خبر های جدید

ترامپ ورود ایرانی‌ها و شهروندان ۶ کشور مسلمان به آمریکا را ممنوع کرد

ترامپ ورود ایرانی‌ها و شهروندان ۶ کشور مسلمان به آمریکا را ممنوع کرد

رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی‌ای را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع ایرانی و ۶ کشور مسلمان دیگر به آمریکا به تعلیق در می‌آید. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با امضای دستوری که هدف از آن “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد.

ترامپ پس از مراسم سوگند ژنرال جیمز ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع در پنتاگون این دستور اجرایی را امضا کرد. تصور می‌شود براساس این طرح سفر شهروندان ایرانی ابتدا برای ۹۰ روز متوقف می‌شود اما احتمال تمدید آن وجود دارد. هنوز معلوم نیست این دستور شامل دارندگان گرین کارت می‌شود یا نه.

این هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید تدابیر تازه را “بررسی سختگیرانه” سابقه افراد توصیف کرد. ترامپ پیشتر در روز جمعه گفته بود که به مسیحیان سوریه که خواستار پناهندگی باشند اولویت داده خواهد شد.

وی در مراسم روز جمعه در پنتاگون گفت: “من درحال اعمال تدابیر تازه بررسی (سابقه) افراد هستم تا جلوی ورود تروریست‌های افراطی اسلام‌گرا به ایالات متحده گرفته شود. فقط باید کسانی را به کشورمان راه دهیم که از کشور ما حمایت می‌کنند و عمیقاً به مردم ما عشق می‌ورزند”.

پیشتر، رسانه‌های آمریکا پیش‌نویس فرمانی را منتشر کرده بودند که خواستار منع موقت ورود اتباع ایران و ۶ کشور دیگر برای مدت ۳۰ روز به خاک آمریکا بود. انتظار می‌رود ترامپ، همین پیش‌نویس یا متنی با تغییراتی اندک را امضا کرده باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، متن فرمان اجرایی‌ای که ترامپ روز جمعه آن را امضا کرد شامل تعلیق برنامه اجازه ورود پناهندگان به آمریکا برای ۱۲۰ روز، ممنوعیت ورود پناهندگان سوری تا زمان اعمال “تغییرات جدی” که “با منافع ملی سازگار است، “تعلیق ۹۰روزه ورود از عراق، سوریه و کشورهایی که “موجب نگرانی” هستند، است. در این دستور مستقیماً از ایران نام برده نشده اما به قوانینی اشاره می‌کند که احتمالاً شامل حال اتباع ایران هم خواهد شد.

دیگر موارد فرمان اجرایی ترامپ عبارتند از: اولویت‌بندی ادعاهای پناهندگی در آینده “براساس سرکوب مذهبی”، اگر شخص بخشی از یک اقلیت مذهبی در کشورش باشد و تعلیق فوری برنامه‌ای که به مهاجران اجازه می‌داد ویزای خود را بدون حضور در مصاحبه تمدید کنند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا