خبر های جدید

لندن فرصتی دوباره به اخوانی‌ها می‌دهد؟

قوانین سخت‌گیرانه بریتانیا علیه اخوان المسلمین
لندن فرصتی دوباره به اخوانی‌ها می‌دهد؟

به اعتقاد بسیاری از متحدان سابق اخوان المسلمین دستورالعمل تازه دولت بریتانیا برای دادن پناهندگی سیاسی به اعضای جماعت اخوان المسلمین در مصر نشان از نگرانی بریتانیایی‌ها از فعالیت‌های اخوان المسلمین و گرایش‌های به وجود آمده در میان آنها دارد.
به نظر می رسد که عملیات تروریستی ای که اخیرا در برخی کشورهای اروپایی روی داده است، لندن را به تغییر استراتژی اش در قبال جماعت اخوان المسلمین متمایل کرده است. با این دیدگاه که این جماعت یا بخشی از آن طرفدار فکر جهادی است و از این رو از کارهای داعش و گروه های شبیه به آن دفاع می کند.
وزارت کشور بریتانیا اخیرا فهرست شرایط لازم برای دادن پناهندگی سیاسی به اتباع خارجی را منتشر کرده است. بر اساس این فهرست رهبران اخوان المسلمین تنها در صورتی می توانند پناهندگی سیاسی دریافت کنند که واجد شرایط بودن خود برای دریافت پناهندگی را ثابت کنند، همچنین ثابت شود آزار و اذیتی در حق آنها شده است و ثابت کنند از سوی مقامات مصری به دلیل فعالیت های سیاسی و مشارکت در تظاهرات متحمل ضرر و زیان شده اند.

به اعتقاد بسیاری از متحدان سابق اخوان المسلمین دستورالعمل تازه دولت بریتانیا برای دادن پناهندگی سیاسی به اعضای جماعت اخوان المسلمین در مصر نشان از نگرانی بریتانیایی ها از فعالیت های اخوان المسلمین و گرایش های به وجود آمده در میان آنها دارد.

محمد ابو سمره، یکی از طرفداران سابق اخوان المسلمین در پیمان موسوم به «حمایت از قانون» در مصر در این باره می گوید: «شدت حملات تروریستی در اروپا باعث شده است تا بسیاری از قدرت های غربی به این اعتقاد برسند که باید با اخوان المسلمین همان تعامل را داشته باشند که با گروه های وابسته به داعش دارند. برای همین بود که جلسه ای در مجلس عوام بر سر تعریف و بررسی اسلام سیاسی برگزار شد.»

از سوی دیگر عبدالجلیل الشرنوبی، یکی از رهبران سابق جماعت اخوان المسلمین می گوید: «لندن تلاش می کند به سازمان اخوان المسلمین یک فرصت کامل بدهد تا در صفوف خود در خارج بازنگری کند. به این امید که جماعت اخوان المسلمین با همکاری اش با دیگر قدرت های جهانی بتواند بازی جدیدی را آغاز کند.»

در دسامبر گذشته، دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا گفته بود: «اگر ثابت شود که اعضای اخوان المسلمین از خشونت و افراط گرایی حمایت می کنند از دادن روادید به آنها برای ورود به بریتانیا خودداری می کنیم.» وی این اظهارات را بعد از انتشار خلاصه گزارش ۱۱ صفحه ای درباره فعالیت اخوان المسلمین بیان کرد.

طارق ابوالسعد، یکی از رهبران سابق در اخوان المسلمین می گوید که بریتانیا حامی رسمی جماعت است و نخسین پشتیبان آن محسوب می شود و سازمان بین المللی اخوان المسلمین کاملا روشن مطابق با مصالح بریتانیا رفتار می کند.

ابوالسعد متناقض بودن مواضع لندن در برابر اخوان المسلمین را رد می کند و می گوید که بر اساس گزارش دولت کامرون «ما شبیه زنبور عسل هستیم نیش می زنیم ولی نمی کشیم.»

بسیاری بر این اعتقادند که گزارش دولت کامرون این فرصت را به اخوانی ها داد تا بتوانند به دفاع از قواعد خود بپردازند و توجیه کنند که فعالیت هایشان مطابق با مصالح جهانی و برای تقویت مظلومیتی است که اخوان المسلمین مدت ها به دنبال آن است.

این در حالی است که ابراهیم الشهابی، پژوهشگر در روابط بین الملل می گوید که تصمیم بریتانیا تغییر موضعی در قبال اخوان المسلمین نیست بلکه یکی از استراتژی هایی است که لندن در منطقه خاورمیانه استفاده می کند و آن را سرمایه گذاری ای سودمند برای گسترش تنش در داخل منطقه عربی می داند.

لازم به یادآوری است که جامعه غربی از جمله بریتانیا و ایالات متحده امریکا همچنان اخوان المسلمین را مروج اسلام سیاسی میانه رو در جهان اهل تسنن می داند که می توان از آن در برابر افراط گرایی و مروجان بنیادگرایی اسلامی حمایت کرد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا