خبر های جدید

مشارکت مصری‌ها در انتخابات پارلمانی همچنان ضعیف است

 مشارکت مصری‌ها در انتخابات پارلمانی همچنان ضعیف است

دور دوم مرحله دوم انتخابات مصر روز گذشته در حالی آغاز شد که این مرحله هم همانند مراحل قبلی شاهد مشارکت ضعیف واجدان شرایط در حوزه های اخذ رأی است. دور دوم و پایانی مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر که از دیروز در ۱۳ استان مصر آغاز شده همچنان ادامه دارد.

«ایمن عباس» رئیس کمیته انتخابات مصر هفته گذشته گفته بود که میزان مشارکت ثبت شده در مرحله دوم ۲۹.۸۳ درصد است و با توجه به اینکه کاندیداها نتوانستند اکثریت مطلق را به دست آورند، از رأی دهندگان ۹۹ حوزه انتخابیه از مجموع ۱۰۲ حوزه انتخاباتی خواسته می شود که در دور دوم انتخابات مرحله دوم که طی روزهای اول و دوم دسامبر برگزار می شود شرکت کنند.

حضور مردم مصر در حوزه های اخذ رأی در دور دوم مرحله دوم انتخابات این کشور نیز ضعیف گزارش شده است. امروز نیز علی رغم برخی پیش بینی ها مبنی بر افزایش آمار شرکت کنندگان در انتخابات نسبت به روز قبل، اما حوزه های اخذ رأی تقریبا از مردم خالی بود.

بی میلی واجدان شرایط رأی برای رفتن به حوزه های اخذ رأی حالتی از نا امیدی در دولت مصر و نامزدهای انتخاباتی ایجاد کرده است.

علی رغم شیوع رشوه و انواع شیوه های تبلیغاتی، اما بی میلی واجدان شرایط رأی بویژه جوانان که اکثریت آنها را تشکیل می دهند نسبت به مشارکت در انتخابات، در همه حوزه های اخذ رأی قابل رؤیت است و این در حالی است که  آخرین انتخابات پارلمانی مصر که در اواخر سال ۲۰۱۱ و ابتدای ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد، شاهد صفوف طولانی جوانان و حضور حماسی مردم مصر در پای صندوقهای رأی بود.

جوانان دلایل بی میلی خود نسبت به رفتن به پای صندوقهای رأی را اینگونه بیان می کنند که رأی آنها هیچ فرقی در نظام بعد از کودتا ایجاد نمی کند و پارلمان از قبل تعیین شده است و نمایندگان چیزی از اوضاع آنها نمی دانند و از سوی دیگر خفقان علیه ازادی ها  و دموکراسی هم همچنان ادامه دارد.

شواهد حاکی از ان است که پارلمان آینده مصر حامی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور خواهد بود که چهره هایی از دوره حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر نیز در بین نمایندگان دیده خواهد شد. در مرحله اول انتخابات مصر ۲۷۳ نماینده به پارلمان راه یافتند که ۲۱۳ تن از آنها بر اساس قانون فردی و ۶۰ نفر نیز بر اساس فهرستهای انتخاباتی انتخاب شدند که همه این ۶۰ نفر عضو ائتلاف “فی حب مصر”، (در عشق مصر) از حامیان عبدالفتاح السیسی بودند.

حوزه های اخذ رأی در مرحله اول و دوم انتخابات پارلمانی مصر شاهد پرداخت انواع رشوه های انتخاباتی از قبیل توزیع پول، کارت شارژ اعتباری موبایل، توزیع لوازم برقی، بود. برخی از تحلیلگران می گویند که با توجه به استقبال ضعیف مردم در پای صندوقهای رأی، مرحله دوم انتخابات نسبت به مرحله اول فرق چندانی ندارد و رأی دهندگان ترجیح می دهند به جای انتخاب پارلمانی هیچ ارزشی از دیدگاه آنان ندارد به محلهای کار خود بروند.

ائتلاف مصری نظارت بر انتخابات که متشکل از ۱۲۸ سازمان حقوقی است در گزارشی به تخلفات دور دوم مرحله دوم و پایانی انتخابات مصر اشاره کرده است. بر اساس گزارش این کمیته، تاخیر در بازکردن در حوزه های اخذ رأی، نقض قوانین انتخاباتی، پرداخت رشوه های انتخاباتی در حوزه های اخذ رأی از جمله برجسته ترین تخلفات در این دور از انتخابات است.

بر اساس این گزارش میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات از ۲۷ و درصد فراتر نمی رود و ضعف مشارکت مردم ثابت می کند که ملت مصر به طور کامل  به روند سیاسی پشت کرده اند.

برخی از جوانان به العربی الجدید گفتند که این انتخابات از نظر آنها نمایشی است و آنها کاملا این انتخابات را رد می کنند. یکی از این جوانان می گوید: برگزاری انتخابات به یک نمایشنامه تبدیل شده و رأی ما ارزشی ندارد، نظام هر کاری را بخواهد می کند.

یک دختر جوان به العربی الجدید گفت: کسی جدی بودن این انتخابات مسخره را باور نمی کند. ما خودمان را از مشارکت در چنین انتخابات مسخره ای دور کردیم.

یک جوان مصری دیگر هم گفت که این نظام از طریق کودتا و با تانک و سلاح آمده و در رأس آن هم یک کودتاچی قرار دارد که چیزی جز کشتن جوانان برای او اهمیتی ندارد. جوانان کجا هستند؟ یا کشته شده اند و یا در زندان به سر می برند. شخصی دیگر می گوید من رأی دادم تا فقط رأیم را باطل کنم.

یک جوان دیگر هم که در انتخابات شرکت نکرده می گوید: بیشتر کاندیداها به درد نمی خورند و برنامه های انتخاباتی ندارند و برای خرید آرای ما به ما رشوه پرداخت می کنند.

یک دختر مصری هم گفت که من در سایه سیاست سرکوب و حبس جوانان در زندانها در انتخابات شرکت نمی کنم.

پارلمان مصر ۵۹۶ کرسی دارد و قرار است ۴۴۸ نماینده بر اساس قانون فردی و ۱۲۰ نفر بر اساس فهرست‌های انتخاباتی انتخاب شوند و ۲۸ نفر نیز به وسیله عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور  انتخاب و راهی پارلمان خواهند شد.

مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر در خارج از این کشور نیز روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته برگزار شد که میزان مشارکت در این مرحله نیز بسیار ضعیف گزارش شد به طوری که در برخی از کشورها اصلا هیچ رأیی به صندوق انداخته نشد.

این انتخابات نخستین انتخابات از زمان منحل شدن مجلس در سال ۲۰۱۲ میلادی است که بدون شرکت مخالفان دولت از جمله اخوان المسلمین برگزار شده است.

پیش بینی می‌شود پارلمان آینده قدرت عبدالفتاح السیسی را که تمام صداهای مخالف را خفه کرده است، تقویت کند‬.

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/11/933081/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا