مطالب جدیدمقالات

آیا درست است بگوییم هر کاری رواست مگر این که برای دین ضرر داشته باشد؟

?چند نمونه از گفتگوهای بدیع الزمان با عشایر شرق (آناتولی)

۱⃣سؤال: آیا درست است بگوییم هر کاری رواست مگر این که برای دین ضرر داشته باشد؟

 

?پاسخ: اسلام چون خورشید است، با فوت کردن خاموش نمی شود، چون روز است، با بستن چشم، شب نمی شود. کسی که چشم خویش را ببندد شب را فقط برای خود ایجاد می کند.

وانگهی آیا درست است با اعتماد به رییسی شکست خورده و بیچاره یا کارمندانی چاپلوس یا بعضی از افسران بی منطق، امر حمایت از دین به آنها واگذار شود؟
یا این که بهتر است کار حمایت از دین به آن عمود نورانی و سیف الماسین سپرده شود که در ورای افکار عامه ملت، معدن احساسات اسلامی ست و در قلب هر کس به صورت شفقت ایمانی تبلور می یابد، و مجموعه یی از لمعات انوار الهی می باشد و از امتزاج شراره های درخشان حمیت اسلامی حاصل می گردد؟ شما قضاوت کنید!

آری، این عمود نورانی امر حمایت از دین را بالای سر شهامتش، بر چشم مراقبتش و بر دوش حمایتش خواهد گذارد. شما مشاهده می کنید که لمعات متفرقه شروع به نورافشانی کرده و به تدریج با انجذاب، امتزاج خواهد کرد.

در فن حکمت به اثبات رسیده است، که حس دینی به ویژه سخن دین حق فطری نافذتر، حکمش عالی تر و تأثیرش بیشتر است
آری، آری .. پشه اگر وز وز نکند و زنبور عسل اگر سر و صدایی نداشته باشد شما شوق و ذوق تان را از دست ندهید و تأسف نخورید، زیرا موسیقی الهی که کائنات را با نغماتش به رقص می آورد و اسرار حقایق را بر می افرازد، هیچ گاه متوقف نمی شود و همواره در غوغاست.

سلطان ازل که شاه شاهان است، با موسیقی الهی اش که قرآن نامیده می شود، سرتاسر عالم را پر کرده و اصواب شدیدی را که در آسمان ایجاد می کند در قلب و زبان و دماغ علما و مشایخ و
طبا – که صدفی کهف مثال اند – متبلور ساخته و پژواک صدایش از زبان آنان به
گوش می رسد و بعد از سیر و سیلان، به صورت اصوات گوناگون موجب بر افراشته بودن عالم می گردد؛ با تجسم و انطباع همین صداست که تمام کتابهای اسلامی را در حکم تاری از قانون و طنبور در می آورد و هر تار به نوعی او را نشانگر است؛ کسی که نتواند به این صدای روحانی و آسمانی گوش فرا دهد و نتواند آن را با گوش دل بشنود چگونه خواهد توانست سر و صدای امیری را که نسبت به آن صدا چون وز وز پشه یی ست و یا سخن کارگزاران حکومتی را که در مقایسه با آن صدا فی الهی به سر و صدای مگس های سیاه می ماند، بشنود؟

#سعیدنورسی
?تاریخچه حیات

? @said_nursi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا