خبر های جدید

راشد الغنوشی: دموکراسی در همه جا جز جهان عرب وجود دارد

راشد الغنوشی: دموکراسی در همه جا جز جهان عرب وجود دارد

«راشد الغنوشی» رئیس حزب النهضه تونس روز جمعه در مصاحبه با پایگاه خبری «عربی۲۱» گفت:دموکراسی در همه جای جهان جز جهان عرب وجود دارد و علت آن ممکن است کثرت فشارهای خارجی بر آن به دلیل اهمیت منطقه یا وجود رژیم صهیونیستی در این منطقه باشد.

راشد الغنوشی در خصوص آینده کشورهای منطقه و بهار عربی، ابراز امیدواری کرد که آرزوهای جوانان به زودی محقق شود و کشورهای عربی میدان جنگ داخلی و هرج و مرج نباشد.

وی در ادامه گفت: جهان عرب نباید حکم سیاه چاله را در جهان داشته باشد، دموکراسی در همه جا جولان می دهد و در حال گردش است جز در کشورهای عربی اما باید دانست جوانان کشورهای عربی به زودی پیروز می شوند.

موسس جنبش النهضه تونس در خصوص حرکت عربستان به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: از همه مردم و حکام عرب می خواهم به آ شتی و سازش با هم روی بیاورند زیرا آن ها برادرند و سازش میان آن ها واجب است، آن ها به جای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که سرزمین های اسلامی را اشغال کرده و به حریم ومقدسات آن تجاوز می کند، باید به سمت آشتی با هم پیش بروند. این درست نیست عرب ها به جنگ و ستیزه با هم بپردازند در حالی که اشتراکات زیادی از جمله اشتراک دینی و زبانی دارند و در مقابل به سمت عادی سازی روابط با دشمنان جهان اسلام بروند.

الغنوشی در خصوص اوضاع کنونی تونس نیز گفت: اکنون امنیت در تونس برقرار است و مردم با آزادی
دیدگاه های خود را بیان می کنند، آزادی در روزنامه ها و رسانه ها و تاسیس و فعالیت احزاب وجود دارد، انتخابات آزاد و سالم برگزار می شود و دستگاه قضایی مستقل در آن وجود دارد اما تونس در حال عبور از دوران انتقالی است، گذر از دوران استبداد ۶۰ ساله به دوران مردم سالاری است.

این شخصیت سیاسی تونسی در مورد نتایج برخی نظرسنجی ها مبنی بر کاهش محبوبیت جنبش النهضه در میان مردم تونس نیز گفت: النهضه اکنون در دولت مشارکت دارد، نظرسنجی های زیادی وجود دارد و نتایج همه آن ها مورد قبول نیست، به هر حال النهضه از مجموع ۲۱۶ کرسی پارلمان، ۶۹کرسی را در اختیار دارد و از این جهت رتبه نخست را در میان گروه های سیاسی دارد و پس از آن حزب ندا دارای ۵۸ کرسی است که این حزب با النهضه، ائتلاف تشکیل داده است و در نتیجه، دولت کنونی، دولتی ائتلافی است که ۶حزب در آن مشارکت دارند.

الغنوشی در مورد نحوه برخورد با بقایای نظام بن علی خاطرنشان کرد: در تونس سعی شده است جامعه به دوران پیش از انقلاب و پس از آن تقسیم نشود بلکه همه تونسی ها شهروند این کشور محسوب شوند، هر کس قانون اساسی را بپذیرد، از جمله فرزندان انقلاب خواهد بود واز همه حقوق یک شهروند تونسی برخوردار خواهد بود و اگر هم مرتکب جرمی شود، به عنوان یک فرد مجازات خواهد شد. به حاشیه راندن بخشی از جامعه باعث ایجاد کینه و دشمنی و ناامنی و بی ثباتی می شود.

وی در خصوص اخوان المسلمین در مصر نیز گفت:’ آن ها بخشی از مردم مصر هستند، اخوانی ها مورد ستم قرار گرفته اند و از مصری ها می خواهیم به آشتی ملی روی بیاورند.’ الغنوشی افزود: در مصر کسی نمی تواند ارتش را از میدان سیاست دور کند، اخوان المسلمین را نیز نمی توان از فعالیت سیاسی منع کرد زیرا مصر متعلق به همه مصری ها است.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا