مقالات

  • عابد الجابری

    بیداری اسلامی، خلافت و نظام سیاسی در اندیشه عابدالجابری

    بیداری اسلامی، خلافت و نظام سیاسی در اندیشه عابدالجابری نویسنده : محمدجواد خلیلی جابری روشنفکر بلندآوازه جهان عرب که در سال ۲۰۰۲ رخ در نقاب خاک کشید. وی از پرکارترین نویسندگان و صاحب نظرانی بود که بازسازی منظومه فکری عربی ـ اسلامی را در دستور کار داشت. از این رهگذر، جابری با بهره‌گیری از روش‌های تبارشناسانه و دیرینه‌شناسانه فوکو و نیز اصول شالوده‌شکنی دریدا و نیز پدیدارشناسی گادامر، به واکاوی سنت اسلامی ـ عربی پرداخت. عمده آثار او از سال…

    ادامه »»»
  • حکومت اسلامی

    روش شناسی فعالیت‌های سیاسی معاصر برای برپایی حکومت اسلامی

    روش شناسی فعالیت‌های سیاسی معاصر برای برپایی حکومت اسلامی نوشته: احمد فرید فرزاد هروی چکیده: مسلمانان به مدت چهارده قرن سیادت و رهبری جهان را در دست داشتند. این سیادت، نه یک حکومت محلی بود و نه یک حکومت منطقه‌ای؛ بلکه در چارچوب خلافت اسلامی بر نیمی از کره‌ی زمین با شیوه‌های مختلف حکومت کردند. مدینه منوره، شام (سوریه امروزی)، بغداد، استانبول یکی بعد از دیگری مراکز خلافت اسلامی بوده است که نه تنها ساحه‌ی اقتدار آن بر جهان اسلام…

    ادامه »»»
  • جلیل بهرامی نیا

    فهم کارکرد دین در پرتو فلسفه و اهداف کلی آن

    ? فهم کارکرد دین در پرتو فلسفه و اهداف کلی آن نویسنده: جلیل بهرامی نیا دنیا به تعبیر مولوی یک مَسبَع یعنی “درندەگاه” و سرای کشاکش و همستیزی است؛هابز هم در توصیف انسان،کم نگذاشته و انسان را گرگ انسان نامیده است؛سنایی غزنوی نیز،این جهان را لاشه یک مردار و دنیاپرستان را کرکس هایی خوانده که همواره با نوک و چنگال بر سر آن با یکدیگر در ستیزند؛انواع بهانه های روانشناختی و اجتماعی نیز برای تنازع فراهم است؛تعصبات گروهی،منافع اقتصادی، اختلافات…

    ادامه »»»
  • قرآنیون یا منکران سنت چه کسانی هستند؟

    قرآنیون یا منکران سنت چه کسانی هستند؟ نویسنده: سید عبدالله حسینی /دانشجوی دکترای تفسیر و علوم قرآن،.جامعه المصطفی العالمیه چکیده «قرآنیون» جریان فکری نوظهوری در بین اهل سنّت است که قرآن را یگانه منبع تشریع می داند و مرجعیت سنّت را به کلی منکر است. شبه قاره هند، خاستگاه آغازین این تفکر و مصر دومین خاستگاه این جریان فکری است. اهل سنّت آنان را تکفیر می کنند و آنان هم هم فرقه ها و مذاهب اسلامی را به دلیل پذیرش…

    ادامه »»»
  • سردشت، شهر بی‌پناه

    سردشت، شهر بی‌پناه  عبدالعزیز مولودی بعد از اولین استفاده‌های جنگی از مواد شیمیایی در جنگ جهانی اول و مشخصاً از ۱۹۲۵ تا امروز، به کارگیری مواد شیمیایی و سلاح‌های ساخته شده در این زمینه ممنوع بوده و هست، اما حمله شیمیایی عراق به سردشت در واقع ادامه به کارگیری سلاح‌های شیمیایی ممنوعه در جنگ و برای وارد کردن ضرباتی مرگبار به ایران بود تا از این رهگذر، دولت عراق توان نظامی و عملیاتی خود را افزایش دهد یا از توان…

    ادامه »»»
  • سردشت

    سردشت فقط‌ «شیمیایی»‌ نیست/ نگاهی به ۷ سرمایه نمادین شهرستان سردشت در سالروز بمباران

    سردشت فقط‌ «شیمیایی»‌ نیست/ نگاهی به ۷ سرمایه نمادین شهرستان سردشت در سالروز بمباران نویسنده: عثمان عباسی شهرستان سردشت واقع در جنوب استان آذربایجان غربی به عنوان اولین شهر قربانی بمباران شیمیایی در سطح جهان شناخته شده است. درد و رنج تحمیلی ناشی از این فاجعه ضد بشری که در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ رخ داد و منجر به شهادت ۱۱۸ نفر از شهروندان و مصدوم شدن هزاران نفر دیگرشد، هنوز پا برجا است. اگر چه بعد از گذشت سی…

    ادامه »»»
  • ابراهیم ترکاوی

    جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن

    جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن نویسنده: دکتور إبراهیم الترکاوی / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان هیچ کس نمی تواند، منکر جنایت تمدن مادی معاصر – تمدن انانیت و تورم و آماسیدگی- بر انسانیت و نگاه هایش نسبت به زندگی باشد، این تمدن پوشالی همه انسان ها را – جز تعداد اندکی که مورد رحمت الهی قرار گرفته باشند – به رنگ مادیگرایی وحشیانه­ی رنگ آمیزی کرده است، که این ماده پرستی را به صورت آشکار در رفتار،…

    ادامه »»»
  • انسان در جستجوی خوشبختی

    انسان در جستجوی خوشبختی، مقایسه‌ی دیدگاه قرآنی و بشری

    انسان در جستجوی خوشبختی « مقایسه ی دیدگاه قرآنی و بشری » محمّد حامدی اهمیت بحث از معنای زندگی + فلسفه ی زندگی از دیدگاه مکاتب بشری + طرح مکاتب بشری برای کسب خوشبختی بشر + معنای زندگی از دیدگاه مکاتب بشری + بهره ی مکاتب بشری از زندگی + موانع زندگی در برابر دیدگاه مکاتب بشری + مشکلات ناشی از برنامه ی مکاتب بشری و پاسخ به شبهات در این مورد...

    ادامه »»»
  • فکر کردن

    فضیلت‌های فکری اصلی

    فضیلت‌های فکری اصلی نویسنده: ریچارد پُل و لیندا اِلدر تواضع فکری                    در برابر خودبزرگ‌بینی فکری شاید ساده‌ترین تعریف از «تواضع فکری» این باشد: بدانیم و آگاه باشیم و اعتراف کنیم (و به این اعتراف پایبند باشیم) که دانستنی‌های زیادی هستند که ما آنها را نمی‌دانیم. تواضع فکری یعنی اینکه از محدودیت‌های دانش و شناخت خودمان آگاه باشیم و، از جمله، آگاه باشیم که نوعی خودمحوری به طور طبیعی در ما وجود دارد که، تحت شرایطی، ممکن است ما را فریب…

    ادامه »»»
  • اخلاص

    منزلت اخلاص از مدارج السالکین، مفهوم اخلاص و صدق

    منزلت اخلاص از مدارج السالکین، مفهوم اخلاص و صدق نویسنده  : امام ابن‌قیم جوزی، تلخیص محمداحمد الراشد/ مترجم محمدحسین احمدس تبار  یکی دیگر از منزلت‌های «ایاک نعبد و ایاک نستعین» منزلت «اخلاص» است. خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلا لِیَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ﴾. «جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آیین (خود) بدانند».[۱] و می‌فرماید: ﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ * أَلا للهِ الدِّینُ الْخَالِصُ﴾.…

    ادامه »»»
  • اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم!

    اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم! نویسنده : علامه یوسف قرضاوی / مترجم : عبدالخالق احسان اسلامی است که عقل را مورد خطاب قرار داده و در فهم دین و آبادانی دنیا به آن اعتماد دارد،‌ اسلامی که به علم و دانش گستری و استفاده از جدیدترین تئوری های علمی دعوت می کند و دستاوردهای علمی در تمام میدان ها را می پذیرد،‌ اندیشیدن را عبادت دانسته و فراگیری هر علمی را که امت به آن نیاز دارد،…

    ادامه »»»
  • جلال معروفیان

    دین و انسانیت

    دین و انسانیت نویسنده: جلال معروفیان این روزها تبلیغات و یا شعارهایى در بین عده اى از مردم وجود دارد که: + دینِ من، انسانیت است و انسانیت براى من، مهمتر از دین است. + دین مهم تر است تا انسانیت + ملاک برخورد و تعامل و روابط، باید انسانیت باشد نه دین. زیرا دین، بین انسان ها، خط کشى نموده و آنان را تقسیم و طبقه بندى مى کند. و…. ولى آیا به راستى این گونه است؟! در خلال…

    ادامه »»»
  • مسلم خدری

    «غیب» در قرآن

    «غیب» در قرآن نویسنده: مسلم خدری موضوع غیب موضوع مهم، بسیار حسّاس‌ و بحث‌برانگیز است؛ زیرا از طرفی با ایمان و عقیده و سرنوشت انسان وابستگی دارد و از طرف دیگر می‌تواند کسانی را که نگاه برون‌دینی یا درون‌دینی به موضوع دارند و در این راستا دچار افراط و تفریط شده‌اند به چالش بکشد. آنچه مسلّم‌‌‌ است، سخن و نوشتار در این زمینه فراوان است؛ امّا‌ متأسّفانه‌ بخش زیادی از آن، از جوهره تحقیق که منجر به عدل و انصاف…

    ادامه »»»
  • رجا و امید

    فایده ها و آثار رجاء و امید به رحمت خدا

    فایده ها و آثار رجاء و امید به رحمت خدا نویسنده : امام ابن‌قیم جوزی، تلخیص محمداحمد الراشد/ مترجم محمدحسین احمدس تبار امید و رجای پر ثمر علاوه بر آن که رجا گرمای خوف را خنک می‌کند، فایده‌های بسیاری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اظهار بندگی و نیازمندی به آن چه که از جانب پروردگارش به آن امیدوار است و لطف و کرمی که به آن چشم می‌دوزد و این که حتی یک لحظه از فضل و…

    ادامه »»»
  • عشق

    عشق؛ درد و رنج افراد افسرده، عشق مجازی

    عشق؛ درد و رنج افراد افسرده، عشق مجازی نویسنده : عبدالرحمان بن الجوزی/ ترجمه: ابوخالد شعیب علی خواجه به سخنان حکیمان در مورد عشق، اسباب و وسایلش دقت کردم و پس از مدتی معنای عجیبی به ذهنم رسید که آن را بازگو می‌کنم. عشق تنها دامنگیر افراد ایستا و افسرده می‌شود. و افراد باهمت و دوراندیش؛ هرگاه چیزی که سبب محبت می‌شود به ذهنشان رسد، سپس عیوبش ـ با فکر یا تجربه ـ برایشان آشکار گردد، دلشان آرام شده و…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا