خبر های جدید

تحلیل انتخابات اخیر مصر، رقم خجالت آور ۱۵ درصد

تحلیل انتخابات اخیر مصر، رقم خجالت آور ۱۵ درصد

رای الیوم نوشت انتخابات پارلمانی در مصر که مرحله نخست آن تقریبا بدون حضور مخالفان برگزار شد، موجب تشکیل پارلمانی نخواهد شد که شایسته نام و جایگاه مصر باشد و مردم مصر با شرکت نکردن در این انتخابات، در عمل نظر خود را اعلام کردند.
روزنامه الکترونیکی رای الیوم در سرمقاله خود نوشت، تفاوت زیادی بین انتخابات پارلمانی اخیر مصر که مرحله نخست آن برگزار شد و انتخاباتی که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد وجود دارد. انتخابات سال ۲۰۱۱ یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب مصر در حرکت به سمت برقراری دموکراسی واقعی از طریق برگزاری انتخابات چند حزبی و شفاف بود و دوست و دشمن به سلامت انتخابات و حضور گسترده طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی مصر در آن اذعان دارند.
طبیعی است که استقبال از انتخابات اخیر مصر بسیار محدود (رقم خجالت آور ۱۵ درصد در مقایسه با ۶۲ درصد انتخابات سال ۲۰۱۱) بود زیرا مردم مصر به خوبی متوجه شدند پارلمانی که در نتیجه این انتخابات تشکیل خواهد شد، پارلمانی «رام» شبیه به پارلمانی خواهد بود که در آخرین انتخابات پارلمانی در زمان رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر تشکیل شد.
افراد زیادی در رسانه های مصر طبق معمول از موفقیت گسترده حامیان دولت در این انتخابات ستایش خواهند کرد ولی این بار تاثیر این دسته از افراد، محدود خواهد بود. شهروندان مصری که شاهد خالی بودن نسبی مراکز رای گیری بودند نیاز به هوش بالایی برای درک این تقلب رسانه ای ندارند.
در زمان سیطره ابزارهای ارتباط اجتماعی و کاهش نفوذ رسانه های سنتی، فریب دادن افکار عمومی و پنهان کردن حقایق بسیار دشوار شده است ولی مقامات مصری که خواستار برگزاری این انتخابات شدند و بر برگزاری آن پافشاری کردند ظاهرا در زمان اصحاب کهف به سر می برند و فاجعه واقعی این روزهای مصر همین است.
رژیم مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی حضور مخالفان را حتی در سطح بسیار اندک بر نمی تابد و حتی اگر هم حضور آنها را تحمل کند، بخش اعظم آنان در زندان به سر می برند یا به دنبال آزادی از مصر مهاجرت کرده اند و همزمان، جان خود را نجات داده اند. چرا که شاهد صدور حکم اعدام صدها نفر از رهبران و هواداران جنبش اخوان المسلمین و لیبرال ها هستیم که نقش زیادی در انقلاب سال ۲۰۱۱ و سرنگونی رژیم حسنی مبارک ایفا کردند.
قطعا پارلمان جدید مصر تشکیل خواهد شد و مراسم افتتاحیه آن نیز به طور زنده از شبکه های مختلف پخش خواهد شد، اما این پارلمانی واقعی نخواهد بود و حتی شایسته نیست که آن را پارلمان بنامیم و همه قوانینی که تصویب خواهد کرد باطل خواهد بود.
مصر به عنوان کشوری باعظمت، شایستگی بیش از این را دارد. مصر شایسته احترام و جایگاهی درخور تمدن باشکوه و نقش تاریخی و مردم سخاوتمند آن است و گمان نمی کنیم پارلمان جدید مصر در این مقوله بگنجد بلکه اهانت به مصر محسوب می شود.
http://www.raialyoum.com/?cat=249

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا