خبر های جدید

تحول جدید در پارلمان عراق؛ کِشتی سیاسی در ساحل آرامش لنگر می‌اندازد؟

تحول جدید در پارلمان عراق؛ کِشتی سیاسی در ساحل آرامش لنگر می‌اندازد؟

کاهش تعداد نمایندگان اعتصاب‌کننده و لغو نشست امروز آنها، درخواست فراکسیون الفضیله برای گفت‌وگو، اخراج یک نماینده از ائتلاف اهل‌سنت و نشست احزاب بارزانی و طالبانی از جمله تحولات صحنه سیاسی عراق است. المیادین گزارش داد هیئتی از نمایندگان اعتصاب کننده فردا به نجف اشرف می‌رود تا با مراجع عظام تقلید دیدار کند.

به نظر می‌رسد با توجه به مواضع صریح مرجعیت عالی دینی در قبال تحولات سیاسی و تأکید آن بر حفظ وحدت و یک‌پارچگی و پرهیز از رفتارهایی که سبب شکاف و دودستگی و به خطر افتادن روند سیاسی نوپای عراق می‌شود، دیدار فردای نمایندگان اعتصاب کننده با مراجع دینی به نتایج مثبت منجر شده و با رهنمودهای راهگشای مرجعیت عالی دینی، کشتی روند سیاسی عراق بار دیگر در ساحل آرامش لنگر اندازد.

نشست اعتصاب‌کنندگان به دوشنبه موکول شد

از سوی دیگر یک منبع پارلمانی عراقی از برگزار نشدن نشست نمایندگان اعتصاب کننده که قرار بود امروز برگزار شود و موکول شدن آن به دوشنبه خبر داد. این منبع گفت نمایندگان اعتصاب کننده نتوانست نشست امروز خود را به‌سبب آنکه به حد نصاب قانونی نرسید، تشکیل دهند و به همین سبب آن را به دوشنبه موکول کردند تا مهلتی برای مذاکره میان فراکسیون‌ها برای حل بحران سیاسی در داخل پارلمان فراهم شود.

عدنان الجنابی که در نشست پنجشنبه نمایندگان اعتصاب کننده به‌عنوان رئیس موقت پارلمان انتخاب شده بود‌، نمایندگان را به شرکت در نشست امروز دعوت کرده بود.

یک منبع در داخل پارلمان عراق گفت تعداد نمایندگان حاضر در داخل پارلمان به ۱۲۵ نفر کاهش یافت، این در حالی است که تعداد نمایندگان اعتصاب کننده در روز پنجشنبه دست‌کم ۱۷۰ نفر بود که نشان می‌دهد این تعداد امروز با کاهش ۴۵نفری همراه بوده است.

یک منبع عراقی هم به المیادین گفت انتظار می‌رود مقتدی صدر با موضع‌گیری در قبال تحولات کنونی عراق، سندی را خطاب به ملت اعلام کند. المیادین نیز گزارش داد ائتلاف القوی العراقیه (اقلیت اهل سنت) عراق اعلام کرد اصل توافق سیاسی اقتضا می‌کند که منصب ریاست پارلمان در اختیار اهل سنت باشد.

قرار بود که نمایندگان اعتصاب کننده امروز نشستی برای انتخاب هیئت رئیسه جدید پارلمان برگزار کنند که تعداد نمایندگان به حد نصاب قانونی نرسید. این تشکل افزود: هر روند تغییر با هدف اصلاح رؤسا باید بر اساس چارچوب‌های قانونی انجام شود، ما بر پایبندی خود به روند سیاسی تأکید و تقسیم پارلمان به دو پارلمان را رد می‌کنیم.

این در حالی است که قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در یک کنفرانس مطبوعاتی در داخل پارلمان گفت: ما خواهان اصلاحات فراگیر و ارائه خدمات و حفظ وحدت پارلمان به‌عنوان یک نهاد قانونی بر اساس قانون اساسی و نیز مخالف تعطیل و تقسیم پارلمان هستیم و از همه می‌خواهیم نشست یک‌پارچه‌ای را برای حل مسئله رؤسای سه‌گانه برگزار کنند.

الاعرجی افزود هادی العامری دبیرکل سازمان بدر از سه‌شنبه گذشته برای آرام کردن اوضاع از طریق تماس با تمام طرف‌ها و بدون جانبداری از یک طرف به‌زیان طرف دیگر تلاش کرده است.

نشست حزب طالبانی و حزب بارزانی برای بررسی اوضاع عراق

این در حالی است که اتحادیه میهنی کردستان به‌رهبری جلال طالبانی اعلام کرده است نشستی را با حزب دموکرات کردستان به‌ریاست مسعود بارزانی برای بررسی اوضاع کنونی عراق برگزار می‌کند. بر اساس این گزارش قرار است دفاتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق امروز در اربیل با یکدیگر نشست برگزار کنند که طی آن اوضاع کنونی عراق و منطقه کردستان بررسی خواهد شد.

الفرات گزارش داد عراق در پی تغییرات و درخواست‌ها برای اصلاح که به سطح اعتصاب برخی نمایندگان در داخل پارلمان و رأی‌گیری آنها در پارلمان و برکناری هیئت رئیسه و انتخاب رئیس موقت منجر شد، در حال حاضر با فضای سیاسی متشنجی روبه‌رو است، این نمایندگان درباره تعدیل کابینه اختلاف دارند، این در حالی است که سلیم الجبوری رئیس پارلمان گفته است نشست اخیر اعتصاب کنندگان با اشکالات قانونی و حقوقی زیادی روبه‌رو است و پارلمان نشست خود را امروز شنبه برگزار می‌کند، با این حال دفتر الجبوری در بیانیه‌ جدیدی از تعویق نشست امروز به‌خاطر فضای امنیتی پارلمان خبر داد و اعلام کرد نشست تا اطلاع ثانوی و زمانی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی امنیت داخل پارلمان را به‌خاطر سلامت نمایندگان و کارکنان تأیید کنند، به تعویق می‌افتد.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز جمعه بیست و هفتم فروردین از نمایندگان ائتلاف کردستان خواسته بود علیه هیچ شخصیتی چه در دولت یا پارلمان موضع‌گیری نکنند و خواستار برکناری آنها نشوند و به فهرست دوم درباره وزیران پیشنهادی حیدر العبادی نخست وزیر رأی مثبت دهند.

موضع ائتلاف حکیم

شیخ محمد تقی المولی از اعضای فراکسیون المواطن وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد: ما با مشروعیت و قانون اساسی همراه هستیم و به‌همراه نمایندگان اعتصاب کننده تغییر رؤسای سه‌گانه را امضا نکرده‌ایم.

تازه‌ترین اظهارات الجبوری

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق هم دیدار با هر هیئتی از سوی نمایندگان اعتصاب کننده را تکذیب کرد. در بیانیه دفتر الجبوری آمده است اخباری که از دیدار هیئتی از نمایندگان تحصن کننده با الجبوری منتشر شده،‌ صحت ندارد.

استعفای الجبوری شایعه است

دفتر رئیس پارلمان عراق همچنین اعلام کرد شایعاتی که درباره استعفای سلیم الجبوری از ریاست پارلمان مطرح شده، تلاشی برای فریب افکار عمومی قلمداد می‌شود. الجبوری همچنین با اعضای تشکل موسوم به ائتلاف القوی الوطنیه (تشکل اهل سنت) دیدار کرد.

این فراکسیون بر حمایت خود از سلیم الجبوری به‌عنوان رئیس پارلمان تأکید کرده است.

الجبوری بر ضرورت ادامه گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف برای خارج شدن عراق از وضع موجود تأکید کرد و گفت: هرگز به دشمنان عراق اجازه نخواهیم داد به اجماع ملی درباره اصلاح خدشه وارد کنند. رئیس پارلمان عراق درباره طرح‌های خارجی که به این کشور ضربه می‌زند، هشدار داده است.

فراکسیون الفضیله خواستار گفت‌وگو شد

به گزارش تسنیم، فراکسیون پارلمانی الفضیله با اعلام عدم‌ حضورش در نشست نمایندگان اعتصاب کننده خواستار گفت‌وگو میان همه عراقی‌ها شد. عمار طعمه رئیس فراکسیون الفضیله در بیانیه‌ای گفت این فراکسیون خواستار گفت‌وگو میان همه فراکسیون‌ها و تعطیل نشدن فعالیت پارلمان به‌سبب تأثیرات منفی آن بر جامعه عراق  است.

اخراج یک نماینده از ائتلاف اهل‌سنت

خبر دیگر اینکه ائتلاف القوی الوطنیه (تشکل وابسته به اهل سنت عراق) تصمیم گرفت عبدالعظیم العجمان را از این فراکسیون اخراج کند. دفتر رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود العجمان به‌سبب پایبند نبودن به اجماع این فراکسیون و اصول آن کنار گذاشته شده است.

نشست کردها در منزل معاون دوم الجبوری

خبر دیگر اینکه فراکسیون التغییر از گروه‌های منطقه کردستان عراق تأکید کرد عملیات اصلاح و مبارزه با فساد و تحقق مطالبات مردم اجتناب ناپذیر و یک وظیفه شرعی و ملی است. رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی کردستان عراق و نمایندگانشان پیشتر در منزل آرام الشیخ محمد معاون دوم سلیم الجبوری رئیس پارلمان نشست برگزار کرده بودند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا