خبر های جدید

دلیل کولبری و مرگ کولبران را باید از نمایندگان مجلس پرسید

رئیس مجمع نمایندگان کردستان:
دلیل کولبری و مرگ کولبران را باید از نمایندگان مجلس پرسید

به دنبال ریزش بهمن و جان باختن ۴ کولبر از  ۱۶ نفر کولبرانی که از مرز سردشت در استان آذربایجان غربی بازمی‌گشتند، رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس اظهار داشت: کولبران افراد بی‌سواد جامعه نیستند، بلکه اکثریت آنها افراد تحصیل کرده و دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند که به دلیل عدم اشتغال و کمبود درآمد به کولبری در مرزها روی آورده‌اند.

«منصور مرادی» افزود: کولبران جان باخته سردشتی که برای بدست آوردن روزی و لقمه‌ای نان، جان شیرین خود را در اثر سقوط بهمن از دست دادند، اقشار ضعیف جامعه بودند که به دلیل کمبود درآمد و مشکلات مالی این شغل خطرناک را انتخاب کرده بودند.

وی تاکید کرد: منشا اصلی کولبری در مناطق مرزی بیکاری است ولی می‌توان با سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و ایجاد اشتغالزایی، درصد کولبری را به حداقل کاهش داد. نماینده مردم مریوان و سروآباد ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه پایدار می‌توان کولبری در جامعه را ریشه‌کن کرد.

وی افزود: علت اصلی کولبری این افراد و مرگ آنها را باید از نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری پیگیری کرد که چرا با وجود منابع و امکانات خدادادی در مناطق نتوانسته‌اند برای آنها ایجاد اشتغال و درآمد کنند؟ مرادی تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات به مناطق محروم با وجود منابع غنی که در این مناطق وجود دارد، اگر برای مردم ایجاد شغل و درآمدزایی کنند دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نخواهیم بود.

به گفته وی؛ اگر امروز برای وضعیت معیشت و تامین نیازهای افراد بی‌بضاعت جامعه تدبیری اندیشیده نشود، در آینده با یک بحران خطرناک روبرو خواهیم شد.

در استان کردستان پنج معبر کولبری وجود دارد و ۱۹۸ هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی کردستان کارت الکترونیکی مرزنشینی دارند. ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر دارای دفترچه مرزی هستند و مردم ساکن در مناطق مرزی از این معابر ارتزاق می‌کنند.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا