خبر های جدید

پارلمان یونان مجوز احداث نخستین مسجد آتن را صادر کرد

پارلمان یونان مجوز احداث نخستین مسجد آتن را صادر کرد

نمایندگان پارلمان یونان با وجود برخی مخالفت‌ها، با تصویب طرحی، روند احداث نخستین مسجد رسمی در شهر «آتن»، پایتخت این کشور را هموار کردند. پارلمان یونان مجوز احداث نخستین مسجد آتن را صادر کرد، این طرح در حالی دیروز، ۱۴ مردادماه، در پارلمان یونان به تصویب رسید که حزب یونانی‌های مستقل، شریک ائتلافی دولت و همچنین حزب راستگرای افراطی طلوع طلایی با این طرح مخالفت کردند.

این طرح برخی موانع اداری موجود که روند احداث این مسجد را حدود ۱۰ سال به تعویق انداخته است، رفع می‌کند. برآورد می‌شود که احداث این مسجد ۹۴۶ هزار یورو هزینه داشته باشد. هم اکنون گفته می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار مسلمان که اکثر آنها پناهجویان خاورمیانه و آفریقایی هستند در شهر ۴ میلیون نفری آتن زندگی می‌کنند.

بسیاری از مسلمانان هم اکنون مجبور هستند از مکان‌هایی موقت مانند زیرزمین یا انبارها برای نمازخواندن استفاده کنند.

نیکوس فیلیسوف، وزیر آموزش یونان پیش از رأی‌گیری در پارلمان گفت: «وجود مساجد غیررسمی باعث شرمندگی کشور و مسلمانان است. این موضوع همچنین خطری دائمی برای امنیت همه ما به شمار می‌آید. (احداث) مسجد آتن تازه نخستین گام است. ما از قبل روند اجرای دومین گام را آغاز کرده‌ایم و مجوز احداث ۴ مسجد دیگر که یکی از آنها در منطقه تبای است، صادر کرده‌ایم. این مساجد جدید نیستند، این مساجد سال‌هاست که فعالیت می‌کنند.»

پایتخت یونان پس از استقلال این کشور در سال ۱۸۳۲ میلادی از امپراطوری عثمانی، فاقد مسجد رسمی بوده که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از فعالان حقوق بشر قرار گرفته است.

برنامه‌های مکرر به منظور احداث مسجد در شهر آتن از سال ۱۸۸۰ آغاز شده و این موضوع در سال ۲۰۰۴ و زمانی که رقابت‌های المپیک در یونان در حال برگزاری بود، به اوج خود رسید. بسیاری از فعالان حقوق بشر معتقد بودند که نبود مسجد در شهر آتن موجب می‌شود تا ورزشکاران مسلمان با مشکل روبرو شوند.

پارلمان یونان در سال ۲۰۰۶ میلادی مجوز بنای مسجد آتن با کمک‌های مردمی را صادر کرد، اما روند احداث آن به دنبال برخی مخالفت‌ها معلق ماند.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا