می کنند چنین کسانی دارای عذابی درد آور و درد ناک هستند .(فِی الظلال)

{عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ} واین شامل ظالمان و طغیان گرانی می شود که به جان .مال و آبروی مردم تجاوز می کنند (تفسير السعدي)
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (الشورى :٤٢) البته مؤاخذه و سر زنش و عقوبت برای کسانی خواهد بود که ظالمانه و خشمگینانه به مردم تعدی می کنند و از حدی که پروردگارشان برای آنها مباحه نموده به حدی که به آن اجازه داده نشده تجاوز می کنند ودر روی زمین فساد می کنند (تفسير الميسر)

{ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ }: یعنی در روی زمین فساد بندگان را از راه شرک و ظلم وجرائم می خواهند .

صاحب المکس : او کسی است که اموالی ازمردم را به ناحق می گیرد و غصب می کند شکی نیست که این گناهی بزرگ واز بزرگترین وفاحشترین گناهان است زیرااو غصب و ظلم می کند و منکری را شایع و به آن عمل می کند و به آن ادامه می دهد با همه اینها اگر از آنها توبه کند و رد مظالِم کند و حق را به صاحبانش بر گرداند توبه اش پذیرفته می شود ولی بسیار بعید است از آن خلاص شود به علت زیادی حق مردم بر عهد او و انتشار منکرو عدم تعیین مظلو مین .

بیهقی :مکس در اصل خیانت است
إمام الذهبی : از کبائر است زیرا مانند دزدان و راهزنان است بلکه از دزد بد تر است .

مکَّاس : و سائر انواعش که عبار تند از جمع کننده اموال و نویسنده (فتوا دهنده) و شاهد و وزن کننده همگی از بزرگترین و خطر ناکترین حامیان و پشتیبانان و طر فداران فر عو نیان و حاکمان مستبد و دیکتاتوران هستند .زیرا آنها حقی که شایسته حاکمان و امراء نیست از مردم می گیرند و به آنها می دهند .به همین علت پیامبر –صلی الله علیه وسلم – فرمود :{لا ید خل الجنة صاحب المکس } ودر جای دیگر فرمودند :{المکَّاس لا ید خل الجنة} رواه ابو الداود. مکَّاس داخل بهشت نه می شود زیرا گوشت او از مال حرام تغذیه شده اشت .
نماز ،روزة حج ، جهاد ، صدقه و احسان ماکس و مکَّاس پذیرفتنی نیست .

واحدی در تفسیرالوجیز در ذیل این آیة { قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ }(االمائدة:100) از جابر روایت می کند :شخصی نزد رسول الله –صلی الله علیه وسلم –رسیدند و عرض کرد تجارت من مشر وبات الکلی (خمر) است از فروش آن مالی فراوان جمع کرده ام آیا این مال اگر در اطاعت خداوند عز وجل صرف کنم از آ ن بهره مند خواهم شد ؟
پیامبر –صلی الله علیه وسلم — در پاسخ فرمودند : آگر همه ی آنرا در حج و جهاد و صدقه هزینه کنید نزد خداوند به اندازه بال پشه ای ارزش ندارد خداوند در تأیید فرموده پیامبر –صلی الله علیه وسلم – آیة مبارکة 100سورة المائدة را نازل فرمود .

مکَّاس :از مفلسان روز قیامت است اگر چه در این دنیا در ناز و نعمت به سر برده باشد .
از ابوهريره – رضي الله عنه – روايت شده است که پيامبر صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم فرمودند: “أَتَدْرُون من الْمُفْلِسُ؟” قالُوا: الْمُفْلسُ فِينَا مَنْ لا دِرْهَمَ لَهُ وَلا مَتَاعَ. فقال: “إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ الْقيامةِ بِصَلاةٍ وَصِيَامٍ وزَكَاةٍ، ويأْتِي وقَدْ شَتَمَ هذا، وقذَف هذَا وَأَكَلَ مالَ هَذَا، وسفَكَ دَم هذَا، وَضَرَبَ هذا، فيُعْطَى هذَا مِنْ حسَنَاتِهِ، وهَذا مِن حسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حسناته قَبْلَ أَنْ يقْضِيَ مَا عَلَيْهِ، أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرحَتْ علَيْه، ثُمَّ طُرِح في النَّارِ” رواه مسلم.

: “آيا ميدانيد مفلس کيست؟”

اصحاب (رضي الله عنهم) گفتند: مفلس در اصطلاح ما کسي است که پول نقد و مال دنيا ندارد، پيامبرص فرمودند: “مفلس در امت من، کسي است که در روز قيامت، نماز و روزه و زکات با خود ميآورد ولي در کارنامه اش اين را هم دارد که به اين يکي، دشنام داده و به آن يکي، تهمت زده و مال ديگري را خورده و خون آن ديگري را ريخته و ديگري را کتک زده است، پس حسنات او به جاي بدي هايي که در حق ديگران کرده، به آنها داده ميشود و اگر پيش از تسويه شدن حقوق ديگران، حسنات او تمام شد، از خطاي مظلومانش به خطاهاي او اضافه ميگردد و سپس در آتش افکنده ميشود”.

فی الصَّحِيحِ عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا:{ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِكَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ : أَعَاذَك اللَّهُ مِنْ إمَارَةِ السُّفَهَاءِ ، قَالَ وَمَا إمَارَةُ السُّفَهَاءِ ؟ قَالَ أُمَرَاءُ يَكُونُونَ بَعْدِي لَا يَهْتَدُونَ بِهَدْيِي وَلَا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي ، فَمَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَأُولَئِكَ لَيْسُوا مِنِّي وَلَسْت مِنْهُمْ وَلَا يَرِدُونَ عَلَى حَوْضِي ……

در صحیح از جابر بن عبدالله روایت شده که رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ به كَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ فرمودند:ترا از فر مانروایی حاکمان سفیه به خدا می سپارم .عرض کرد :فرمانروایی امراء سفیه چگونه است؟فرمودند أُمراء سفیه کسانی هستند که بعد از من می آیند و هدایت مرا نه می پذیرند و سنت مرا پیروی نه می کنند.هرکس(مکَّاس) که دروغ آنها تصدیق کند و راست بداند و آنها رادر ظلمشان به هر شیوه ممکن یاری و حمایت و جانبداری کند آنها از من نیستند ومن از آنها نیستم وبه خوض کوثر راه داده نه می شوند.

تِّرْمِذِيُّ وَنسَائِيُّ ازكَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ روایت می کنند: { أُعِيذُك يَا كَعْبُ بْنَ عُجْرَةَ مِنْ أُمَرَاءَ يَكُونُونَ مِنْ بَعْدِي فَمَنْ غَشِيَ أَبْوَابَهُمْ فَصَدَّقَهُمْ فِي كَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْت مِنْهُ وَلَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ
ای کعب ترا از حاکمان و فر مانروایان بعد از خودم به خدا می سپارم وهر کسی راه شناخت آنهارا به پوشاند و دروغشان را تصدیق کند ودر ستمکردنشان آنهارا به شیوه ای که ممکن باشد یاری و حمایت و جانبداری کند از من نیست و من از آنها نیستم ونزد من بر حوض بهشتی وارد نه می شوند

ابْنُ حِبَّانَ در صَحِيحِش آورده{ سَتَكُونُ أُمَرَاءُ مَنْ دَخَلَ عَلَيْهِمْ فَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَصَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْت مِنْهُ وَلَنْ يَرِدَ عَلَى الْحَوْضِ ، وَمَنْ لَمْ يَدْخُلْ عَلَيْهِمْ وَلَمْ يُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَلَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكَذِبِهِمْ فَهُوَ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ وَسَيَرِدُ عَلَى الْحَوْضِ }
حاکمانی و طاغوتیانی خواهند بود هرکس به دیدار و ملاقات آنها برود یعنی در اصطلاح امروزی برای آنهادست تکان بدهد و هورا بکشد پس آنها را در ظلمشان یاری وپشتیبانی کرده و دروغ هایشان را تأیید وتصدیق نموده ،آنها نه مانند من ، و من نه مانند آنها در آن فعل و عمل نیستم و هرگز به حوض کوثر وارد نه خواهند شد .و هر کسی که به ملاقات و دیدار آنها نه رود ، و آنها را در ستم کردنشان یاری ننموده و دروغ هایشان تصدیق نکرده پس آنها از من و،من از آنها هستم ودر کنار حوض بهشتی آنها را خواهم دید .

أَخْرَجَ أَحْمَدُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ ، عَنْ الْحَسَنِ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي الْعَاصِ : قَالَ : سَمِعْت رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : { كَانَ لِدَاوُدَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاعَةٌ يُوقِظُ فِيهَا أَهْلَهُ يَقُولُ : يَا آلَ دَاوُد قُومُوا فَصَلُّوا فَإِنَّ هَذِهِ السَّاعَةَ يَسْتَجِيبُ اللَّهُ فِيهَا الدُّعَاءَ إلَّا لِسَاحِرٍ أَوْ عَشَّارٍ } .احمد از عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ ، عَنْ الْحَسَنِ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي الْعَاصِ روایت نموده که گفت :از رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شنیدم که می فرمودند : دَاوُدَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وقت به خصوصی داشت اهل خانه اش را بیدار می کرد بر خیزید ونماز به خوانید به راستی خداوند دراین ساعت دعاء را قبول می کند جز از ساحر و عَشَّار نه باشد .
عَشَّار یعنی صاحب المکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس