سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

سخنی با آنان که ما را به ارتجاع متهم می کنند

سخنی با آنان که ما را به ارتجاع متهم می کنند

نویسنده: استاد محمد غزالی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی

بسیاری از محققین می گویند: حرکت اصلاح دینی در اروپا تا حدود زیادی تحت تأثیر تعالیم اسلام و گسترش دامنه ی نفوذ سیاسی آن قرار گرفته است. در مناظره ای که با یکی از نویسندگان سکولار داشتم، روی موضوع فوق تأکید نمودم و گفتم که ناروا بودن « رهبانیت» و روا بودن ازدواج اهل عبادت و رویارویی ما بوده و هست.

از منظر اسلام، عشای ربانی را رمز و سمبل شمردن( نه حقیقی دانستن) و محال بودن حلول خداوند در مخلوقاتش، اوج تقدیس خداوند را می رساند.

او خطاب به من گفت داستان عشای ربانی چیست؟

گفتم: انجیل نقل می نماید که عیسی پیش از صعود به آسمان به منظور خداخفظی با حواریون با آن ها مشغول صرف شام بود که به هنگام صرف غذا لقمه ای نان را بر دهان نهاد و گفت: این نیز خون من است، آن را بنوشید!

بر این اساس مسیحیان بر این باورند که: نان و شراب به راستی تبدیل به جسم ربّ ( یعنی حضرت عیسی) می شوند و این تفسیر را به هیچ وجه رنگ و بوی مجازی و رمزی نمی دهند. از آن جا که کشیشان خود را جانشینان مسیح به شمار می آورندف در همه ی مراسم های مذهبی نان و شراب آماده می کنند و دعاهای مسیح را در شام خداحافظی با حواریون « یا عشائ ربانی » بر آن ها می خوانند، به گمان ایشان آن نان و شراب به طور حقیقی تبدیل به جسم حضرت عیسی می شود، و پس از خوردن و نوشیدن آ ن ها خداوند ( عیسی یسوع) در جسم آ ن ها حلول و نفوذ می نماید؟!

متولیان امور کلیسا آن نان و شراب آمیخته با هم را در ظرفی بسیار گران قیمت بر روی قربان گاه قرار می دهند و به عنوان خداوند در مقابل آن به سجده می افتند.

این عقیده و باور تا زمانی که عصر اصلاح دینی فرا رسید و « لوتر » و دیگران تخت تاأثیر مسایل و هدایت و تعالیم اسلام قرار گرفتند و پس از آن مسیحیان « پروتستان » اذعان کردند که این « قربت » و نذر و نیاز مجازی و سمبلیک است و هیچ گاه به معنای حلول خداوند در انسان نیست، در میان تمامی مسیحیان رواج داشت و همه ی طبقات کلیسا درمورد آن اتفاق نظر داشتند.

این تنها مسیحیان پروتستان بودند که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی به این معرفت دست یافتند، اما « کاتولیک ها »و « ارتودکس ها » هم چنان بر باور اولی خویش باقی ماندند.

ما مسلمانان مطلقا” شراب خواری حضرت عیسی(ع) را دروغ و تهمت می شماریم. ایشان هیچ گاه به شراب لب نزده است. می دانیم که نان را نانوایی ها می پزند و شراب را کارخانه هاو کارگاه های شراب سازی می سازند و هیچ گاه نمی توانپزیرفت که آن دو تبدیل به جسم «إله » یا مسیح می شوند.

چیزی که جای تعجب دارد این است که در قرن گذشته میان مجلس نمایندگان و مجلس سنای انگلستان در مورد این موضوع نزاع و مناقشه سخنی پیش آمد که آیا: تبدیل نان و شراب به جسم «إله » حقیقی است یا مجازی؟ در نهایت دیدگاه مسیحیان « پروتستان » مورد قبول قرار گرفت.

ما این حکایت ها و ماجراها را برای برخی نویسندگان عرب و مسلمان نقل می نماییم که در نوشته های خود هیچ هم و غمی به جز متهم نمودن اسلام و مسلمانان به ارتجاع و واپس ماندگیف ندارد. در واقع آنان از بیماری معرفت علمی و جهل به دین و تاریخ رنج می برند.

بر ما لازم است نسل جدید را از اندیشه های پوچ و بی محتوایی ان خود باختگان نجات دهیم!

________________________

منبع: حقیقت تلخ / مؤلف: استاد محمد غزالی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی / ناشر: نشر احسان/چاپ اول۱۳۹۰/تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا