خبر های جدیدسياسي اجتماعي

تحلیل حمله موشکی آمریکا به سوریه

تحلیل حمله موشکی آمریکا به سوریه

نویسنده: دکتر صلاح الدین خدیو

حمله صبح امروز یک نقطه عطف در تاریخ بحران سوریه بود. هرچند نمی شود روی ارزش این اقدام در تغییر موازنه نظامی تاکید کرد، اما یقینا موازنه های سیاسی فعلی را که در دو سال اخیر همسو با موازنه نظامی به سود اسد شده، تغییر خواهد داد.

به باور من اهمیت و پیامدهای سیاسی این اقدام به اندازه سقوط شرق حلب مهم است. در مذاکرات آتی مواضع مخالفان تقویت شده و آینده بشار اسد با پرسش بیشتری مواجه خواهد شد. هرچند نباید در اهمیت این اقدام مبالغه نمود و مخالفت و مقاومت ایران و روسیه را هم دستکم گرفت.

اما این حمله نخستین نشانه از تغییر سیاست آمریکا در قبال سوریه و پایانی بر دوران تعلل اوباماست. ترامپ برای آغاز تردیدها و تاملهای جدی داشت ولی خان شیخون بهانه آغاز را در اختیارش قرار داد. به طور قطع یکی از پیامدهای این حمله پیچیده تر شدن معادلات موجود است. تغییر سیاست ترکیه و دورشدن آن از روسیه و نزدیکی دوباره به آمریکا می تواند یکی از این تغییرات باشد.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به ماهیت محدود این حملات و حضور وسیع و قاطع روسیه در عرصه نمی توان انتظار تغییری سریع در وضعیت میدانی جنگ را داشت. قصد دولت جدید آمریکا هم این نیست. ولی یقینا این حملات موجب تضعیف دولت اسد و کاستن اعتماد به نفس آن در فرایند صلح خواهد شد.

امری که غربیها را گامی به هدف نهاییشان یعنی حفظ شاکله های رژیم با حذف اسد و سهیم کردن میانه روها نزدیک خواهد نمود. یک نکته مهم دیگر این است که با این حملات روشن شد تحلیلهایی که سیاست خارجی ترامپ را بر اساس کلیشه تاجرپیشگی و محاسبه سود و زیان مالی تحلیل می کردند چقدر سطحی بودند.

ترامپ می تواند مانند ریگان جدی و پیش بینی ناپذیر باشد. همچنانکه در هفته های گذشته با اطمینان بخشی به متحدان سنتی عرب واشنگتن نشان داده که پیشینه تجاریش می تواند به کار احیا و روزآمد کردن یک دکترین جدید نیکسون بیاید.

مخلص کلام اینکه از این به بعد روسیه یکه تاز عرصه سوریه نخواهد بود و بازگشت آمریکا جدی و غیرقابل برگشت است.

منبع: کانال فراتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا