مقالات

سرقت علمی اروپاییان از مسلمین و تاثیر تمدن اسلامی بر غرب

سرقت علمی اروپاییان از مسلمین و تاثیر تمدن اسلامی بر غرب

نویسنده: مروان پاشا

سرقت علمی ، اروپا یا در واقع تمدن غرب پس از انهدام روم بوسیله اقوام وحشی غرب اروپا چون گوتها و وانداها و وایگینگ ها و یونانی ها، به چنان سقوط علمی دچار شدند که در طی هزار سال(قبل از سال۱۰۰۰ میلادی) تنها کشف مهم آنها ساخت نوع تازه ای از یراق گردن اسب بود که امکان می داد یک خیش را بکشد.

در این مورد بخوانید: شیوه انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ستایش غربی

 

اما همین اروپا پس از دسترسی به منابع علمی کشورهای اسلامی از طریق اندلس و نیمه جنوبی ایتالیا و فرانسه به گنجینه ای از علوم دست یافت و پس از توقف تمدن اسلامی، با ترجمه آثار دانشمندان اسلامی به جهش های سریع علمی نایل آمد.

برخی از دانشمندان آنها یا بهتر بگوییم مترجمین آنها خود را در جایگاه خدایان دیدند.

 گارگویینه در کتاب نابغه ادیان می نویسد«آسیا پیامبران را دارد و اروپا دکترها را». او با این جمله که در واقع جو و فضای حاکم بر غرب را نشان می دهد، دانسته یا ندانسته، علم را تا حد خدا، و دکترها را تا حد پیامبران بالابرد.

 اما نکته ای که برای همیشه در تاریخ مخفی نگاه داشته اند، این است که بسیاری از این پیامبران غربی در حقیقت لاف زنانی بیش نیستند؛ بیشتر دانشمندان معروف و غیرمعروف اروپا چون:

 بیکن، کنستاتین، کپلر، نیوتن، کوپرنیک، تیکوبراهه، گالیله و لیوناردوداوینچی و دانته و… کسانی بودند که آثار دانشمندان اسلامی را ترجمه و اسلامیات و شرقیات آنها را حذف می کردند و با افزودن برخی از مطالب کم اهمیت، آنها را به نام خود در جامعه غرب منتشر می کردند.

✅در کتاب انسان در تکاپوی تمدن می خوانیم:«این نکته را نباید فراموش کرد که پیروان کلیسا در اثر رفت و آمد و معاشرت با مسلمانان که به نظر اروپاییان منفور بودند، از علم و دانش بهره مند شدند. بهره ایکه در محیط خود، محال بود بدست آورند. به گفته ادوین پالو تمام موسسات اروپا از فقیر و غنی و از با سواد تا بیسواد و از خانه و  کلیساتا مدرسه و دولت همه در تحت تاثیر این مسافرتها قرار گرفتند.»(۱)

✅در جای دیگر این کتاب می خوانیم:«فراموش نشود #اعراب و مسلمین در بنیانگذاری اروپا و تمدن درخشانی که از درون تاریکیهای هزاره قرون وسطی بیرون می آید سهم فراوانی داشتند.»(۲)

✅ولتر در کتاب اسلام از نظر ولتر مینویسد:«#اعراب مسلمان از همان قرون اولیه اسلامی در تمام علوم و فنون آن روز، مربی اروپاییان گردیدند»(۳)

✅ویل دورانت میگوید:

دنیای اسلام  در جهان مسیحی نفوذهای گونه گون داشت. اروپا از دیار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهای خانوادگی، سلیقه و ذوق هنری، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانین و رسوم دریانوردی را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نیز از مسلمانان اقتباس کرد. علمای #عرب مسلمان، ریاضیات و طبیعیات و شیمی و هیأت و طب یونان را حفظ کردند و به کمال رسانیدند و میراث یونان را که بسیار غنی تر شده بود، به اروپا انتقال دادند.(۴)

—————————

?منابع:

۱_زمانی ، مصطفی ، اسلام و تمدن جدید، تهران: کتابخانه صدر، ‎۱۳۴۸ ص. ‎۲۸۴

۲- همان، ص ۲۸۸٫

۳- همان، ص ۲۸۶٫

۴_دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ج ۱۱، ص ۱۴۷  ۳۱۷٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا