قرآن

دیدنی ترین صحنه های قیامت !

دیدنی ترین صحنه های قیامت !

تألیف : سید قطب / ترجمه و پژوهش : غلام رضا خسروی حسینی

گفتگو و مجادله سخت گمراهان با پیشروانشان و هم چنین سخنان خدا پرستان با یکدیگر و با فرشتگان از شیرین ترین دور نماهای رستاخیز است .

نمونه ای از آنها را یاد آور می شویم :

اولین آیه از مجادله گروه گناه کار

(( خود کامگان و ستم پیشگان پس از دیدن عذاب خواهند دانست که همه قدرت ها از آفریدگار جهان است و مجازاتشان بسی درد آور است ( عذاب خداوند بسی سخت است ) و این هنگام عذاب و در آن دمی است که پیروانشان بیزاری می جویند و روابطشان قطع می شود .

دنباله روان و پیروان تباه کار نیز از پیشروان گمراهشان آظهار تنفر می نمایند و می گویند اگر بار دیگر به دنیا بر گردیم مثل آنان از پیرویشان بیزاری خواهیم جست این سرنوشت و گفتگوی حسرت بار و ملال انگیز گروه زیانکار است که گریز از مجازات را آرزو می نمایند و خداوند این چنین نتیجه کارهایشان را به آنان می نمایاند و از آتش دوزخ دور نخواهد بود ))          ( سوره بقره : ۱۶۷ )

 

در آیه دیگر گفتگوی این دو دسته زیانکار روشن تر بیان می شود …

(( هرگاه سخن ستمگرانرا زمانی که در پیشگاه پروردگارشان توقف کرده اند ببینی که چگونه به یکدیگر پرخاش می کنند و پس از دیدن عذاب اظهار ندامت و پشیمانی می نمایند ، ناتوانان و کسانی که زبون بوده اند به آنها که بزرگی کرده اند می گویند اگر شما نبودید مأمون بودیم ، متکبرین و گردنشان نیز به آنان می گویند آیا بعد از اینکه هدایت شدید ما شما را گمراه کردیم ؟ شما خودتان مردمی گناه کار و منحرف بودید .

آنها دوباره می گویند مکر و فریب شبانه روزی شما ما را به خداوند کافر و ناسپاس کرد و شما ما را وادار کردید که مؤمن نباشیم و در زندگی مشرک بمانیم ، به گردن چنین ناسپاسان  گردنکشی زنجیر عذاب نهاده شود ، مگر نه این نیست که مجازاتشان نتیجه هارهای نا پسند و ستممگری ایشان است ؟         ( سوره سبا : ۳۵ )

 

(( همدم چنین کسی می گوید خداوندا من او را گمراه نکردم او خود در سر کشی و طغیان فرو رفته بود پاسخ چنین است که در پیشگاه ما مجادله نکنید زیرا قبلاً همه حجت ها بر شما تمام شده بود ))    ( سوره ق : ۲۲ )

این سه آیه نمونه ای از گفتگو و پشیمانی دوزخیان و نا سپاسان بود آکنون لازم است برخی از سخنان دل نشین و آرام بخش وارستگان و بهشتیان را هم بشنویم .

 

 گفتگوی نیکوکاران و سعادت مندان در بهشت

(( عده ای از بهشتیان به گروه دیگر روی می آورند و می گویند رفتار ما در میان خانواده خود با مهربانی و عواطف انسانی همراه بود ما بر آنان محبت داشتیم از این رو ما را عذاب سوزنده و دردناک دوزخ نگهداشت و خداوند به ما بخشش نمود ما قبلاً به یاد حق بودیم و او را همواره می خواندیم و براستی او مهربان و بخشنده  است )) ( سوره طور : ۲۶ )

(( یکی از بهشتیان به دیگران رو کرده و می گوید دوستی داشتم که به من می گفت راستی تو باور می کنی که وقتی مردیم و اک و استخوان شدیم ما را جزا می دهند ای دوستان اکنون به جهنم بنگرید او دوست خود را در عذاب گرفتار می بیند و با اشاره به او می گوید به خدا تو می خواستی مرا هم گمراه کنی و اگر بخشش پروردگارم نبود با تو در عذاب بودم . آری به راستی که ما جز یک بار مردن دیگر مرگ و مردنی نخواهیم داشت و ما را عذاب نمی کنند  ؟ ))  ( سوره صافات : ۵۰ )

—————————-

منبع :دور نمای رستاخیز در ادیان پیشین و قرآن / تألیف : سید قطب / ترجمه و پژوهش : رضا خسروی حسینی / انتشارات : نشر مرتضوی ۴۹

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا