معماری
خانه ---> الله – خداوند

الله – خداوند

  • allah-a

    خدا کیست؟ خدا کجاست ؟

    دکتر ایریس یاب/مترجم: دکتر مسعود حاجی زاده اگر کودک شما در این مورد از شما سئوال پرسید ، از آنجا که هیچ پاسخ ساده و مشخصی به سوال «خدا کیست؟»وجود ندارد، سعی کنید طوری به این سوال پاسخ ده…

  • الله نور السموات والارض

    نور خدا چگونه است و چطور می توان از نور خدا کسب کرد؟

    نور خدا چگونه است و چطور می توان از نور خدا کسب کرد؟ نویسنده: سید قطب / مترجم : دکتر خرکدل قرآن  با  همچو‌ن  تعلیم  و  تربیتی‌،  و  با  هـمچون  پاک  و  پاکیزه  داشتنی‌،  و  با  همچون  رهنمود  و  رهنمو…

  • الله کیست؟ چگونه خدا را بشناسیم؟

    نویسنده: مجدی الهلالی/مترجم:مجتبی دوروزی شناخت آفریننده از زمره ی مهم ترین  جنبه های هدایت است، بلکه می توان گفت:کلیدی است که در را به روی دیگر جنبه های شناخت می گشاید. حتیاگر ما مسلمان باشیم…

  • ظلم

    چرا خدا آدمهای ظالم و ستمکار را نابود نمی کند؟

      چرا خدا آدمهای ظالم و ستمکار را نابود نمی کند؟ نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری مهلت به ستمگران وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ ف…

  • allah-a

    رابطه ولایت عبد و معبود

    استاد شهید ناصر سبحانی / مترجم: جهانگیر ولد بیگی متأسفانه این اصطلاح بزرگ(ولی) همچون بسیاری از اصطلاحات دیگر قرآنی مظلوم واقع شده است. امروز در میان مسلمانان این اصطلاح به گونه ای دیگر تعریف می شود.…

  • الودود الصبور

    اسم ودود و صبور از اسماء الحسنی

    اسم ودود و صبور از اسماء الحسنی نوینسده: استاد ناصر سبحانی /مترجم: جهانگیر ولد بیگی اسم « ودود » از ریشه «  وُدّ» به معنی « چیزی را دوست داشتن و برای آن آرزوی خیر کردن » آمده است. « ودود » صفت مشبهه ا…

۳- اسماء الحسنی ، العفو

اسماء الحسنی العفو

۳- اسماء الحسنی ، العفو نویسنده: ناصر سبحانی   عفوّ از ریشه عَفو به معنی خودداری کردن از انتقام است . کلمه « عَفُوّ » صفت مشبهه و به معنای «درگذرنده و بخشاینده» است . خداوند « عَفُوّ » است، یعنی وقتی انسان توبه کرد و به سوی او برگشت خداوند نیز از انتقامش خودداری می کندو آن برگشت را از او می پذیرد .  

»»»

۲- اسماء الحسنی ، الرحمن ، ناصر سبحانی + عکس نوشته

اسماء الحسنی الرحمن

اسماء الحسنی ، الرحمن ، ناصر سبحانی + عکس نوشته الرحمن از ریشه رحمت به معنی مهر ورزیدن است . و بر این دلالت دارد، که خداوند همه ی مهر و رحمت را داراست . رحمان یعنی ذاتی که سراسر رحمت و مهربانی است.. رحمت دو مظهر دارد: ۱ـ جلب نفع ۲ـ دفع ضرر. انسان در مقابل استفاده از مظاهر رحمت الله، باید شکر نعمت ها را بجا آورد، و بندگان خدا را هم در این نعمت ها که نصیبش شده سهیم و شریک گرداند.

»»»

۱- اسماء الحسنی ، الله ، ناصر سبحانی + عکس نوشته

الله

اسماء الحسنی ، الله ، ناصر سبحانی + عکس نوشته   الله اسم خاص و عَلَم است که از إله درست شده و معنای آن متشکل از اجتماع دو امر «فرمانروایی و فریادرسی» است. حقیقت «لااله إلا الله» یعنی کسی جز الله نیست که به حق إله باشد. الله اسم اَعظم خداوند است پس وقتی گفته می شود الله مفهوم سایر اسماء حسنی را نیز شامل می شود. الله دلالت بر وجود خداوندی می‏کند که متّصف به همه‏ی صفات کمال می‏ باشد.  

»»»

مفهوم و معنای لا إله إلا الله

لااله الاالله

مفهوم و معنای لا إله إلا الله نویسنده : دکتر علی محمد صلابی معنای کلمه‏ی لا إله إلا الله این است که معبود برحقی جز الله نیست. پس الله، یگانه و یکتاست و استحقاق این را دارد که تمامی عبادات خالصانه برای او باشد و برای غیر او نباشد. الله متعال می‏فرماید: ﴿وَإِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحۡمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ ١٦٣﴾ [البقرة: 163]. «‏و معبودتان، یگانه‌ معبودی‌ست که هیچ معبود برحقی جز او وجود ندارد؛ (پروردگارِ) گسترده‌مهرِ مهرورز». در جای دیگری می‏فرماید: ﴿وَإِذۡ قَالَ …

»»»

اصول و پایه‌های فکری قرآن در اثبات وجود خداوند

اثبات خدا

اصول و پایه‌های فکری قرآن در اثبات وجود خداوند نویسنده:  عبدالرحمن حسن حبنّکة المیدانی / ترجمه:  محمد سلیمانی اگر قرآن کریم را بدین منظور بررسی و پیگیری نماییم که بر طریقة خود قرآن در اثبات باور به خداوند برای افراد جاهل و نادان یا مخالفان منکر و معاند شناخت حاصل کنیم، به زودی در می‌یابیم که طریقة مذکور در جلب نظر و توجّه مردم، به دلایل و حجت‌هایی متّکی است که به طور کلّی در دو مورد زیر خلاصه می‌شوند: دلایل و حجت‌هایی که مستند …

»»»

محرمات دوازده گانه ، 3- انواع شرک، شرک اکبر ، اصغر و شرک های دیگر

شرک

محرمات دوازده گانه ، 3- انواع شرک، شرک اکبر ، اصغر و شرک های دیگر نویسنده: امام ابن القیم جوزیه / مترجم: محمد حسین احمدی تبار شرک نیز دو نوع است: شرک اکبر و شرک اصغر شرک اکبر جز با توبه‌ی بنده آمرزیده نخواهد شد. یعنی کسی همتایی برای خداوند قرار دهد و او را همانند خدا دوست بدارد. این شرک متضمن آن است که مشرکین خدایان دروغین خود را با خدا مساوی بدانند. بنابراین به خدایان خود در آتش دوزخ می‌گویند: « ‏تَاللَّهِ إِنْ …

»»»

محرمات دوازده گانه ، 1- کفر چند نوع است؟ ، کفر اصغر و انواع کفر اکبر

انواع کفر

محرمات دوازده گانه ، 1- کفر چند نوع است؟ ، کفر اصغر و انواع کفر اکبر کفر چند نوع است؟ ، کفر اصغر و انواع کفر اکبر نویسنده: امام ابن القیم جوزیه / مترجم: محمد حسین احمدی تبار کفر کفر دو نوع است: کفر اکبر و کفر اصغر. کفر اکبر سبب جاودانگی در آتش دوزخ خواهد شد. کفر اصغر شخص را مستحق تهدید و وعید می‌نماید، اما سبب جاودانگی در آتش دوزخ نخواهد شد. حدیث می‌فرماید: «إثنان فی أمتی هما بهما کفر: الطعن فی النسب …

»»»

تصاویری جالب از حالات فرد موحد و مشرک در قالب مقایسه، در قرآن کریم

شرک

تصاویری جالب از حالات فرد موحد و مشرک در قالب مقایسه، در قرآن کریم نویسنده: حمید محمد قاسمی بنده‌ای با یک مولا و بنده‌ای چند خواجه قرآن کریم موضوع وحدت شخصیتی را که بر مؤمنان سایه افکنده و دوگانگی شخصیت و تعارض‌های فکری و رفتاری که بر زندگی مشرکان و افراد مادی مسلک حکمفرماست- و علم روان شناسی نیز امروزه بدان تصریح دارد- در قالب تصویری گویا و روشنگر و تجسمی زنده و آشکار ترسیم نموده است که زیباتر از آن ممکن نیست. به این …

»»»

نکاتی خاص در آموزش اصول خداشناسی، به کودکان

خداشناسی

نکاتی خاص در آموزش اصول خداشناسی، به کودکان نویسنده : : ناصر باهنر الف) خداشناسی کودکان در سنین پایین تر، باید با خداوند و نعمت هایش که از وجهه ی مهربانی و انعام او حکایت می کند، بیشتر آشنا شوند. این نوع آشنایی یکی از ریشه های اساسی روح مذهبی در کودک در آینده است و قلب او را برای گرویدن صحیح انسان به خدا و آیین او آماده می سازد.برای کمک به این منظور، آموزش و به ویژه کتاب های آموزش دینی باید مشتمل …

»»»

فضیلت ذکر ” لا حول ولا قوة إلاَّ بالله ” و پاداش آن

لاحول و لا قوه رلا بالله

فضیلت ذکر ” لا حول ولا قوة إلاَّ بالله ” و پاداش آن نویسنده : عبدالرزاق بن عبدالمحسن البدر بی‌شک از جمله کلمات عظیمی که نصوص درباره‌ی فضیلت آن، و بیان منزلت و جایگاه والای آن آمده حَوْقَله یا همان گفتن «لاحول ولا قوة إلاَّ بالله» است. این سخن در برخی احادیث به صورت چسبیده و پیوسته به کلمات چهارگانه‌ای که پیشتر سخن درباره‌ی آنها به صورت تفصیلی بیان شد، آمده است. از جمله نصوصی که این کلمه، به صورت پیوسته و همراه با آن …

»»»
قالب وردپرس