خبر های جدید

۳ ابتکار سیاستمداران اروپا در مقابله با اسلام هراسی

۳ ابتکار سیاستمداران اروپا در مقابله با اسلام هراسی
بنفشه غلامی در خصوص سه ابتکار اروپایی‌ها برای مقابله با اسلام هراسی در روزنامه ایران نوشت: شکاف بین مسلمانان و پیروان سایر مذاهب در اروپا هرچند آرزوی قلبی بسیاری از افراط گرایان است، اما در مقابل، سران اروپایی از خطرات بالقوه رشد این شکاف آگاه هستند. اغلب سیاستمداران واقع بین اروپا با اتخاذ تدابیری جدید در پی راهی برای مبارزه با اسلام هراسی هستند. در جدید ترین این اقدامات برخی از سازمان های فرانسه و اتریش دست به تصویب قانون هایی در حمایت از مسلمانان و مبارزه با افراط گرایی زدند و فنلاند نیز اعلام کرده با پخش روزانه قرآن از طریق شبکه رادیویی این کشوراقدام به ختم قرآن خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اقدام فنلاند برای ختم قرآن از طریق یکی از شبکه های پر مخاطب رادیویی نوشته است: فنلاند در نظر دارد با این کار شهروندان غیرمسلمان را بااسلام و مسلمانان بیشتر آشنا سازد. به همین منظور نیز قرار است، علاوه بر قرائت قرآن به زبان عربی که انس هاجر، امام مسجد مسلمانان فنلاند، انجام خواهد داد، ترجمه آن به زبان فنلاندی نیز توسط جاکو حمیم انتیلاکه از استادان دانشگاه در این کشور است، پخش شود. انس هاجر معتقد است این کار باعث می شود، مردم فنلاند بدانند که اسلام دین خشونت نیست.

اما اقدام اتریش در تصویب چند ماده قانونی حمایتی از مسلمانان که البته طوری تنظیم شده اند که مانع از رشد افراطی گری باشند، احتمالاً اقدامی موثرتر خواهد بود. خبرگزاری رویترز در ذیل انتشار خبر مربوط به تصویب این قوانین با تاکید بر اینکه مسلمانان ۶ درصد جامعه اتریش را تشکیل می دهند، نوشته است: مقامات اتریش اعلام کرده اند، پس از آن تصمیم به تصویب این ماده های قانونی گرفتند که بررسی ها نشان داد، ۱۷۰ نفر از مسلمانان این کشور جذب داعش شده و اتریش را به مقصد سوریه و عراق ترک کرده اند. اتریش که زنان مسلمان در آن برخلاف مسلمانان فرانسه از حق حجاب برخوردارند، بر اساس این ماده های قانونی، مسلمانان را از پرداخت پول های اعانه خارجی به امامان باز می دارد. اما دولت تاکید کرده در مقابل قوانینی را وضع کرده است که آسایش مسلمانان را در نظر می گیرد و موقعیت آنان را در جامعه مستحکم می سازد. بر این اساس ارتش و بیمارستان ها ملزم شده اند، حقوق مسلمانان را در مورد سرو غذا به شیوه اسلامی رعایت کنند. اما این اقدام با واکنش احزاب راست افراطی اتریش همچون حزب آزادی مواجه شده است. علاوه بر این اتریش که در همسایگی آلمان قرار دارد با گرایش برخی از مردم خود به جریان پگیدا در آلمان روبه رو است.

سایت خبری تحلیلی آن اسلام، نیز به تلاش های فرانسه در همین خصوص پرداخته و نوشته است: پاریس در تلاش است، باب گفت و گو با مسلمانان را بگشاید و نه تنها به آنان که به تمامی اقلیت های مذهبی این باور را بدهد که امنیت برای آنان فراهم است و کسی قصد داشتن آنان از مناسبات مذهبی خود یا سنگ اندازی در مسیر آزادی های آنان را ندارد. با این حال مقامات فرانسوی تاکید کرده اند، آنان هرچند به آزادی های مسلمانان لطمه ای وارد نخواهند کرد اما با تمام قوا با افراط گرایی و رشد آن مبارزه می کنند
منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا