خبر های جدید

نشست سرنوشت ساز مجلس عراق برای کُردها

قرار است سه شنبه هفته جاری، نمایندگان مجلس عراق به منظور تشکیل کابینه جدید عراق نشستی برگزار کنند و کُردها حضور نمایندگان خود در این نشست را مشروط به گرفتن تضمین از ائتلاف های پیروز در انتخابات مجلس برای رسیدن به‌ مطالباتشان اعلام کردند.
بختیار شاویس یکی از نمایندگان مجلس عراق وابسته به لیست اتحادیه میهنی در گفتگو با پایگاه کُردی زبان NNA گفت: نمایندگان اتحادیه‌ میهنی درباره ی برنامه های آینده حزب با هم دیدار و گفتگو داشته اند اما پیرامون نشست سه شنبه هفته ی جاری نمایندگان مجلس عراق، به منظور تشکیل کابینه جدید عراق گفتگو و تبادل نظری نداشته اند.
وی ضمن اظهار بی اطلاعی از برنامه ای که رهبران کُرد به مسئولین عالی رتبه شیعه به‌ منظور مشارکت در دولت جدید ارائه کرده اند، گفت: تاکنون برنامه ای به دست ما نرسیده است اما احتمالاً طی روزهای آینده به ما ارائه خواهد شد.
ناظران سیاسی کُرد لازم می بینند که نمایندگان کُرد با برنامه ای جامع و ملی در نشست نمایندگان مجلس عراق در بغداد مشارکت کنند.
بختیار شاویس درباره ی مشارکت نمایندگان کُرد در نشست آتی مجلس عراق گفت: امروز یا فردا به منظور بررسی این مسئله جلسه ای فوق العاده خواهیم داشت و یقیناً کُردها این بار یا اتحاد و یکصدایی به بغداد می روند.
همزمان عادل نوری یکی از نمایندگان مجلس عراق از لیست اتحاد اسلامی کردستان و یکی از اعضاء هیئت مذاکره کننده اقلیم کُردستان در این رابطه گفت: پیش از رفتن نمایندگان کُرد به بغداد لازم است نشستی در این رابطه صورت گیرد تا برنامه ای جامع که تمامی احزاب و جریان های کُردی موافق آن باشند به صورت مکتوب تدوین و تمامی احزاب به مفاد آن پایبند باشند.
عادل نوری ضمن تاکید بر مبنا بودن نظر نهایی هیئت مذاکره کننده برای مشارکت در نشست آتی مجلس عراق گفت: نمایندگان نباید خارج از هیئت مذاکره کننده به شیوه ای محرمانه بحث و تبادل نظر کنند.
وی افزود: کُردها برنامه ای اتخاذ کرده اند که هیچ کس و جریان خاصی نمی تواند خارج از هیئت مذاکره کننده نشستی برگزار کند.
عادل نوری گفت: سه شنبه هفته ی جاری روزی سرنوشت ساز برای کُردهاست و یقیناً تا زمانی که به کُردها ضمانتی داده نشود نمایندگان کُرد به‌ بغداد باز نخواهند گشت
منبع: کردپرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا