مقالات ارسالی

درخواست لغو ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس رد شد

درخواست گروهی از مسلمانان سوئیس علیه ممنوعیت ساخت مناره‌های جدید در سوئیس که دسامبر ۲۰۰۹ ارائه شد، دیروز جمعه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا با بیان اینکه خواهان، قربانی نقض حقوق بشر نبوده، رد شد.
در درخواست مسلمانان سوئیس آمده بود که این قانون اعتقادات دینی آنها را مورد انتقاد قرار داده است، این درحالی است که آنها در مطرح کردن اینکه این حکم تأثیر عملی برآنها داشته ناکام عمل کردند.
این درخواست حقوقی دسامبر ۲۰۰۹ از سوی سخنگوی سابق یکی از مساجد ژنو و چندین گروه اسلامی سوئیس ارائه شد.
دادگاه حقوق بشر اروپا مستقر در استراسبورگ نیز اعلام کرد که خواهان متقاضی این درخواست بوده و خواهان نتوانسته نشان دهد که این امر تأثیر عملی برآنها داشته و یا به حقوق آنها صدمه زده است.
این ممنوعیت مناقشه برانگیز از طریق یک همه پرسی از سوی یک حزب راست گرای سوئیس اعمال شد.
در سال ۲۰۰۹، سوئیس با برگزاری همه پرسی ساخت مناره برای مساجد جدید این کشور را ممنوع کرد، اقدامی که از سوی بسیاری از مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت و در برخی کشورهای اروپایی واکنشهایی را به دنبال داشت.
پس از آن که ۵۷ درصد از رأی دهندگان به ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد جدید سوئیس رأی دادند ماده ۷۲ بنده ۳ قانون اساسی فدرال به ممنوعیت ساخت مناره در سراسر سوئیس اختصاص یافت.
براساس اطلاعات آماری این کشور ۴۰۰ هزار مسلمان زندگی می کنند که این تعداد ۵ درصد از جمعیت ۸ میلیونی سوئیس را تشکیل داده است.
در این کشور حدود ۱۶۰ مسجد و نمازخانه فعال هستند که بطور عمده کارخانه ها و انبارهای متروکه بوده تنها چهار مسجد در سوئیس دارای مناره هستند که از هیچکدام آنها طنین اذان به گوش نمی رسد چرا که پخش اذان نیز در این کشور داعیه دار آزادی و دموکراسی، ممنوع است.

منبع : مهرنویز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا