خبر های جدید

بازگشت اخوان المسلمین به پارلمان اردن با دست کم ۱۳ کرسی

بازگشت اخوان المسلمین به پارلمان اردن با دست کم ۱۳ کرسی

بر اساس نتایج اولیه و جزئی انتخابات پارلمانی در اردن، اسلام گرایان این کشور پس از چندین سال تحریم انتخابات، بار دیگر به پارلمان راه یافتند و تاکنون دست کم ۱۳ کرسی را از آن خود کرده اند.

انتخابات پارلمانی اردن برای انتخاب ۱۳۰ عضو پارلمان جدید این کشور، روز سه شنبه برگزار شد و اسلام گرایان نیز برای رهایی از تلاش های دولت جهت ممنوعیت فعالیت آنها در چارچوب هجمه گسترده علیه اسلام سیاسی، از شعار اصلی خود یعنی «اسلام، راه حل است» دست کشیده و به همراه مسیحیان «ائتلاف ملی برای اصلاح» تشکیل دادند.

در همین حال، مسئولان اردنی اعلام کردند که از مجموع چهار میلیون و ۱۳۴ هزار شهروند دارای حق رای در انتخابات پارلمانی اخیر، تنها نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آرای خود را به صندوق های اخذ رای انداختند تا میزان مشارکت به نزدیک ۳۶ درصد برسد و از میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی پیشین در سال ۲۰۱۳ میلادی کمتر باشد.

این مسئله نیز نشان دهنده کاهش اعتماد شهروندان اردن به پارلمان می باشد که نمایندگان عشایر هوادار دولت اکثری کرسی های آن را در دست دارند، جایی که بیش از دو سوم هفت میلیون شهروند این کشور ساکن شهر هستند با این حال نظام انتخاباتی به گونه ای تنظیم شده که کمتر از یک سوم نمایندگان پارلمان به آنها اختصاص یافته و دو سوم دیگر سهمیه عشایر و ساکنان مناطق روستایی به شمار می آید.

دلیل این کار نیز محبوبیت اسلام گرایان و به ویژه گروه اخوان المسلمین و شاخه سیاسی آن یعنی «جبهه کار اسلامی» در میان شهروندان فلسطینی الاصل اردن بوده که بیشتر آنها ساکن مناطق شهری هستند در حالی که بیشتر شهروندان اردنی الاصل از گروه های سیاسی عشایری حمایت می کنند.

این در حالی است که گروه اخوان المسلمین طی ۱۰ سال اخیر تمامی انتخابات سراسری در اردن را تحریم کرده و با وجود آن که از سال ۱۹۴۶ میلادی تاکنون اجازه فعالیت در اردن را دارند، تحولات سال های اخیر در جهان عرب و معروف به «بهار عربی» باعث شد که دولت این کشور طی سال جاری میلادی تا آستانه ممنوعیت کامل این گروه پیش برود.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا