معماری
خانه ---> تربیت، اخلاق و تزکیه ---> خلق نیکو- صدق و راستي

خلق نیکو- صدق و راستي

خلق نیکو- صدق و راستي

عبدالقادر پاك نيت –دانشجوي پزشكي – اروميه

اسلام و پیام آور آن حضرت محمد (ص) جز خوشبختی وسعادت دنیوی و اخروی و آن هم در سایه ی مکارم اخلاقی رسالتی نداشته اند  و در حقیقت مي خواهد انسان را به اخلاق نیکو آراسته کند و از رذایل اخلاقی دور کند ، نماز را واجب کرد تا از فحشاء و منکرها دور شویم و به انسان روزه دار دستور می دهد که اگر از طرف فردي مورد ناسزا و بدی قرار گرفت در جواب بگوید که من روزه ام و این یعنی باید روزه در فرد صبر و نرمی ایجاد کند .

خوش رویی و تبسم از ویژگی های مومن است و پیامبر آن را صدقه معرفی می کند و در فرمایشی ازآن بزرگوار بهترین مردم را خوش اخلاق ترین آنها معرفی می کند.

اخلاق زیر بنای اسلام است و کسی که از اخلاقیات به دور است به همان اندازه از ایمان و از اسلام به دور است همچنان که پیامبر می فرمایند :حیاء و ایمان متقارن هم هستند در  صورتی که یکی از انها را از دست بدهیم دیگری را نیز از دست داده ایم .

گاهاً انسان هایی در جامعه خود را منتسب به دین می کنند و از نظر توده ی مردم خود را وانمود می کنند که بر انجام عبادت ها حریص هستند و درحالي كه همان وقت مرتکب اعمال و گفتاری می شوند که از اخلاق کریمانه و ایمان به حق دوراست مثلاً به راحتی خلاف وعده می کنند ، دروغ می گویند ، حقوق دیگران را پایمال می کنند . در تمام کارها از گرفتن ویزیت برای مراجعه  به پزشک گرفته تا کارهای ساده ترمرتکب خطا و گناه می شوند در حالی که شاید خودشان متوجه پایمال کردن حق دیگران نشوند ویا با دلایلی غیر منطقی خود را راضی می کنند که باید اینطور رفتار کنند. و یا برای اینکه شامل تبصره یا قانون خاصی شوند تا از مزایای آن استفاده کنند به هرشیوه ای ممکن اسنادی را جعل می کنند و یا گواهی های دروغین می گیرند و یا زیرقراردادها و نامه هایی را امضا می کنند در صورتی که هیچ کدام از انها بوی حقیقیت نمی دهند.

اسلام از پیروان خود می خواهد صدق و راستی را رعایت کند و همواره پیرو آن باشند ولو اینکه به ضرر خود یا اطرافیانشان باشد و می خواهد راستی ها و حقایق ثابت غالب باشد.

در فرمایشی از حضرت رسول (ص) چند نشانه را صفات منافق گونه معرفی مکند که ان شاءالله همه ما از آنها به دور باشیم :

1.دروغگویی

2.خیانت در امانت

3.خلف وعده و پیمان

4.فسق و فجور به هنگام خصومت

پیامبر (ص) هر گاه می شنیدند که از کسی دروغی سر زده است آنقدر ناراحت می شدند و آرام نمی گرفتند تا اینکه خبر توبه آن فرد از دروغش به او می رسید.

در روایتی پیامبر می فرماین که صفاتی چون ترس و بخل را می توان در مومن دید ولی دروغ هرگز با ایمان جمع نمی شود.

درجه گناه دروغ بستگی به اندازه و تاثیرات فردی و اجتماعی آن دارد به طوری که پیامبر (ص) در فرمایشی رهبر و پیشوای دروغگو را جز کسانی معرفی می کند که وارد بهشت نمی شود.مسلماً دروغ یک روزنامه نگار تاثیر بیشتر و عقوبت بیشتری خواهد داشت .

اسلام توصیه می کند که از همان کودکی باید نفرت نسبت به دروغ را در دل فرزندانمان بکاریم به طوری که پیامبر می فرمایند که اگر کسی بچه ای را صدا کرد تا چیزی به او بدهد واگر به او نداد ، دروغگو محسوب می شود.

گاهاً رفتارها و گفتارهایی در میان ما رواج پیدا می کند که خودمان متوجه نیستیم که چه کاری انجام می دهیم و آیا در قیامت به سبب انها مستحق  عذاب خواهیم شد یا مستحق مهمانی اله در بهشت.

یکی از رفتارهای شایع در میان ما شوخی ها و جوک های دروغین است که با آن مردم و یا اقوام خاصی را مسخره می کنیم ویا متهم می کنیم .قابل توجه است که دین مبین مخالفتی با شوخی ندارد و بلکه همچون مابقی مسایل زندگی برای آن حد و مرزي قرار داده است .

از دیگر رفتارهای نابه هنجار در جوامع تمجید و تعریف های دروغین از همدیگر است تا با آن به منافعی دست یابیم . پیامبردراین زمینه می فرمایند هر وقت از کسی وصفی کردید بگویید :به نظر من او چنین است چرا که شاید اینطور نباشد  و از طرفی تعریف از فرد هنگامی جایز است که باعث غرور او نشود وبا هدف تشویق بیشتر فردبه سوی خوبیها و الگوبرداری دیگران از اعمال خوب او باشد .

شهادت های دروغین در موقعیت های مختلف با هدف متفاوت : مثل  تعصبات قومي و خويشاوندي ، ترس و يا رسيدن به يكسري منافع . مثلاً اگر كسي راجع به شخص ديگري كه مي خواهد با او ازدواج كند سوال كند به راحتي به دروغ مي گوييم و او را تاييد مي كنيم كه فرد شايسته اي است و يا در نزاعي كه يكي از طرفين موقعيت خاصي دارد و يا از دوستان و فاميل هاي ماست فورا به نفع اوشهادت مي دهيم ؛ غافل از اينكه ما مرتكب دروغ شده ايم و پيامبر (ص) مي فرمايند دروغ و ايمان با هم در يك فرد جمع نمي شوند و دروغ را در رديف گناه هاي بزرگي مثل شرك به خدا و بي امري نسبت به فرمان هاي خدا معرفي مي كند .

از جمله موارد ديگري كه ما را به دايره ي دروغ و نفاق مي كشاند ، ايام انتخابات در هر مملكتي است كه اگر نا به حق از نامزد خاصي توصيف كنيم و يا به شخصي كه لياقت ندارد رأي بدهيم مرتكب گناه بزرگ دروغ شده ايم در حالي كه قران مي فرمايد كه اي مسلمانان كونوا قوامين بالقسط

قران در بيان هر نكته اخلاقي ، قبل از آن عبارت يا يها الذين ءامنوا را ذكر مي كند و بيان كننده ي اين مطلب است كه لزوم پايبندي به اخلاقيات داشتن ايمان كامل و راسخ است به طوري كه به عمق دلها نفوذ كرده باشد، ايماني كه هميشه فرد قبل از هر كار و سخني ابتدا خود را در قيامت تصور مي كند و مي خواهند او را محاكمه كنند، كه اگر عملكردش خدايي و طبق دستورات دين مبين نباشد ….

منشأ همه ي بي اخلاقي ها و رذايل اخلاقي سستي در ايمان به خدا و بويژه در ايمان به روز آخرت مي باشد .ايمان به آخرت سه درجه دارد :

درجه 1: هر وقت مرتكب گناهي شد ، خود را در قيامت تصور كند كه دارند او را محاكمه مي كنند و نهايتا فورا توبه كند و ……..  (ضعيف ترين درجه ايمان)

درجه 2:در حين مرتكب شدن گناه ، به ياد قيامت مي افتد و آن كار را رها مي كند .

درجه 3 :هر گاه انجام گناهي به فكرش خطور كرد ، فورا دادگاهي براي خود تشكيل مي دهد .

قران خوبي ها را تنها رو كردن به شرق و غرب نمي داند بلكه خوبي ها را درايمان به خدا و روز آخرت كه منشا اخلاق هاي نيكوست 🙁 بخشيدن مالي كه به آن علاقه ي فراوان داريم ، اقامه ي نماز ، اداي زكات ، صبر و شكيبايي در سختي ها ) و مي فرمايد اينها كساني اند كه جز راستگويان اند و رستگاران دنيا و آخرت .

راستي چرا در دنياي امروزي ما دروغ گفتن و حيله و نيرنگ اينقدر ترويج يافته است ، چرا تنفر از دروغ از بين رفته است و………

———————————————————–

منبع: اخلاق اسلامي

مولف: محمد غزالي

مترجم: دکتر محمود ابراهیمی

انتشارات : نشر احسان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس