خبر های جدید

به ثمر رسیدن ۹۰سال صبر و تبعیدو شکنجه اخوان المسلمین

اخوان المسلمینبه ثمر رسیدن ۹۰سال صبر و تبعیدو شکنجه اخوان المسلمین

اخوان‌المسلمین مصر روز دوشنبه حاصل بیش از ۹ دهه صبر وانتظار و سختگیری‌های بی‌رحمانه دولت‌های وقت مصر را به‌ دست آورد.

به‌واقع ماحصل شرکت مصری‌ها در ماراتن انتخاباتی آن بود که حزب عدالت و آزادی (شاخه سیاسی اخوان المسلمین) با قاطعیت موفق شد کرسی‌های پارلمانی را تصاحب کند. البته حزب بعدی که در جایگاه دوم قرار گرفت نیز گرایشات اسلامی داشت. حزب النور توانست در مکان دوم قرار گیرد و این خود نشان از اسلامخواهی مردم مصر دارد.

به هر حال روز دو شنبه نمایندگان مجلس الشعب مصر «محمد سعد الکتاتنی» دبیر کل سابق حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین را به ریاست این مجلس انتخاب کردند. این مجلس که به دنبال اعتراض‌های مردمی و سقوط رژیم مبارک منحل شده بود بار دیگر با ۵۰۸ نماینده کار خود را کرد.

بر اساس گزارش تهران امروز به نقل از خبرگزاری‌ها، در این جلسه نمایندگان پس از ادای سوگند، رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس را آغاز کردند که در نهایت الکتاتنی با کسب ۳۹۹ رای، کرسی ریاست را از آن خود کرد. «عصام سلطان» و «یوسف البدری» رقبای الکتانتی به ترتیب تنها ۸۷ و ۱۰ رای را به خود اختصاص دادند. الکتانتی پس از انتخابش به ریاست مجلس تاکید کرد که انقلاب مصر تا دستیابی به همه اهدافش ادامه دارد.

وی با تشکر از ارتش مصر به سبب وفاداری به قول خود در برگزاری انتخابات و همچنین قدردانی از کمیته عالی انتخابات و دستگاه قضایی تاکید کرد انقلاب ادامه خواهد داشت و نمایندگان ملت از تلاش برای قصاص قاتلان مردم در جریان انقلاب دست برنخواهند داشت. البته باید گفت که اولین نشست پارلمان انقلاب مصر بدون حاشیه نبود و برخی نمایندگان طیفهای مختلف به درگیری لفظی با یکدیگر پرداختند تا جایی که وقتی برخی نمایندگان مخالف خواستار معرفی نامزد ریاست پارلمان شدند، نمایندگان اکثریت با گفتن کلمه «بشین، بشین» اجازه ندادند مخالفان به سخنان خود ادامه دهند که به گفته منابع مصری، چنین حالتی در تاریخ پارلمان مصر سابقه نداشته است.

 

انتقال اختیارات قانونگذاری به پارلمان

اما پس از شکل گیری پارلمان دولت مصر اعلام کرد که ارتش این کشور اختیارات قانون‌گذاری را به پارلمان جدید مصر انتقال داده است. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «حسین طنطاوی» رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر که بعد از سقوط رژیم «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری سابق مصر که از ماه فوریه گذشته قدرت را در این کشور دست دارد، در نامه‌ای خطاب به مجلس نمایندگان مصر اعلام کرد که اختیارات قانون‌گذاری به آنها منتقل شده است.

 

هشدار درباره پیامدهای ادامه حضور نظامیان در قدرت

از سوی دیگر اتحادیه جوانان انقلاب مصر خواستار برگزاری جمعه خشم دیگری در روز ۲۷ ژانویه در صورت پافشاری نظامیان بر باقی ماندن در قدرت شد.

 

این اتحادیه اعلام کرد در حال حاضر سرگرم بررسی تصمیم تحصن اعتراضی در میدان التحریر و دیگر میادین مصر با گروه‌های سیاسی و جوانان در صورتی که نظامیان قدرت را به غیرنظامیان تحویل ندهند، هستند.

جوانان انقلاب مصر در بیانیه خود از نمایندگان مجلس الشعب خواستند روز ۲۵ ژانویه همراه با مردم به میدان التحریر بیایند تا راه انقلاب را تکمیل و بر حمایت از مطالبات انقلاب و مردم مصر و اینکه پارلمان وسیله‌ای برای تحقق اهداف و خواسته‌های مردم مصر است، تاکید کنند. در این بیانیه تصریح شده است که شورای نظامی با قبضه قدرت و واگذار نکردن آن به غیرنظامیان، به خواسته‌های انقلاب بی‌اعتنایی می‌کند و همان سیاست‌های مبارک را در پیش گرفته است.

نقل از جهان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا