اندیشه

  • جلیل بهرامی نیا

    فهم کارکرد دین در پرتو فلسفه و اهداف کلی آن

    ? فهم کارکرد دین در پرتو فلسفه و اهداف کلی آن نویسنده: جلیل بهرامی نیا دنیا به تعبیر مولوی یک مَسبَع یعنی “درندەگاه” و سرای کشاکش و همستیزی است؛هابز هم در توصیف انسان،کم نگذاشته و انسان را گرگ انسان نامیده است؛سنایی غزنوی نیز،این جهان را لاشه یک مردار و دنیاپرستان را کرکس هایی خوانده که همواره با نوک و چنگال بر سر آن با یکدیگر در ستیزند؛انواع بهانه های روانشناختی و اجتماعی نیز برای تنازع فراهم است؛تعصبات گروهی،منافع اقتصادی، اختلافات…

    ادامه »»»
  • قرآنیون یا منکران سنت چه کسانی هستند؟

    قرآنیون یا منکران سنت چه کسانی هستند؟ نویسنده: سید عبدالله حسینی /دانشجوی دکترای تفسیر و علوم قرآن،.جامعه المصطفی العالمیه چکیده «قرآنیون» جریان فکری نوظهوری در بین اهل سنّت است که قرآن را یگانه منبع تشریع می داند و مرجعیت سنّت را به کلی منکر است. شبه قاره هند، خاستگاه آغازین این تفکر و مصر دومین خاستگاه این جریان فکری است. اهل سنّت آنان را تکفیر می کنند و آنان هم هم فرقه ها و مذاهب اسلامی را به دلیل پذیرش…

    ادامه »»»
  • اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم!

    اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم! نویسنده : علامه یوسف قرضاوی / مترجم : عبدالخالق احسان اسلامی است که عقل را مورد خطاب قرار داده و در فهم دین و آبادانی دنیا به آن اعتماد دارد،‌ اسلامی که به علم و دانش گستری و استفاده از جدیدترین تئوری های علمی دعوت می کند و دستاوردهای علمی در تمام میدان ها را می پذیرد،‌ اندیشیدن را عبادت دانسته و فراگیری هر علمی را که امت به آن نیاز دارد،…

    ادامه »»»
  • احمد مفتی زاده

    آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟ تفاوت ایمان دینی و ایمان غیردینی

    آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟  تفاوت ایمان دینی و ایمان غیردینی نویسنده: علامه کاکه احمد مفتی‌زاده/ ترجمه: جمیل کریم محمود مسأله اساسی این است که آیا انسان به ایمان نیاز دارد؟ پس از آن که بررسی کردیم و فهمیدیم انسان نیازمند ایمان است، ایمان را به ایمان دینی و ایمان غیردینی تقسیم‌بندی می‌کنیم. در جهان ما شاید بسیار کم پیدا شود کسی بپذیرد انسان نیازمند به ایمان نیست. به همین دلیلِ بداهت نیاز به ایمان است که ما در…

    ادامه »»»
  • مصطفی ابراهیم زلمی

    چگونگی نابود کردن نظام برده داری به شیوه ی تدریجی در اسلام

    چگونگی نابود کردن نظام برده داری به شیوه ی تدریجی در اسلام نویسنده : پروفسور مصطفی ابراهیم زلمی/ ترجمه: ابوبکر حسن زاده  دلیل این که قرآن کریم شیوه ی تدریجی را در تحریم بردگی انسان برای برادر انسانی خود به کار گرفته این است: هنگامی که اسلام آمد، تعداد بردگان بیشتر از انسان های آزاده بود اگر اسلام یک دفعه بردگان را آزاد می کرد نتایج و آثار  منفی زیر به وجود می آمد: میلیون ها زن و مرد برده…

    ادامه »»»
  • علی عبدالرزاق

    نقد محمد عماره بر علی عبدالرزاق و کتاب اسلام و مبانی حکومت

    نقد محمد عماره بر علی عبدالرزاق و کتاب اسلام و مبانی حکومت  نویسنده: محمد مالکی، دکتر ستار عودی نقد سکولاریسم محمد عماره اندیشه‌های علی عبدالرزاق و کتاب مهم وی اسلام و مبانی حکومت را به نقد کشیده است. عماره اعتقاد دارد تناقضی که مؤلف این کتاب دچار آن شده است، به دلیل نحوۀ نگرش تاریخی نسبت به دورۀ قدرت است که تجربۀ نظم اسلامی را در احکام خلاصه می‌کند. این روش، مؤلف را در نوشتن این کتاب و شیوۀ نقد…

    ادامه »»»
  • حسن و قبح اعمال

    ابن قیم جوزیه و مساله حسن و قبح اعمال و افعال

    ابن قیم جوزیه و مساله حسن و قبح یکی از جدال های دامنه دار و تاریخی در حوزه فرهنگ اسلامی، جدال بر سر موضوع حسن و قبح افعال و منبع تشخیص آن هاست. رویش این بحث در بوستان فرهنگ اسلامی نیز همچون مابقی مسائل کلامی، متأخر از عصر نبوت و محصول گسترش جغرافیایی قلمرو حکومت اسلامی ودر نتیجه،‌آشنایی مسلمانان بادیگر فرهنگ ها و ملل غیر مسلمان است.چالش بر سر موضوع حسن و قبح، بلافاصله توجه محقق را به دو گروه…

    ادامه »»»
  • صلاح الدین خدیو

    نقدی بر بازگشت به تشیع پهلوی، نوشته محمد قوچانی در مهرنامه

    نقدی بر بازگشت به تشیع پهلوی، نوشته محمد قوچانی در مهرنامه نویسنده: دکتر صلاح لدین خدیو سرمقاله آخرین شماره مهرنامه آخرین پوست اندازی نظریات محمد قوچانی هم محسوب می شود. ” بازگشت به تشیع صفوی ” خطابه ای غرا در ستایش دولت سازی صفویها و نکوهش نقدهای علی شریعتی بر سفاکیها و افراط گریهای این سلسله است. منابع متعدد و معتبر تاریخی بر کشتارهای دسته جمعی و انبوه صفویان بویژه در مرحله تاسیس این سلسله گواهی می دهند. بنابراین محاجه…

    ادامه »»»
  • اجتهاد جمعی

    دعوت به اجتهاد جمعی، شرایط اجتهاد جمعی

    دعوت به اجتهاد جمعی، شرایط اجتهاد جمعی نویسنده : محمد غزالی / مترجم عبدالعزیز سلیمی می توان ” اجتهاد” را به دو نوع تقسیم کرد: اجتهاد فردی اجتهاد جمعی در این شکی نیست که شریعت اسلامی به این دو گونه اجتهاد مجال و فرصت می دهد و بسیاری از بزرگان فقها و مجتهدین، امثال امام اوزاعی، شافعی و مالک ( رح) و نیز بسیاری دیگر از پیشوایان دین د رعرصه اجتهاد فردی، فعال بوده اند و به لطف پروردگار ثمرات…

    ادامه »»»
  • جهنم

    آیا جهنم و عذاب دوزخ جاودانه و همیشگی است، یا فقط مدتی طولانی است؟

    آیا جهنم و عذاب دوزخ جاودانه و همیشگی است، یا فقط مدتی طولانی است؟ نویسنده: حمید مهدوی    خلود در دوزخ و جاودانگی عذاب آن – علی رغم این که پیوند چندانی با زندگی دنیوی ندارد- در شمار مسائلی است که همواره ذهن مؤمنان به حیات دیگر را به خود مشغول داشته است و اندک یا بسیار، آرامش روان بسیاری از ایشان را دستخوش پریشانی و اضطراب می کند! لاینحل ماندن مسأله برای همه به ویژه برای آن بخش از…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    مفهوم حکمت و حکیم در قرآن

    مفهوم حکمت و حکیم در قرآن ? استاد ناصر سبحانی ?« حَکَم » به‏معنای کسی است که سوار بر اسبش بوده و آن را کنترل می‏ کند؛ در ضمن، جلوگیری از رفتن چیزی به ‏سوی تباهی و فساد، و هدایتش به‏ سمت صلاح، « #حکمت  » نامیده می‏شود. ?« #حکیم »، صفت مشبّهه است. خداوند حکیم است؛ یعنی همیشه و در هر حال، مشغول جلوگیری از رفتن مخلوقات به ‏سوی فساد می ‏باشد و هدایت آن ‏ها را به‏ سمت…

    ادامه »»»
  • محمد قوچانی

    بازگشت به تشیع صفوی

    بازگشت به تشیع صفوی محمد قوچانی عصر جهان وطنی و بی‌وطنی به سر آمده است. ملت جان است (ارنست رنان) «مسلمانان عراق باید فقط به دلیل سقوط شهرها به دست ارتش شیعی صفوی تسلیم شوند؛ بلکه باید ساختار صفوف خود را برای آغاز جنگ چریکی طولانی ترمیم کنند.» این نه سخن علی شریعتی که پیام ویدیویی ایمن‌الظواهری رهبر شبکه‌ی القاعده است که در تحلیل نبردهای موصل و حلب علیه بنیادگرایان اسلامی به زبان و ادبیات برساخته‌ی علی شریعتی سخن می‌گوید!…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    قرآن کتاب هر عصر

    قرآن کتاب هر عصر نویسنده : استاد ناصر سبحانی (رح) چگونه قر آن و دستورات آن درهر عصر و مکانی قابل پذیرش و تطبیق است در حالیکه مجموعه ای از حروف و کلمات مشخص و معین و بیش از ۱۴۰۰ سال قبل نازل شده است . چگونه پاسخ گویی عصور مختلف است. !؟ استاد ناصر سبحانی بسیار نیکو به حل این سوأل پرداخته و برای پاسخگویی، روابط اساسی انسانها را به پنج نوع رابطه زیر تقسیم کرده است. ۱- رابط…

    ادامه »»»
  • معنای لغوی و اصطلاحی واژه ی سیاست در قرآن و سنت

    معنای لغوی و اصطلاحی واژه ی سیاست در قرآن و سنت نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی “سیاست” در زبان عربی از ریشه ی “ساس، لیسوس، سیاسه” است. گفته می شود: فلانی چهارپایش را سیاست کرد، یعنی جا و چراگاه و علف لازم را برای آن فراهم نمود. ظاهراً این همان معنای اصلی است که سیاست (به معنای اداره امور جامعه) را از آن گرفته اند. زیرا آدم ها پس از آن که درباره رسیدگی به امور…

    ادامه »»»
  • محمود محمودی

    وسطیت ، معنا و مفهوم وسطیت چیست؟

    وسطیت ، معنا و مفهوم وسطیت چیست؟ محمود محمودی- مریوان  «وسطیت» مبحثی است که اخیراٌ از سوی اسلامگرایان بسیار مطرح می‌شود. ممکن است گفته شود اسلامگرایان تحت فشار شرایط جدید و از سرِ ناچاری سراغ وسطیت آمده‌اند و عده‌ای بگویند یک راه حل اسلامی است و هنگام بروز انحراف در صف اسلامگرایان – به شکل افراط یا تفریط – به کار گرفته می‌شود. اما من می‌گویم وسطیت یک خصوصیت ذاتی امت اسلامی است و همیشه باید مد نظر قرار گیرد…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا