زندگی نامهمطالب جدید

شیخ سلمان العوده و کشمکش با نظام سعودی

شیخ سلمان العوده و کشمکش با نظام سعودی

نویسنده : استاد خالد الخالدی / ترجمه: عبدالخالق احسان

نیروهای حکومت سعودی، دعوتگر اسلامی، سلمان بن فهد العوده را گرفتار کرده و او را به جای نامعلومی انتقال داده اند؛ این گرفتاری به دنبال عدم مشارکت شیخ در حمله رسانه­ی ضد قطر و همکاری با مرکز خبرگزاری قطری در قسمت نشر برخی اخبار در مورد دولت های محاصره کننده قطر، صورت گرفت.

شیخ سلمان در سال ۱۹۵۶م در شهر قصیم شمال ریاض پایتخت سعودی تولد شده و یکی از بارزترین علمای بیداری اسلامی در سعودی در سال های دهه هشتاد و نود قرن گذشته محسوب می گردد. ایشان از دانشکده شرعیات دانشگاه قصیم فارغ شده و دکتورایش را در موضوع اصول فقه دریافت نموده و به تدریس در دانشگاه محمد بن سعود مشغول وظیفه گردید، البته قبل از این به خاطر دیدگاه های مخالف نظام از فعالیت ممنوع گردد.

در اوایل دهه نود، سلمان عوده با جمعی از بزرگان (جریان بیداری)، کنوانسیون و وثیقه را به نام (یادداشت نصیحت گرانه)، تدوین نموده و در آن خواهان اصلاحات سیاسی و دینی و تغییرات مسالمت آمیز در کشور سعودی شدند که در نتیجه آن وثیقه، پادشاه وقت ملک فهد بن عبدالعزیز مجلس شورای نمایشی و غیر انتخابی را در سال ۱۹۹۲م تأسیس نمود.

نیروهای سعودی در سال ۱۹۹۴م سلمان عوده را در زادگاهش قصیم گرفتار نمودند، اتهام وارده بر او سخنرانی ها و کنفرانس ها  و فعالیت های فکری بود که در محیط سعودی به خوبی انعکاس یافته بود، گرفتاری سلمان العوده منجر به اعتراضات گسترده در شهر قصیم و دیگر شهر های سعودی گردید و در سال ۱۹۹۹م از زندان آزاد گردید و روش آرام و مسالمت آمیزی با نظام سعودی در پیش گرفته و در کنفرانس های بیرون از چارچوب سیاسی شرکت کرده و صحبت می نمود و هم چنان برنامه و افکارش را بازنگری نموده و به نشر برنامه های در تلویزیون ماهواره ی mbc  که از طرف نظام سعودی تمویل می گردد، پرداخت.

بهار عربی باعث جدایی دیگر بین سلمان العوده و نظام سعودی گردید، چون  ایشان به حیث معاون رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین مؤظف بودند، این دعوتگر مسلمان با بهار عربی همراهی کرده و انقلاب های مصر، تونس، لیبیا، سوریه، یمن و برخی حرکت های اصلاحی در خلیج عربی و اردن و مصر را تأیید نمود؛ این حمایت از بهار عربی سبب شد که حکومت سعودی ایشان را از سفر منع نموده و برنامه هایش را از تلویزیون mbc متوقف ساخته و از ظهور رسانه ی باز داشتند، به خصوص بعد از کشتار بی رحمانه در میدان النهضه و رابعه در مصر. سلمان العوده چندین بار در مقابل نیروهای امنیتی سعودی بازجویی و بازخواست گردید.

اما بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی سعودی، کمی برای سلمان العوده گشایشی داده و از آغاز سال ۲۰۱۵ برایش اجازه سفر و ظهور رسانه ی داده شد که درین اواخر و چند روز پیش به بهانه عدم مشارکت در حمله رسانه ی بر ضد قطر بازداشت گردید.

ایشان در زندان، تجارب شخصی دردآوری دارند؛ در آن زمان مادرش درگذشت و حکومت اجازه دیدار از او را موقع مرگش ندادند، و در جنوری سال جاری همسرش هیا السیاری و پرسش هشام در یک حادثه ترافیکی وفات نموده و با این گرفتاری جدید، دختر شش ساله اش (لدن) تنها و بی کس مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا