تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

بحران های روحی و معنوی، بزرگترین بحران معاصر

بحران های روحی و معنوی، بزرگترین بحران معاصر

نویسنده: امام شهید حسن البناء / مترجم: یاسین عبدی

شعارها و پروژه های بازسازی جهان بشریت پس از جنگ جهانی دوم هم چنان ادامه دارد و رهبران فکری و ملی جنبش ها تلاش دارند که ساختاری نظام مند برای این بازسازی پایه ریزی کنند. کسی چون بیفریدح پروژه ی بیمه و امنیت اجتماعی را پیشنهاد کرده و چرچیل و روزفلت نیز از آن سخن می گویند و سخن درباره ی رد یا تصویب این پروژه ها سرخط خبرها و تیتر روزنامه ها و مجلات شده و بر سر زبان ها افتاده است. آیا این سخن درست است که بحران جهان امروز، بحران فقر، بیماری، و بی سوادی و کمبود امکانات و پروژهای خیریه و مانند اینها است؟! این ها سایه ی بحران های جهان معاصر است که این ( به اصطلاح) مصلحان بر شمرده اند و در صدد راهکاری برای برون رفت از این بحران ها هستند.

اما ما جنبش اخوان المسلمین با تمام نیروی خود می گوییم که: خیر!

 پروژه های خیر خواهانه در دنیای کنونی بسیار هستند و مواد خام و اولیه ای که تا کنون دست هیچ بشری بدان ها راه نیافته، بیش از آن چه است که تاکنون کشف شده و بشر از آن بهره مند شده است و ذخایر زیرزمینی و گنج های کشف نشده ای هم در جهان امروز در دل زمین وجود دارد که نیازهای بشر را تا پایان جهان بسنده می کنند.یادآوری این نکته نیز در اینجا ضروری به نظر می آید و آن اینکه این کشورهایی که بر سر منابع و ذخایر زیر زمینی چالش و جنگ دارند جزء کشورهای فقیر یا توسعه نیافته نمی باشند بلکه جزء کشورهای توسعه یافته ای هستند که دارای غنی ترین منابع زیر زمینی می باشند و نیز امکانات و استعدادهای استخراج و اکتشاف این منابع زیر زمینی را دارند و حتی پیشرفته ترین وسایل و تجهیزات را در مقابله با انواع بیماری ها در اختیار دارند اما متأسفانه جزء کشورهایی هستند که روزانه مییون ها دلار هزینه جنگ می کنند. اما شرایط و اوضاع کشورهای فقیر و توسعه نیافته ای که دارای کم ترین امکانات در مبارزه با انواع بیماری هستند به مراتب بسیار بهتر از این کشورهای توسعه یافته استف و پایداری آن ها در برابر مشکلات و شعله های خانمان سوز جنگ به مراتب بیشتر بوده است.

گرچه در جهان امروز بیماری و فقر و بی سوادی بیداد می کند اما ( به نظر نگارنده) نباید گفت که بحران جهان معاصر، فقر و بیماری و بی سوادی است بلکه باید گفت: بحران فقدان مبادی و اصول شخصیتی و روانی است، ای سرگشتگان وادی بازسازی و اصلاح بشر و جهان امروز بحران، بحران ایمان است. اگر مردمان به خداوند مهربان ایمان بیاورند و در همه حال احساس مراقبت او را بر خود بکنند و عدالت مورد نظر او را در سطح جهان بگسترانند و شناخت خداوند مهربان به صورت ملکه ای در نهاد آنها ریشه بدواند آن گاه است که از آن الهام می گیرند و درون شان از خواب غفلت بیدار می شود و به خیزش می افتند و عدالت در همه ی ابعاد انسانی و اجتماعی و … در میان شان حکم فرما می شود و بر امور خیر و نیکو همکاری و همیاری می کنند و از شر و دوری پلیدی ها خود را دیگران بر حذر می دارند.

 اگر مردمان به برادری همدیگر ایمان بیاورند آن گاه است که دور و نزدیک و فقیر و ثروت مند و کوچک و بزرگ را به هم پیوند می دهند و میان ملت ها و سرزمین ها و نژادهای مختلف مساوات و برابری در حق حیات و امنیت و رفاه ایجاد می کنند و معتقدند که این برادری، برادری راستین و حقیقی است و برترین اسناد شایسته ی تقدیر و تقدیس هستند و این ایمان به ادراک و احساس آن ها عطوفت و مهربانی و همکاری در برابر خواسته های زندگی و تحمل سختی ها و مشکلات را الهام می کند. اگر مردمان به روز رستاخیز و حساب رسی آن ایمان بیاورند و معتقد شوند که خوشبخت یا بدبخت از این جهان به سرای جاودان خواهند رفت و جهان دیگر جهان جاودانگی است و هر آنچه که ما در این جهان به نسبت خود و دیگران انجام داده ایم از بین نخواهد رفت و در پرونده ی اعمال ما ثبت و ضبط خواهد شد بلکه نیکی هایشان چندین برابر و چه بسا هر نیکی دهبرابر یا هفتصد برابر خواهد شد.

 اگر این ها را بندانید و بدان باور و ایمان پیدا کنید آن گاه است که خواهید توانست، ببخشید و انفاق کنید و در برابر همدیگر احساس مسؤلیت بکنید و برای برآورده کردن نیازهایتان در این جهان با همدیگر همکاری و همفکری داشته باشید. با حکمت این ایمان دل هایتان نورانی می شود و فیض ایمان به خداوند مهربان مهروز و برادری ایمانی و روز رستاخیز فلسفه ی تابناک و والایی است که لب علوم و معارف است و بهترین فلسفه ای است که تاکنون جهان به خود دیده است و باور داران را جزء داناترین انسان ها می گرداند و همین ایمان آنان را از افتادن در مهلکه های گناه و فواحش و زشتی ها می رهاند و آنان را از ضعف و ناتوانی و بیماری می رهاند و آنان را نیرومند و توان مند می گرداند و همواره پیشگیری بهتر از درمان است. و همین ایمان به آنان می آموزاند که چگونه منابع و ذخایر زمینی را استفاده و تقسیم کنند و روز ذخایر بیشتری را کشف و استخراج کنند و آن را در جهت خیر و استفاده ی خود و جامعه مصرف نمایند که در جهان دیگر فقیری باقی نماند.

ای سرگشتگان وادی برنامه ریزی برای اصلاح و بازسازی جهان بشر!

تمامی پروژه های شما مترسک هایی بی روح هستند که آن ها را هرگونه که تمایل داشته اید، آرایش و پیرایش کرده اید اما بدانید مادامی که فاقد روح باشند خیری به خود و دیگران نخواهند رساند و به سان عاجی است در ویترین که انسان های نادان از دور گمان می کنند که انسانند و چه خردمند است انسانی که در کنار این موضوع در مورد روح هم فکر می کند که در این مترسک ها هم روح و جانی بدمد!

معنویت تنها در دل های پاک و پالوده یافت می شود و این نیز مسیر نخواند بود مگر  با رهپویی از وحی و فرستاده الهی، چرا که دل های انسان ها در دست خداوند مهربان است و او هرگونه بخواند آن ها را منقلب می گرداند. ثروت و ذخایر مسلمانان قرآن و دینشان است که در جهان مانندی ندارد. پس ای مسلمانان به آن چنگ زنید و متناسب با شرایط و احوال خود از آن بهره گیرید وروح حیات و معنویت را در زندگی تان به وسیله ی دینتان را بدمید و این نیز پروژهی جنبش اخوان المسلمین است.

_________________________________

منبع: گفتارهایی در اخلاق و تربیت ( امام حسن البناء) / گردآوریی: عصام تلیمه / مترجم: یاسین عبدی / انتشارات: حافظ ابرو/تایباد چاپ اول ۱۳۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا