خبر های جدید

مسلمانان در ۴۹ کشور اکثریت جمعیت را شکل می دهند

تخمین زده می شود که ۱.۶ میلیارد مسلمان در سراسر جهان زندگی می کنند که این جمعیت اسلام را پس از مسیحیت به دومین مذهب جهان تبدیل کرده است.

هرچند بسیاری از افراد به خصوص در آمریکا تلاش می کنند اسلام را مربوط به کشورهای واقع در خاورمیانه یا شمال آفریقا معرفی کنند اما براساس تجزیه و تحلیل موسسه تحقیقات پیو، درحدود دوسوم (۶۲ درصد) مسلمانان جهان در منطقه آسیای حوزه اقیانوس آرام زندگی می کنند. ۲۰ درصد جمعیت مسلمانان در خاورمیانه و شمال آفریقا و ۱۶ درصد نیز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند. در اروپا ۳ درصد جمعیت مسلمانان، در آمریکای شمالی کمتر از یک درصد و در آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب کمتر از یک درصد جمعیت مسلمان جهان ساکن می باشند.

در حقیقت مسلمانان بیشتری در هندوستان و پاکستان (۳۴۴ میلیون نفر) نسبت به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (۳۱۷ میلیون نفر) زندگی می کنند. با این حال منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متراکم ترین حوزه جمعیتی مسلمانان در جهان است به طوریکه تقریبا ۹۳ درصد از ۳۴۱ میلیون ساکن این منطقه مسلمان هستند. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۳۰ درصد و در منطقه آسیای حوزه اقیانوس آرام ۲۴ درصد جمعیت پیرو دین اسلام هستند.

مسلمانان در ۴۹ کشور جهان اکثریت جمعیت را شکل می دهند. اندونزی کشوریست که با ۲۰۹ میلیون مسلمان بیشترین جمعیت مسلمان جهان را در بردارد به طوریکه ۸۷.۲ درصد جمعیت آن پیرو دین اسلام هستند. پس از اندونزی، هندوستان قرار دارد که ۱۷۶ میلیون نفر مسلمان در آن ساکن هستند اما این جمعیت تنها ۱۴.۴ درصد کل جمعیت هند است.

در واقع ۱۰ کشور در جهان مسکن دوسوم (۶۶ درصد) تمامی مسلمانان جهان است: اندونزی (۱۳ درصد)، هندوستان (۱۱ درصد)، پاکستان (۱۱ درصد)، بنگلادش (۸ درصد)، نیجریه (۵ درصد)، مصر (۵ درصد)، ایران (۵ درصد)، ترکیه (۵ درصد)، الجزیره (۲ درصد) و مراکش (۲ درصد).

دو مذهب شیعه و سنی فرقه های اصلی اسلام هستند به طوریکه ۸۷ تا ۹۰درصد مسلمانان جهان اهل سنت و در حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد ایشان شیعه هستند.

نکته مهم دیگری که در مورد جمعیت مسلمانان جهان وجود دارد این حقیقت است که جمعیت مسلمان جهان با میانگین ۲۳ سال از کل جمعیت جهان با میانگین ۲۸ سال جوان تر است. در ۵ منطقه یادشده از جهان که مسلمانان در آن ساکن هستند، جوان ترین جمعیت مسلمان در آفریقای جنوب صحرا با میانگین سنی ۱۷ سال ساکن هستند. پس از آن جوان ترین جمعیت مسلمانان در خاورمیانه و شمال آفریقا (با میانگین ۲۳ سال)، آسیا و حوزه اقیانوس آرام (با میانگین ۲۴ سال)، آمریکای شمالی (با میانگین ۲۶ سال) و اروپا (با میانگین ۳۲ سال) ساکن هستند.

به علاوه در هر یک از این مناطق میانگین سنی جمعیت مسلمان جوان تر از میانگین سنی کل جمعیت منطقه است: آمریکای شمالی (۲۶ سال در مقابل ۳۷ سال)، اروپا (۳۲ درمقابل ۴۰)، آسیا و حوزه اقیانوس آرام (۲۴ درمقابل ۲۹)، جنوب صحرای آفریقا (۱۷ درمقابل ۱۸) و خاورمیانه و شمال آفریقا (۲۳ در مقابل ۲۴).

منبع: پیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا