مطالب جدید

  • محمد قطب

    بیداری اسلامی، شکلگیری، نتایج و دستاوردها از دیدگاه محمد قطب

    بیداری اسلامی، شکلگیری، نتایج و دستاوردها از دیدگاه محمد قطب نویسنده: پوهنمل شریف الله غفوری عضو کادر علمی دانشکده زبان وادبیات، دانشگاه تخار   چکیده مقاله امت اسلامی امروز شاهد بیداری مبارکی در تمام جوانب زندگی‎اش می‎باشد که ثمرۀ فکری دانشمندان راستین است. مردان بزرگ الگوی بهتر ونمونه‎ی عملی اندیشه اسلامی اند، زندگی وراهکرد عملی آنها نیز شاهکار تاریخ ومملو از انواع رویداد وحماسه های پرشور جهان است که نظریات ایشان در به هدف رساندن امت مؤثرتر از هر راهکار…

    ادامه »»»
  • نصیحت کردن

    ترویج فرهنگ نصیحت و خیرخواهی در جامعه

    ترویج فرهنگ نصیحت و خیرخواهی در جامعه نویسنده: دکتر صلاح عبدالفتاح خالدی /مترجم: مجتبی دوروزی   «یکدیگر را نصیحت کردن» است بعد از درنگمان با سوره عصر، و اشاره نمودنمان به برخی ابعاد آن در فشردن عمر با عمل نیک و سفارش همدیگر به حق و صبر، به حدیث رسول الله ﷺ در تحکیم و تقویت قاعده «یکدیگر را نصیحت کردن» روی می آوریم، تا به قاعده عصر و روزگار و سفارش کردن همدیگر، ملحق شده و اضافه گردد. اول:…

    ادامه »»»
  • حقوق زن

    حقوق زن در اسلام

    حقوق زن در اسلام نویسنده: استاد احمد السید / ترجمه: آرمان کریمی   ملحدین و مشککین در مورد زنان و حقوق زن در پی خدشه بر پیکر اسلام هستند و با این شبهات عواطب زنان مسلمان را بر می انگیزند تا سبب نفرت و کینه از سلام شود که در اصل؛ سبب چنین شک و گمانهایی عدم شناخت کافی از دین مبین اسلام است. به صورت کلی می خواهیم در مورد چنین منهجی که مشککین در پی گرفته اند، سخن…

    ادامه »»»
  • افسردگی

    منشاء بدبینی و افسردگی و راه رهایی از غم و اندوه و افسردگی

    منشاء بدبینی و افسردگی و راه رهایی از غم و اندوه و افسردگی نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا / مترجم خال ایوبی نیا     اگر احساس افسردگی می کنید، اگر خوشبخت نیستی، به گذشته ی دورت برگرد، شاید محروم بودنت از خوشبختی و شادمانی به شکستی مربوط باشد که در زمان کودکی ات بدان دچار شده ای که بر اثر آن خوشبختی خود را دراذیت کردن مردم با کناره گیری از آنان می دانی. بهترین راه حل برای این…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۶-  پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، طلب پاداش در مقابل صدقه

    ۲۶-  پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، طلب پاداش در مقابل صدقه ?اخلاص ـ طلب پاداش در مقابل صدقه ? ۲۶- چگونه می توان بر صدقه کردن انتظار دستمزد و اجرت داشت و بر هدیه‌اش که فرستاده است طالب پاداش شد. ? اجرت و پاداش در مقابل آن کاری است که برای نفع دیگران انجام شود و خودش در آن هیچ گونه نفعی نداشته باشد، در مقابل چنین کاری، اجرت و پاداش را از طرف مقابل…

    ادامه »»»
  • خوشبختی

    نفس ، خوشبختی در آرامش نفس است

    نفس ، خوشبختی در آرامش نفس است نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا / مترجم خال ایوبی نیا   بدون شک آرامش نفس اولین سرچشمه ی خوشبختی است، زندگی به ما آموزد آن هایی که بیشتر دچار پریشانی و اضطراب  هستند، کسانی هستند که از نعمت ایمان و خنکی یقین محروم می باشند. این آرامش_ چنان که شیخ یوسف قرضاوی در کتاب با ارزش خویش به نام ( الایمان و الحیاه) می گوید_ روحی است از جانب خداوند و نوری است…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

     ۲۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه،دوستدار حقیقی همه چیز را فدای محبوبش می‌کند

     ۲۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه ?اخلاص ـ دوستدار حقیقی همه چیز را فدای محبوبش می‌کند ? محب کسی نیست که از محبوبش انتظار پاداش داشته باشد و یا امید رسیدن به آرزوهایش را داشته باشد؛ چراکه محب واقعی کسی است که در راه محبوبش همه چیز را فدا کند، محب حقیقی آن نیست که محبوب برای او چیزی خرج کند. ? بدانید که محبوب واقعی تمامی بندگان، خداوند است و بندگان مؤمن مجب و…

    ادامه »»»
  • سلفی‌های رادیکال در حق جنبش النهضة

    این چیزی است که سلفی‌های رادیکال در حق جنبش النهضه مرتکب شدند

    این چیزی است که سلفی‌های رادیکال در حق جنبش النهضه مرتکب شدند به قلم: صلاح الدین الجورشی[۱] مترجم: عدنان فلّاحی   تقریباً هفت سال پیش از نگارش این مقاله[۲]، در یکی از هتل‌های ژنو پایتخت سوییس با جناب راشد غنّوشی سرزده دیدار کردم. در خلال صحبت ناگهان نظرم را درباره‌ی آنچه که غنوشی “بیداری اسلامی دوم” نامیده بود و در آن دوران تونس را در نوردیده بود، بیان کردم. منظور غنوشی از این تعبیر، اقبال ناگهانی هزاران تونسی ـ خاصه…

    ادامه »»»
  • توکل به خدا

    به خداوند اعتماد و تکیه کن

    به خداوند اعتماد و تکیه کن نویسنده: امین الرحمان کیانی شهسواری به دوست مؤمنش گفت : «بیا به کوهی که خدا انجا حضور دارد برویم ، میخواهم ثابت کنم  که او فقط بلد هست به ما دستور بدهدو هیچ کاربرای خلاص کردن ما از زیر بار مشقات نمیکند.» دیگری گفت موافقم اما من برای ثابت کردن ایمان خود به خدای  یکتا می آیم و این که او هیچ گاه انسان ها را در سختی ها رها نمیکند  و دستورات اتو…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۴ ـ پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، محبت ممنوع و محبت سنت

    ۲۴ ـ پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، محبت ممنوع و محبت سنت   ?اخلاص ـ محبت ممنوع و محبت سنت ? اما آنچه را تو محبوب خویش می‌گردانی تو بنده آن می‌شوی و خداوند‌ نمی‌پسندد که تو غیر از او بنده دیگری قرارگیری. ?در دنیا انسان با هرچه محبت داشته باشد گویا بنده آن چیز قرار گرفته است؛ چرا که با هر چه محبت کند علاقه او نسبت به آن چیز شدید می گردد و…

    ادامه »»»
  • کولبر

    کۆڵبەر

    کۆڵبەر هەنگاو بە هەنگاوی دەنگی کوێستان هەنگاوتان دەشکێ. لەسەر بەرد و… زریکەی نان و هاواری نەداری و… تەقینەوەی مین. هەنگاوتان دەشکێ. لەناو کلیلەی بەفر و لە ئامێزی خوێن و لە کڕیوەی با و بۆراندا، لە سەر شاشەی نامۆی سنووردا. هەنگاوتان دەشکێ. تا ئەو سەری بەرخۆدان و ئازادی، تاکوو ناخی شێعری من، تاکوو بەرزایی تەتە و لووتکەی شاهۆ. تاکوو لەگەڵتانا هەنگاو ئەنێ، شەپۆلی زرێبار و پرچی ئاویەر و شەونمی هەوەتوو. ئێوە شاخ و نسارن و، منیش شێعرێکی سپی و، لە گەڵتانم؛…

    ادامه »»»
  • قلب

    قلبت را پس بگیر، و خانه ات را در بهشت ببین

    قلبت را پس بگیر، و خانه ات را در بهشت ببین نویسنده : یاسمین مجاهد /مترجم: سمیرا کنعانی   زنی را می شناسم که عشقش به محبوب از هر نظر و از هر چه در این دنیاست، بیش تر بود. زنی که هرگز اجازه نداد موقعیتش او را محدود یا کنترل کند. او در قلبش ایمانی داشت که حاضر شد به خاطر آن جانش را فدا کند. او یک ملکه بود اما فراتر از تاج و تخت پادشاهی را نگریست…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۳ ـ پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، عدم پذیرش عمل و محبت مشترک

    ۲۳ ـ پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، عدم پذیرش عمل و محبت مشترک   ?اخلاص ـ عدم پذیرش عمل و محبت مشترک ? همان گونه که الله عمل مشترک و ریاکارانه را نمی پسندند به‌همین ترتیب قلب مشترک را که در آن دوستی (و حُب) غیر باشد دوست ندارد. عمل مشترک را نه قبول می کند و نه بر آن پاداش می‌دهد. ? عمل مشترک عملی است که در آن ریا باشد که در واقع…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۲ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، توجه به لطف و نظر خداوند

    ۲۲ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، توجه به لطف و نظر خداوند ?اخلاص ـ توجه به لطف و نظر خداوند ? نظر لطف خداوند را همیشه متوجه خویش بدان، و نظر مردم را از فکر و خیال خویش برکن، توجه و التفات خداوند را متوجه خود بدان و به سوی توجه و التفات مردم نظر نداشته باش. ?از صفات بنده مخلص این است که پروایی به رضایت و عدم رضایت مردم نداشته باشد و…

    ادامه »»»
  • الحکم العطائیه

    ۲۱  – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، صداقت در بندگی

    ۲۱  – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، صداقت در بندگی ?اخلاص ـ صداقت در بندگی   ?  تو می خواهی که مردم از خصوصیات اعمال و احوال باطنی تو آگاه شوند، این دلیلی است بر عدم صداقت تو در بندگی. صداقت در بندگی این است که نگاه و توجه از غیرالله برداشته شود و به جز به طرف خداوند به سوی هیچ کس التفاتی نگردد، اگر در بنده‌ای این صفات موجود است او در بندگی…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا