تاریخمطالب جدیدمقالات

تمدن اسلامی و نقش تمدن های قبل از اسلام در ساختن تمدن اسلامی

تمدن اسلامی و نقش تمدن های قبل از اسلام در ساختن تمدن اسلامی

تدوین : مروان پاشا

 

تمدن اسلامی ، آنچه نام تمدنها را به خود منسوب می دارد اندیشه یا ایده ایست که توانسته تمدن گذشته را تداوم دهد و بار آور کند . مثلا تمدن #ایران_باستان ماحصل تمدن آشور و بابل و به کل #بین_النهرین است که توسط انها به فلات ایران انتقال یافته و با ایده امپراطوری یا به قول هگل وحدت در عین کثرت تداوم یافته و بار آور شده و رنگ و بوی تمدن ایرانی به خود گرفته است .

در این مورد بخوانید: بررسی نظریه فروپاشی اروپا از دیدگاه اندیشمندان غربی و مسلمان و نظریه چرخش تمدن

 

در نتیجه به نام تمدن ایران باستان شناخته می شود . یا مثلا #تمدن_یونان که از اجماع تمدنی مشرق زمین از هند و چین و ایران و ماوراء النهر گرفته شده اما با فلسفه و خرد یونان بار آور شده و به نام تمدن یونان نامگذاری شده است.

پس تمدن اسلامی حاصل ترکیب تمدنی ایران، بین النهرین، یونان و هند و تا حدودی چین است که به مدت ۵۰۰ سال #عصر_طلایی تمدنی را در این خطه به نام اسلام با ایده اسلام بنا نهاده …!

و همه ی مولفه های تمدن سازی را مسلمین بوجود ا‌ورند، و در حد اعلا آنهم در بازه ی تاریخی بلند مدت و از نظر جغرافیایی،وسعت وسیعی را در برمیگرفت، به طوری که مسلمین هم از نظر حکومت داری که بر بخش گسترده ای از شرق تا غرب زمین حکومت کردند، دارای زبان واحد علمی چون #عربی بودند و تمام مکاتبات اداری و همینطور علمی بین مردم با یک لسان واحد انجام میگرفت، دارای قوانین مشخص اسلامی مد نظر از منبع قرآن و سنت بوده اند، و همینطور به طور گسترده به ساخت دانشگاها و کتابخانه ها پرداختند در همه ی محدوده ی اراضی اسلامی، همینطور دارای خط مشخص که به تدریج پیشرفته شد و به انواع مختلف رسم الخط نگارش میشد، همین طور در مورد شکوفایی علمی در حوزه های مختلف از قبیل معماری و ساخت ابنیه های اسلامی و همینطور شهرسازی به سبک اسلامی صاحب ایده بودند.

و ماحصل این همه نوزایی خروج دانشمندان بنام و مشهور کثیری در تاریخ بشریت که همگی در قله های علم و دانش در رشته های ریاضیات و شیمی و نجوم و طب و فیزیک و گیاه شناسی و داروسازی وجامعه شناسی و تاریخ و فلسفه و ….بودند که رنسانس علمی را رقم زدند.

و اگر مسلمین نبودند هیچ گاه غرب با علوم و فلسفه ی تمدن های باستان گذشته چون یونان آشنا نمیشدند، زیرا مسلمین بودند که اکثر کتب و آثار علمی یونان را ترجمه و تحقیق و تصحیح کردند و به اروپائیان انتقال دادند.

به قول گفته ی پرفسور زیگرید هونکه:

 تمدن اسلامی که به وسیله #اعراب شروع شد نه تنها #یونان را از نابودی و فراموشی نجات داد؛ نظم بخشید و به اروپا داد؛ بلکه مسلمانان پایه گذار علومی چون شیمی آزمایشی؛ فیزیک؛ جبر؛ علم حساب به مفهوم امروز؛ مثلثات فضایی؛ زمین شناسی و جامعه شناسی بودند. تمدن اسلامی تعداد زیادی کشفیات و اختراعات مهم در هر شاخه از علوم تجربی داشته است که بعدها اکثر آنها را نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب خودشان گذاشتند و به مغرب زمین هدیه کردند بطور کلی این مسلمانان بودند که جای پا برای اروپا باز کرد تا منجر به شناخت قوانین طبیعت و تفوق و کنترل آن گردد.(۱) و فاکتور های بسیار دیگر که تمدن اسلامی را یکی از مهمترین ترین و بارزترین تمدن های بشری قرار میدهد.

و در اخر جالب اینجاست این نامگذاری تمدن اسلامی  توسط مستشرقین و مورخین غربی انجام شده !!

————————–

?منبع: فرهنگ اسلام در اروپا؛ #زیگرید_هونکه؛ ص ۳۱۱ و ۳۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا