خبر های جدید

افزایش تعداد مساجد در پایتخت تاجیکستان

افزایش تعداد مساجد در پایتخت تاجیکستان

 

به گزارش نوگرا شهرداری دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تصمیم گرفته است به ده مسجد دیگر برگزاری نماز جمعه را اجازه بدهد. گفته شده است، این امر "موقتی و به صورت استثنا" بوده، ولی در صورت رعایت همه مفاد قانون احتمال دارد، این مساجد به صورت دائمی به مسجد جامع تبدیل شوند.

 

برخی از صاحب‌نظران ادعا دارند که این امر به دلیل افزایش شمار نمازگزاران در مساجد جامع پایتخت تاجیکستان اتخاذ شده است. در قرار شهردار دوشنبه آمده است که این امر به منظور “تنظیم ادای نماز جمعه در مسجدهای پنج‌وقته” اختصاص شده و در صورت رعایت نشدن مقررات ضروری، این تصمیم "بیکار" کرده می‌شود.

 

شهرداری دوشنبه به نهادهای انتظامی، امنیتی و بهداشتی پایتخت تاجیکستان دستور داده است که برای تأمین امنیت و شرایط بهداشتی این محلات تدابیری انجام دهند. همچنین ضرورت بنیاد ایستگاه موقتی برای وسایل نقلیه در اطراف این مساجد تأکید شده است.

 

در بخش امور دین شهرداری دوشنبه به بی بی سی گفتند که فعلاً در پایتخت تاجیکستان ۵۳ مسجد رسماً ثبت شده و فعالیت می‌کنند. از این شمار ۱۸ مسجد، مساجد جامع محسوب می‌شدند. هم اکنون با اضافه ۱۰ مسجد دیگر شماره مساجد جامع در پایتخت به ۲۸ عدد رسیده است.

 

فریدون هادی‌زاده، کارشناس مسائل ادیان در تاجیکستان ضمن استقبال از این تصمیم شهرداری گفت، "مقامات خواست ساکنان شهر را به انابت گرفته‌اند". زیرا، افزایش مقدار مساجد جامع شرایط ادای نماز جمعه را برای بیشتری از ساکنان بهتر می‌کنند.

 

وی افزود: "در اصل ۱۸ مسجد جامع قبلی نیز ظرفیت گنجایش همه نمازگزاران را دارد. ولی، ساکنان برخی از محلات باید برای رسیدن به این مسجد فاصله طولانی ای را پیاده طی کنند. هم اکنون این مشکل از بین خواهد رفت."

 

آقای هادی‌زاده شرح برخی از صاحب‌نظران را از این اقدام شهرداری که می‌گویند "حکومت در مسائل مذهبی نرمتر می‌شود" قبول ندارد. وی می‌گوید، برعکس، در این اواخر، دولت برای تقویت نظام دنیوی دولتداری تاجیکستان اقدامات بیشتر انجام می‌دهد.

 

به گفته وی، حتی در پیام امسال رئیس جمهور تاجیکستان به پارلمان کشور، در مقایسه‌با سالهای گذشته، به مسائل مذهبی توجه کمتری شد.

 

این در حالیست که به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران، بعد از حوادث شرق تاجیکستان در سال گذشته، دولت این کشور در فعالیتهای مذهبی محدودیتهای را راه‌اندازی کرده است.

 

از جمله، با دعوت پرزیدنت رحمان بیش از یک هزار از دانشجویان تاجیک که در مدارس اسلامی در خارج از کشور تحصیل می‌کردند، به وطن بازگردانده شدند.

 

در روزهای عید مسلمانان در صحن مساجد ادای نماز می‌کنند

 

در پارلمان تاجیکستان بررسی طرح قانون در باره وظیفه والدین در تربیت فرزند ادامه ‌دارد که یکی از بندهای آن منع مسجد روی جوانان زیر هیجده‌ساله را در نظر دارد. از سوی دیگر، از یک سال قبل شهرداری دوشنبه مقررات پیشین خود در باره منع استفاده از بلندگویکها به هنگام خواندن اذان را لغو کرد و حالا در بیشتری از مساجد صدای اذان توسط "بلندگوها" شنیده می‌شود، ولی با صدای نه چندان بالا که قبلاً شنیده می‌شد.

 

در همین حال، محمدعلی هییت، معاون رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان می‌گوید که تصمیم شهرداری در باره افزایش شمار مساجد جامع بیانگر آن است که تعداد علاقه‌مندان ادای نماز جمعه بسیار می‌شود.

 

وی افزود: "در برخی از مساجد نمازگزاران در حیاط مسجد نماز می‌خوانند که این قابل قبول نیست. همزمان جمعیت دوشنبه نیز در حال افزایش است و افتتاح مساجد جدید جامع یک امر ناگزیر می‌باشد."

 

آقای هییت می‌گوید که این امر به "نرم شویی" موقع دولت در قبال اسلام ربطی ندارد و خبر داد که ضمن سفر اخیر خود به ولایت سغد، آگاه شده است که در قلمرو این استان روند بسته شدن مساجد و ایجاد محدودیتها برای مسلمانان همچنان ادامه‌دارد.

 

ضمناً، در چند ماه اخیر در دوشنبه نیز شماری از مسجدها بسته شدند. ولی، مقامات ادعا دارند که این مساجد به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند. همچنین روند تأیید صلاحیت امام-خطیبان مساجد دوشنبه آغاز می‌شود. ضمناً، طبق قانون جدید و بحث برانگیز تاجیکستان "در باره آزادی وجدان و اتحادیه‌های دینی" برای هر یک ۵۰ هزار مذهبیان وجود یک مسجد جامع ضرور دانسته شده است.

 

طبق آمار قبلی، تعداد ساکنان دوشنبه بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر است، ولی خود مسئولان شهرداری ادعا دارند که جمعیت واقعی پایتخت تاجیکستان بالغ بر یک میلیون نفر است.

خبرگزاری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا