تربیت، اخلاق و تزکیه
-
۲۱ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، صداقت در بندگی
۲۱ – پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، صداقت در بندگی ?اخلاص ـ صداقت در بندگی ? تو می خواهی که مردم از خصوصیات اعمال و احوال باطنی تو آگاه شوند، این دلیلی است بر عدم صداقت تو در بندگی. صداقت در بندگی این است که نگاه و توجه از غیرالله برداشته شود و به جز به طرف خداوند به سوی هیچ کس التفاتی نگردد، اگر در بندهای این صفات موجود است او در بندگی…
ادامه »»» -
فضای مجازی، دامی پنهان، فضای مجازی شمشیری دولبه
فضای مجازی، دامی پنهان، فضای مجازی شمشیری دولبه نویسنده : یاسمین مجاهد / مترجم: سمیرا کنعانی کمی به دنیای اطراف مان بنگریم، در فضای مجازی و دنیای از youtube. Myspace. Ipad. Iphoone و… احاطه شده ایم.، مرکز توجه چنین دنیایی مشهود است؛ من، برای من، من را و … هر کدام از ما دارای یک نفس هستیم، بخشی از وجودمان که باید کنترل شود ولی اگر نفس ما تغذیه شود و قوی گردد، ما به کنترل خویش خواهد گرفت…
ادامه »»» -
چگونه خاطری آسوده و آرامش داشته باشیم؟
چگونه خاطری آسوده و آرامش داشته باشیم؟ نویسنده: ابراهیم فقه، مترجمان: محمد آهنگری ، کلثوم قادری فلسفه و نگرش من به آرامش : انسان غمگین وجود ندارد؛ اما فکرهای جود دارند که سبب غمگین شدند میشوند. اگر آرامش درونی نباشد، نمیتوان در آن حل شد و آن را درک کرد. اگر هم اکنون آرامش نداشته باشید، نمی توانید زمانی که به خواسته هایتان رسیده اید نیز، آرامش داشته باشید. آرامش راستین در دوستی با خداوند است. سروران دنیا…
ادامه »»» -
قانون آرامش، سازندگان آرامش،گفتگوی با آرامش
قانون آرامش، سازندگان آرامش،گفتگوی با آرامش نویسنده: ابراهیم فقه، مترجمان: محمد آهنگری ، کلثوم قادری هفت قانون آرامش قانون دوست داشتن؛ همه چیز از دوست داشتن سرچشمه میگیرد. هرچی ما را به دوست داشتن برساند، از خود دوست داشتن سرچشمه گرفته است . قانون بخشایش؛ اساس نیرو و توان، خواستن است؛ اما بدون دوست داشتن، بخشایش وجود ندارد. قانون قدر دانی کردن؛ زیباترین چیزها قدر دانی کردناز کسی است که به شما هدیه داده؛زیرا دوست داشتن را آغاز کرده…
ادامه »»» -
بزرگسالان رسول الله و احترام به بزرگسالان
رسول الله و احترام به بزرگسالان نویسنده : حامد عطار / ترجمه: عبدالخالق احسان بزرگسالان پیری و کهنسالی، مرحله طبیعی از مراحل عمر انسانی است، چون عمر انسان دارای چهار مرحله می باشد: کودکی، جوانی، میانسالی و کهنسالی؛ الله متعال می فرماید: {هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخًا وَمِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ} [غافر: ۶۷] خدا کسی است که شما را…
ادامه »»» -
بردگی و آزادی ، نفس و طاغوت
بردگی و آزادی، نفس و طاغوت ✍?نویسنده: محمد احمدیان – سقز نظام زندگی اجتماعی، سیاسی و خانوادگی انسان، پیوسته با دو نوع بردگی همراه بوده: ــ بردگی نفس در درون، ــ و بردگی طاغوت در بیرون، فلسفه دعوت انبیاء (ع) برای رهانیدن انسان، از قید و بند این دو منزلگاه اسارت بوده است. گام اول، پاره نمودن زنجیر اسارت درون ، که از نظر تربیتی، بیشترین زمان را میخواهد، (آیات ۷ تا۱۰) سوره شمس، اشاره رسا به این آزادی است.…
ادامه »»» -
تربیت فرد بر عشق ورزیدن به آرمانهای عالی و الگوهای برتر
تربیت فرد بر عشق ورزیدن به آرمانهای عالی و الگوهای برتر نویسنده: : دکتر ماجد عرسان گیلانی/ مترجم: محمد محق ۱ـ معنای آرمانهای عالی منظور از آرمانهای عالی در تربیت اسلامی، نمونهی زندگی موردنظر برای فرد مسلمان و نیز برای جامعهی اسلامی است که باید مطابق آن زندگی کرد. آرمانهای عالی همانند نمونه یا نقشهای است که مهندس ساختمان یا مهندس آلات و دستگاهها تهیه میکند و به کسی میسپارد که آن را مطابق با قوانین ساختمانی یا قوانین…
ادامه »»» -
پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ریای آشکار و پنهان
? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ریای آشکار و پنهان ?اخلاص ـ ریای آشکار و پنهان ? ۲۰ – بسا اوقات نوعی از ریا که دقیق و پوشیده است هنگامی رخ میشدهد که حتی مردم هم تو را در انجام عبادتی نمیبینند. ? ریا عبارتست از آن که عبادت را به این هدف انجام می دهد که مردم او را عابد، زاهد و بزرگ بدانند. اگر شخصی هنگام انجام اعمال و عبادات آنها را در…
ادامه »»» -
پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، بردباری هنگام عبادت
? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، بردباری هنگام عبادت ?اخلاص ـ احتیاج به بردباری خداوند هنگام عبادت ? ۱۹ – تو به هنگام گناه و نافرمانی چه قدر محتاج بردباری خداوند هستی؟ پس به هنگام بندگی و اطاعت بیش از آن محتاج بردباری او هستی. ? هدف از تمامی عبادات، کمال و مقام بندگان در این است که نظر بندگان در هر کاری، همچون سائلی مدهوش، به سوی رب العالمین باشد و نگاه او…
ادامه »»» -
پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، پذیرش عمل از طرف خدا
? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، پذیرش عمل از طرف خدا ?اخلاص ـ پذیرش عمل از طرف خدا ? ۱۸ – مقابل هیچ عملی که در واقع تو فاعل حقیقی آن نیستی، انتظار پاداش نداشته باش، برای تو در عوض این اعمال همین قدر بس که آن را از تو پذیرفت و بر آن مؤاخذه نکرد. ?باید بدانید که فاعل حقیقی تمامی اعمال خداوند است، خواه آن افعال از سوی بندگان سر زند یا از…
ادامه »»» -
پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، اخلاص فضل خداست
? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، اخلاص فضل خداست ?اخلاص ـ مواخذه نکردن برای شک در اخلاص فضل خداست ? ۱۷ – وقتی تو در مقابل عملی که انجام می دهی خواهان پاداش هستی، از تو در آن کار مطالبه صدق و اخلاص می شود، تو در وجود اخلاص (در آن کار) متردد هستی، و همین که خداوند در مقابل تردد تو، تو را مؤاخذه نمی کند برایت کافی است. ?اگر نیت بنده از انجام…
ادامه »»» -
عرفه روزی است…
عرفه روزی است… روز عرفه روزی برای پاک کردن خانهها نیست روز عرفه روزی برای بازار رفتن نیست روز عرفه روزی برای استراحت و خواب نیست… روز عرفه روزی است که الله آن را شرف و بزرگی داده است روزی است که الله متعال به اهل سرزمین عرفات در نزد فرشتگانش افتخار میورزد قطعاً روز آزادی از آتش است قطعاً روز طاعت و تلاش در عبادت است برترین دعاها، دعای روز عرفه است پس بکوش و تلاش کن… نفسی از…
ادامه »»» -
۱۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، کمال بندگی درک عظمت خداست
۱۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، کمال بندگی درک عظمت خداست ?اخلاص ـ کمال بندگی درک عظمت خداست ? ۱۶- کسی که عبادت الله را برای به دست آوردن ثواب یا دفع عذاب انجام دهد، گویا وی حق صفات کمال، عظمت و جلال رب العالمین را ادا نکرده است. ?اگر هدف بنده از بندگی این باشد که به او ثواب برسد، به جنت وارد شود و از عذاب جهنم نجات پیدا کند، ان شاء الله…
ادامه »»» -
۱۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، روازههای لذت مناجات
۱۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، روازههای لذت مناجات ?اخلاص ـ دروازههای لذت مناجات ? ۱۵- برای عمل کنندگان به عنوان پاداش نقد همین بس که در حین عمل و اطاعت بر قلب های آنان الهام شده و دروازه های لذت مناجات باز می شود و خداوند أنس روح بخش خویش را بر قلب های آنان نازل می فرمایند. ? یکی از پاداش هایی که برای عبادت گذاران به صورت نقد در دنیا داده می…
ادامه »»» -
۱۴- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، فهم و درک ارزش توفیق عبادت
۱۴- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، فهم و درک ارزش توفیق عبادت ?اخلاص ـ فهم و درک ارزش توفیق عبادت ? ۱۴ ـ اجری که خداوند برای تو در مقابل عبادتت در دنیا درنظر گرفته، همین قدر بس که تو را به عنوان اهل عبادت و اطاعت پذیرفته است. ?آنچه خداوند در عوض عبادت در دنیا می دهد بی انتهاست، بزرگترین پاداش برای سالک این است که احکم الحاکمین و پادشاه جهانیان بر لیاقت تو…
ادامه »»»