حکم قرائت قرآن در دورهی ماهانه
حکم قرائت قرآن در دورهی ماهانه
نویسنده: دکتر محمد هیثم الخیّاط / مترجم: محسن نیکخواه
در اینجا لازم میدانم به حکم رایج و معروف نهی زن حائض از لمس و تلاوت قرآن در ایام دورهی ماهانه که او را در یک پنجم و یا یکچهارم عمرش از ارتباط با کتاب خدا محروم میکند، اشارهای داشته باشم.
این نهی در حالی است که از أم المٶمنین عائشه (رض) روایت شده است که:
پیامبر به او فرمود: “آن حصیر کوچک را از مسجد برایم بیاور”
گفتم: در دورهی ماهانه هستم.
فرمود: “دورهی ماهانه امری نیست که اختیارش در دست تو باشد.
“(احمد، ابو داود، ابن ماجه)
پس ان شاء الله لمس قرآن توسط زن حائض بلامانع است چرا که دورهی ماهانه امری نیست که اختیار آن به دست زن باشد و نیز به این دلیل که “مٶمن و مسلم هرگز نجس نیست.”(بخاری) و “پیامبر در تمام اوقات خدا را یاد میکرد.”(مسلم)
و اما دربارهی این فرمودهی خداوند:” فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ* لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ: که در کتاب محفوظی جای دارد * و جز پاکان نمیتوانند به آن دست زنند [= دست یابند].[الوقعه/۷۸،۷۹] در اینجا سخن دربارهی قرآن مکتوبی نیست که اکنون در دست مسلمانان است بلکه سخن دربارهی لوح محفوظ است و منظور از مطهرون در اینجا فرشتگان است، همچنانکه در جای دیگری میفرماید: ” فِی صُحُفٍ مُّکَرَّمَهٍ * مَّرْفُوعَهٍ مُّطَهَّرَهٍ * بِأَیْدِی سَفَرَهٍ * کِرَامٍ بَرَرَهٍ: در الواح پرارزشی ثبت است * الواحی والاقدر و پاکیزه * به دست سفیرانی است * والا مقام و فرمانبردار و نیکوکار!” [عبس/۱۳-۱۶]
فقها در دادن حکم نهی زن حائض از لمس و تلاوت قرآن کریم، به حدیثی از ترمذی و ابن ماجه استناد کردهاند که: “حائض و جُنُب(کسی که با همسرش همبستری نموده و غسل نکرده است) نباید چیزی از قرآن بخوانند.” خود ترمذی دربارهی این حدیث گفته است: “این حدیث جز از طریق اسماعیل ابن عیّاش از موسی از نافع از ابن عمر روایت نشده است؛ سپس ترمذی میگوید: شنیدم که محمد ابن اسماعیل(بخاری) گفت: “اهل حجاز و اهل عراق احادیث منکری٭ را از اسماعیل ابن عیاش روایت کردهاند.”
پس این حدیث منکر و ضعیف است و به آن استناد نمیشود.
و حدیث ابن ماجه و ابوداود هم که روایت کردهاند: “هیچ چیز جز جنابت پیامبر را از تلاوت قرآن منع نمیکرد.”، در ضعف و منکر بودن به سان حدیث ترمذی و ابن ماجه است.٭٭
٭حدیث منکر عبارت است از حدیثی که یک راوی ضعیف آن را روایت کرده باشد و مخالف روایت راویان ثقه باشد.
٭٭نکتهی جالب این که وقتی ما بپذیریم که احادیث خودداری پیامبر از قرائت قرآن هنگام جنابت ضعیف باشند و پیامبر در آن وضعیت که میتواند حتا دقایقی بیشتر طول نکشد قرآن را تلاوت کرده باشد چگونه به دلیل دورهی ماهانه زن را در بیشتر از یک پنجم عمرش از قرائت قرآن منع میکند؟
مطالب مرتبط: آداب تلاوت قرآن ، رعایت ادب در خواندن قرآن
@AZADANDISHI93
? @eslahe