خبر های جدید

بازتاب بین المللی تهدید نوری مالکی علیه اقلیم کردستان عراق

بیشتر رسانه های جهانی انتقاد شدید نوری مالکی را علیه اربیل واکنش وی به تمایلات جدایی طلبانه کردها دانسته و برای ایجاد وحدت ملی در عراق مفید ندانسته اند.

نوری مالکی ، نخست وزیر عراق روز گذشته در سخنان هفتگی خود به شدت از اربیل انتقاد کرد و اقلیم کردستان را مامن تروریستها, داعش و بعثیها خواند و نسبت به عواقب این اقدام به اربیل هشدار داد.

آژانس خبری فرانسه اظهارات نوری مالکی را نمونه ای از اختلافات عمیق میان رهبران عراق علیرغم درخواست کشورهای جهان برای حفظ وحدت در عراق و لزوم اتحاد برای مقابله با بحران در این کشور و تشکیل دولت جدید دانست.

به نوشته العربیه ناظران سیاسی هشدار داده اند اگر تحولات عراق به همین منوال پیش رود و اختلافات میان رهبران سیاسی تشدید شود, عراق بیشتر به سمت تجزیه سوق پیدا می کند.

نیویورک تایمز هم سخنان تهدیدآمیز نوری مالکی را شدیدلحن ترین انتقاد مالکی علیه رهبران کرد توصیف کرده و نوشت این اظهارات پاسخی به استقلال خواهی و تاکید کردها بر حفظ مناطق تصرف شده  توسط نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان است.

آسوشیتدپرس هم با نقل اظهارات نوری مالکی نوشت:« ادامه اظهارات تند مقامات اربیل و بغداد علیه یکدیگر، تلاشهای مراجع دینی عراق،ایالات متحده و سازمان ملل را برای ایجاد آشتی ملی در عراق و تشکیل دولت جدید با مشکل روبرو می کند.»

آسوشیتدپرس عنوان کرد نوری مالکی برای اتهامات خود علیه اربیل هیچ شواهد و مدارکی ارائه نکرد. و نشانه ای هم دال بر تحرک داعش و بعثیها در اطراف اربیل وجود ندارد اما برخی ناراضیان دولت عراق در اربیل پناه گرفته اند.

وال استریت ژورنال انتقاد نوری مالکی از اربیل را واکنش وی به سخنان جدایی خواهانه بارزانی و تلاش وی برای تجزیه عراق عنوان کرده است.

فلاح مصطفی، رئیس روابط خارجی دولت اقلیم کردستان هم درپاسخ به اظهارات تند مالکی به وال استریت ژورنال گفت:« مالکی بهتر است مناطق از دست رفته خود را بازپس گیرد نه اینکه ما را به توطئه علیه بغداد متهم کند.

وی دراشاره به حضور برخی رهبران عرب سنی ناراضی از دولت عراق گفت:« نمی توان همه سنیها را تروریست نامید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا