معماری
خانه ---> مطالب جدید ---> چگونه به آرامش مطلق دست بیابیم؟
عارف شهدادی

چگونه به آرامش مطلق دست بیابیم؟

چگونه به آرامش مطلق دست بیابیم؟

تهیه و تنظیم : عارف شهدادی

يكي از خواسته هاي هميشگي ما انسانها در طول تاریخ رسیدن به آرامش واقعي بوده است و در پاسخ به این نیاز بوده که انسان در طول تاريخ تلاشها و رنج هاي بسياري را به جان دل پذيرفته است. بي شك بخش وسيعي از تلاشهاي علمي بشر و كشف رازهاي ناگشوده جهان طبيعت به منظور دسترسي به امكاناتي بوده است كه آرامش و آسايش را براي انسان به ارمغان آورد. براستی آیا این امکان و یا سبک زندگی ائی برای انسان وجود دارد که در زندگی به آرامش تام و تزلزل ناپذیر برسد ؟

یکی از راهها و شاید مهمترین راه دستیابی به پاسخ این سوال ، مراجعه به کاتالوگ زندگی انسان قرآن و اقتباس راههای پیشنهادی آن می باشد. به نظر می رسد که در فرهنگ قرآنی مجموعه ترس ها ، استرس ها ، اضطراب و نگرانی هائی که آرامش را از انسان می گیرند ، خوف و حزن نامیده می شود. و امنيت و آرامش مطلق در دنيا و آخرت را از جمله (ولاخوف عليهم ولاهم يحزنون) مي فهميم چون به صورت مطلق آمده است و مقيد به قيدي نشده است. با جستجو در قرآن مشخص می شود که این جمله 13 بار در قرآن تکرار شده است ، و این یعنی 13 راهکار برای دفع و از بین بردن تمامی ناملایمات روانی و هر شخصی که بتواند فکرا و عملا این 13 راهکار را در خودش پیاده کند قطعا به آرامش خواهد رسید. و به همان نسبت هر چقدر که کمیت و کیفیت این 31 اصل کاهش پیدا کند. سطح آرامش نیز پائین تر خواهد آمد. در اين مقاله فقط راههاي رسيدن به آرامش روحي و رواني را از ديدگاه این 13 آیه  دنبال شده است. و از بحثهاي حاشيه اي خودداري شده است.

آیات به شرح ذیل می باشند.

 1سوره بقرة آيه  38‏

متن آيه : ‏قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏

توضيح : آدم قبل از ورود به این محیط زندگی در امنیت و آرامش بوده و بر اساس مشیت الهی به این زمین (محیط نا امن ) هبوط پیدا کرده است و طبیعت بالقوه این زندگی همراه با حزن و اندوه می باشد و این حزن و اندوه با دریافت هدایتی که از طرف خداوند رسیده و اتباع و پیروی از آن زایل خواهد شد.

2         – سوره بقرة آيه  62‏

  متن آيه : ‏إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏‏

3 – سوره مائدة آيه  69‏

متن آيه : ‏إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏

توضيحات :  هر کسی که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته و در نتیجه آن اقدامات نیکی در زندگی داشته باشد ، حال از هر گروه ، نژاد و یا مذهبی می خواهد باشده ، برای او حزن و اندوه از بین خواهد رفت. ایمان به خدا که انسان را از هر گونه تعصب و وابستگی مذهبی و قومی آزاد کند آرامش زاست.

4 – سوره بقرة آيه  112‏

‏متن آيه : ‏بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏

توضيح : کسیکه جهت ها ، رویکردها و تصمیمات خودش را تسلیم خداوند یکتا کند و خدا را ناظر بر اعمال و کردار خویش بداند ، هیچ گونه خوف و اندوهی نخواهد داشت. ‏
مي توان از اين آيه برداشت كرد كه افراد نيكوكار و خدمت رسانِ به مردم، كه موجبات آرامش ديگران را فراهم مي كنند خداوند هم در مقابل آرامش و امنيتِ دنيا وآخرت آنها را فراهم مي كند. نيكي به ديگران و شاد كردن دل ديگران، يك خوشحالي شادابيِ روحي را نصيب انسان مي كند و يك آرامش رواني را به انسان مي دهد كه قابل وصف نيست. منظور از احسان هم فقط، نيكي به ديگران نيست بلكه احسان يعني درست و محكم كاري يعني اينكه كاري را نيكو ، دقيق ، محكم ، و با مهارت و استادانه انجام دادن ، بنابراين به تعبير این آیه راه رسيدن به آرامش و امنيت در دنيا وآخرت مشروط به دو شرط است 1 – تسليم خدابودن ،  2- عمل را نيك و به نحو احسن انجام دادن. هميشه در تنهايي به انسان احساس ترس و اضطراب دست مي دهد. ولي وقتي با گروه باشد حسّ آرامش براي او ايجاد مي شود. پس براي اينكه با گروه باشد لازم است اين گروه را حفظ كند و براي حفظ گروه ، محبت و احسان به آنها لازم است. همكاري با ديگران و كمك مالي و معنوي به آنها در قالب انفاق و صدقه و هديه و ايثار وگذشت وعفو و بخشش و… مي تواند انسان را در ميان گروه دوست داشتني كند.

5 – سوره بقرة آيه  262‏

متن آيه : ‏الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ ‏‏

6 – سوره بقرة آيه  274

متن آيه : ‏الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏‏‏

  توضيحات : یکی از عوامل ایجاد ناراحتی و استرس ، بخل و وابستگی مالی است. وقتی انسان آرام می شود که خود را از این بندها آزاد کرده باشد و ثروت ودارائی برای او وسیله ای برای رسیدن به هدف بالاتر باشد و آنرا شب و روز بدون هیچ منت و آزار و اذیتی در راه خدا هزینه کند.

7 – سوره بقرة آيه  277‏

متن آيه : ‏إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏

توضيح: اقامه صلاه نشان ميدهد كه رابطه اي بين انسان و پروردگارش وجود دارد. وقوف خاشعانه و خاضعانه انسان در نماز در برابر خداوند متعال، به او نيرويي معنوي مي بخشد كه حسن صفاي روحي و آرامش قلبي و امنيت رواني را در او بر مي انگيزد. چون انسان در نماز با تمام اعضاي بدن و حواس خود متوجّه خدا مي شود و از همه اشتغالات و مشكلات دنيا روي بر مي گرداند و به هيچ چيز جز خدا و آيات قرآن كه در نماز بر زبان مي آورد، فكر نمي كند.
همين روي گرداني كامل از مشكلات و هموم زندگي و نينديشيدن به آنها در اثناي نماز باعث ايجاد حالتي از آرامسازي كامل و آرامش روان و آسودگي عقل در انسان مي شود. اين حالت آرامسازي و آرامش رواني ناشي از نماز، از نظر درماني تأثير بسزايي در كاهش شدّت تشنجات عصبي (ناشي از فشار زندگي روزانه و پايين آوردن حالت اضطرابي كه برخي از مردم دچار آن هستند) دارد. قرآن در سوره مباركه رعد مي فرمايد : «الا بذكرالله تطمئن القلوب» (آگاه باشيد تنها با ياد خدا دلها، آرامش مي يابد) و در سوره مباركه طه مي فرمايد: «اقم الصلوه لذكري» (نماز را براي ياد من به پا دار)
حال وقتي اين دو آيه را كنار هم قرار مي دهيم به اين نتيجه مي رسيم كه نماز براي ايجاد اطمينان قلب و آرامش تأثيرات فراواني دارد. از لحاظ رواني آشكار كردن مشكلات و مسائل وگرفتاريها وناراحتيها و بيان آنها براي شخصي ديگر موجب آرامش رواني وتخليه فشار روحي مي شود. حال اگر بيان مشكلات براي يك دوست صميمي چنين تأثيري بر آرامش روان آدمي مي گذارد پس بازگو كردن آن در محضر خداوند كه از همه كس به ما نزديكتر است و به ما مهربانتر است يقينا آرامش بخش تر و تسكين دهنده تر مي باشد.

زكات عبادتي است كه اسلام آنرا بر مسلمانان واجب كرده است. و منظور از اين كار ، پرداخت بخشي از اموال به كساني كه نيازمند هستند و يا مصرف بخشي از مال در مصارفي كه منفعت عمومي داشته باشد. با اين كار روحيه مشاركت و همكاري و همدردي كردن با ديگران خصوصا فقرا را در آدمي زنده مي كند. و در مقابل روحيه بخل و مال پرستي و خود خواهي را از آدمي دور مي كند. این آیه ،چهار عامل آرامش بخشي را مطرح مي كند كه يكي از آنها پرداخت زكات است.

 8 – سوره آل عمران آيه  170‏

 متن آيه : ‏فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏

9  – زخرف آیه 68

متن آیه : يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ

توضيح: بدون شک کسی که مرگ را پایان زندگی می پندارد ، هر چه از عمرش میگذرد ترس و اندوه آن بیشتر شده اما کسیکه به حیات بعدی امیدوار است و در مسیر بندگی خداوند است ، امید به رحمت خدا و دخول در بهشت ابدی تمامی حزن و اندوه او را از بین می برد.

10 – سوره أنعام آيه  48‏

          متن آيه : ‏وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏  ‏‏‏

11 – سوره أعراف آيه  35‏

‏          متن آيه : ‏يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏    توضيحات : ‏ اصلاح كه به معني درست كردن و عيوب را بر طرف كردن مي آيد. در قرآن كه گاهي به صورت مطلق استعمال شده مي توان برداشت كرد كه منظور، هم اصلاح خويشتن است وهم اصلاح جامعه و ديگران. اگر انسان خودش را اصلاح كند يعني اخلاق و رفتار درستي پيدا كند ثمرة اين اصلاح ، رسيدن به آرامش روحي و رواني است. چرا كه خودسازي يعني پاكسازي روح از آلودگيهاي اخلاقي، و طهارت و پاكي روح، تسكين دهنده و آرامش بخش مي باشد. اصلاح جامعه هم چنين تأثيري بر افراد جامعه مي گذارد، يعني اگر جامعه اي اصلاح شد و آلودگيها و تخلفات و جنايات در آن جامعه به حداقل رسيده ، همه كساني كه در آن جامعه هستند احساس امنيت و آرامش مي كنند و ترس و دلهره و… از وجودشان بيرون مي رود. پس براي اينكه امنيت و آرامش کامل در زندگي ما بیاید لازم است اول به اصلاح خويش و بعد به اصلاح جامعه بپردازیم. اگر همه اين كار را وظيفه خود بدانند ، فضاي اين جامعه براي همه گلستان مي شود.
با توجّه به اين آيه مي توان گفت كه كوشش در جهت اصلاح خويشتن و ديگران، ترس و غم را از دل آدمي دور مي كند نه در اين دنيا نا امني و تهديد وترس سراغ آدمي مي آيد و نه در آخرت، چرا كه پاك سازي خويشتن و ساختن نفس موجب رضاي الهي مي شود و در نتيجه امنيت اخروي آدمي تضمين شده است.
در جامعه اي كه انسانهاي مصلح و اصلاح كننده وجود نداشته باشد، خطر نا امني و بي هويتي آن جامعه را تهديد مي كند. و در مقابل اگر گروهي به اصلاح جامعه بپردازند و فساد و تباهي و جرم و خلاف را در آن جامعه نابود كنند. اين جامعه يك جامعه آرماني و ايده آل مي شود كه از نعمت امنيت برخوردار است كه همه افراد آن جامعه هم از اين نعمت بهره مند مي شوند.

 12 – سوره يونس آيه  62‏

  متن آيه : ‏أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

‏13 –  سوره أحقاف آيه  13‏                                         متن آيه : ‏إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُون                                                                 توضيح: ترس و ناراحتي كه از احوال طبيعي و عارضي انسان ها است و يك امر فطري به حساب مي آيد ، چگونه مي توان آن را از وجود اوليائ خدا منتفي دانست ؟
در پاسخ بايد گفت: حزن وخوف از احوال طبيعي وعارضي است كه در طبيعت همة انسانها وجود دارد لكن چون كسي كه توحيد سراسر وجودش را فرا گرفته است، خوف و اندوه و حبّ و بغض را از خدا مي داند و اين اولياء الهي از هيچ چيزي نه در دنيا و نه در آخرت نمي ترسند و اندوهناك نمي شوند و تنها ترسي كه دارند از خداي سبحان است. آري كساني كه اين دو ركن اساسي ايمان و تقوا را داشته باشند چنان آرامشی را در درون جان خود احساس مي كنند كه هيچ يك از طوفانهاي زندگي آنها را تكان نمي دهد.

و در پایان خلاصه وار  راههای رسیدن به آرامش مطلق عبارتند از:

1 – شناخت خداوند

 2 – ایمان به خدا

 3 – خالص شدن برای خدا

4 – توجه و رویکرد به خدا

 5 – اعتراف به ربوبیت خدا

6 – انجام بندگی خدا

 7 – ایجاد رابطه ولایت و دوستی با خدا

 8 – پیروی از هدایت خدا

 9 – ایمان به روز رستاخیز و امید به دخول در بهشت خدا

 10 – رعایت تقوی و احترام به قوانین و حقوق انسانها

 11 – ایثار و از خودگذشتگی

12 – انفاق مال و پرداخت زکات در پنهان و آشکار و بدون منت و اذیت

 13 – انجام کارهای صالح و نیکو و اقدامات اصلاحی در جامعه

منابع و ماخذ :

1 – تفسیر نور – دکتر مصطفی خرم دل

2 – مقاله راههای رسیدن به آرامش روانی نوشته حسن عسکری سایت باشگاه اندیشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس