smsنكته سخن نيكومطالب جدید

گزیده ای از سخنان حضرت عمر بن خطاب (رض) -۲

گزیده ای از سخنان حضرت عمر بن خطاب (رض) -۲

جمع آوری: شیخ یونس سامرایی

در تشویق به عقد و ازدواج

در شگفتم از کسی که خود را از عقد و ازدواج بی نیاز می داند و ثروت و غنی بودن را در غیر آن می پندارد در حالی که خداوند متعال وعده داده است که اگر مسلمانان فقیر و بینوا باشند خداوند از فضل خویش آن ها را غنی و بی نیاز می کند.

در احادیث نبوی آمده است که نکاح از سنت حسنه ی من است و اگر کسی آن را بدون دلیل ترک کند از پیروان من نیست و سنت حسنه ی مرا ترک کرده است.

در پرهیز از دروغ گفتن

در شگفتم از کسی که به کنایات و عرضه داشتن مطالب در قالبی از ایهام آشنایی دارد، چگونه دروغ می گوید.

  ***

حرمت و کرامتی یرای فرزند :

در کنیه گذاشتن بر فرزندانتان عجله کنید مبادا القاب و شهرت های زشت و نامطلوب به آ نها ملحق گردد.

یعنی فرزندانت خود را به اسم پدر یا اسم پسر یا دختر یا مادر بخوانید مثل کنیه ی ابوعبدالله، ام کلثوم، ام سلمه، ابوالحفص که این گونه اسم ها نوعی تعظیم و حرمت فزندان را در بر دارد. چون در القاب گاهی قصد تحقیر مدنظر و مورد استعمال است. لذا در این صورت در کنیه گذاشتن بشتابید و برای فرزندان خود حرمت و کرامتی قائل باشید.

***

 

در توصیه به امراء و حکام اسلام و اعلام وظایف آن ها :

به بیماران مسلمان عیادت و سرکشی کن به آن ها روحیه و نشاط بده و در تشیع جنازه ی آن ها هم حضور داشته باش و دروازه ی منزل و دفتر کار خود را بر روی مردم باز بگذار تا مردم به آسانی بتوانند مطالب خود را عرضه دارند.

زیرا این امر در ایجاد محبت و هماهنگی مسلمانان و اتحاد بین امیران و رعیت اثر مثبتی را ایفا می کند و به اسلام و مسلمین نیز حرمت و عزت می بخشد.

فاروق(رض) هرگاه احساس می کردند که یکی از امیران به این اوامر توجه نمی کند و به عیادت بیماران نمی رود و به ضعفا و مستمندان اجازه ی ملاقات نمی دهد بلافاصله او را از کار و سمت خود بر کنار می کند.

***

 

در توصیه به صرفه جویی در قوت روزانه:

بر شماست که در قوت روزانه ی خود حد متوسط را رعایت کنید. چون میانه روی در قوت روزانه، شما را از اسراف در هزینه کردن به دور خواهد کرد و بر صحت وجود و نیروی جسمانی شما نیز می افزاید. و قدرت و توان شما را بر انجام دادن عبادت بیشتر می نماید. « و بهترین راه و روش زندگی است. »

بخوانید :

گزیده ای از سخنان حضرت عمر بن خطاب (رض) – ۱

گزیده ای از سخنان حضرت عمر بن خطاب (رض) – ۱

_____________________

منبع: هزار سخن از سخنان امیر المؤمنین عمر بن خطاب / جمع آوری: شیخ یونس سامرایی / ترجمه، توضیح و تعلیق: محی الدین شیخ طه قریشی / انتشارات: مهتاب سقز( امید مقدس) چاپخانه کمال سلیمانیه

یک دیدگاه

  1. لطفا احادیث بیشتری از حضرت فاروق رضی عنه بگذارید و اینکه درباره حنفی و حنبلی هم توضیح بدهید فرق این ها در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا