زندگی نامه

زندگینامه و شخصیت محمد مرسی

محمد مرسیزندگینامه و شخصیت محمد مرسی

محمد مرسی نامزد حزب آزادی و عدالت در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست جمهوری مصر است. او همچنین رییس حزب آزادی وعدالت، عضو سابق دفتر ارشاد اخوان المسلمین و یکی از سیاستمداران این جماعت است. او نماینده سابق مجلس مردمی مصر بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نیز بود.

محمد محمد مرسی عیسی العیاط معروف به محمد مرسی در ۸ آگوست ۱۹۵۱ در روستای العدوه در استان الشرقیه بدنیا آمد. او در خانواده ای ساده بزرگ شد. پدرش کشاورز و مادرش خانه دار بود. مدرسه خود را در استان الشرقیه گذراند و برای ورود به دانشگاه به قاهره مسافرت کرد. در سال های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ خدمت سربازی را گذراند. در سال ۱۹۷۸ ازدواج کرد و دارای ۵ فرزند و۳ نوه است.

 

تحصیلات و شغل

دکتر مرسی مدرک لیسانس ریاضیات را با بالاترین نمره  دانشگاه القاهره در سال ۱۹۷۵ و مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی متالورژی را نیز از همین دانشگاه در سال ۱۹۷۸ گرفت. او برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا مسافرت کرد و دکترای ریاضیات را از دانشگاه جنوب کالیفرنیا در سال ۱۹۸۲ بدست آورد.

او تجربه زیادی در تدریس دارد بطوریکه در کارهای اداری و استادیار در دانشکده ریاضیات دانشگاه القاهره، استادیار در دانشگاه جنوب کالیفرنیا و استادیار در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ بوده است. او از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ استاد و رییس دانشکده ریاضیات دانشگاه الزقازیق و عضو کمیته تحصیلی این دانشگاه نیز بود.

مرسی در هر زمینه ای به آدم سخت کوش مشهور است. در ابتدا وارد کارهای علمی شد و همچنین در مبارزه های سیاسی ارزش خود را نشان داده است. او دارای تحقیقات تخصصی در زمینه های صنعت در زمینه تولید بر روی زمین های صنعتی بزرگ در مصر، و دارای ده ها  پژوهش درباره فلزهای سطحی است. در اوایل دهه هشتاد با شرکت ناسا در زمینه پیشرفت شاتل موتور فضا کار کرده است.

 

مرسی و سیاست

محمد مرسی به عنوان عضو کمیته ضد اسراییل در استانداری الشرقیه انتخاب شد، همچنین به عنوان عضوی در کنفرانس بین المللی احزاب و نیروهای سیاسی و اتحادیه صنفی، و عضو مؤسس کمیته مقاومت در برابر پروژه اسراییلی در مصر بود.

وی عضو سیاسی جماعت اخوان المسلمین از زمان تاسیسش در سال ۱۹۹۲ است. در سال ۲۰۰۰ از جانب اخوان المسلمین عضو مجلس ملی شد و در منصب رییس گروه پارلمانی اخوان کار کرد. در اواخر انتخابات مجلس مردمی به اکثریت آرا دست یافت، اما با تخلف، انتخابات را به دور دوم کشاندند و پیروزی حریفش را اعلام کردند.

در طول عملکردش در مجلس از فعال ترین اعضای مجلس بود تا جایی که به عنوان بهترین نماینده پارلمانی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ در سطح جهان انتخاب شد.

پس از عضویت ۵ ساله مرسی در مجلس مردمی، مجلس شورای عمومی اخوان او را به عنوان عضو مجلس ارشاد جماعت انتخاب کرد. بعد انقلاب ۲۵ ژانویه مجلس شورای اخوان، محمد مرسی را رییس حزب آزادی و عدالت اعلام کرد.

وی از مؤسسین “الجبهه الوطنیه للتغییر” همراه دکتر عزیز صدقی سال ۲۰۰۴ ، “الجمعیه الوطنیه للتغییر” همراه دکتر محمد البرادعی سال ۲۰۱۰، همچنین از موسسین “التحالف الدیمقراطی من اجل مصر” که شامل ۴۰ حزب و گروه سیاسی بود در سال ۲۰۱۱ است.

 

مرسی و زندان

نخستین بار در صبح ۱۸ مه ۲۰۰۶ م،محمد مرسی به همراه ۵۰۰ تن از اعضای اخوان در جلو دادگاه شمال قاهره دستگیر شدند. و او را به ۷ ماه زندانی محکوم کردند.

همچنین او در صبح روز جمعه خشم  ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ در زمان انقلاب به همراه تعداد زیادی از رهبران اخوان المسلمین در سطح استان، برای جلوگیری از مشارکتشان در جمعه خشم، بازداشت شدند. پس از باز کردن درهای زندان و فرار زندانیان مرسی از فرار خودداری کرد. او به کانال های ماهواره ای و خبرگزاری ها تماس گرفت و از مقامات قضایی خواست به زندان بیایند تا دلیل دستگیریش را مشخص کنند، و آیا از لحاظ قانونی او گناهکار بوده است یا نه؟

این دستگیری ها فقط شامل خود دکتر مرسی نبود بلکه این ظلم شامل خانواده اش نیز بود. در زمانی که مرسی نامزد انتخاباتی مجلس در سال ۲۰۰۰ شد پسرش را دستگیر کردند و در زمانیکه نماینده مجلس بود سه بار دیگر پسرش را بازداشت کردند و حتی بعد از نمایندگی وی در مجلس، این کار ادامه داشت.چ

 

مهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی

– رئیس حزب آزادی و عدالت و عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون و از رهبران سیاسی این گروه

– نماینده پارلمان الشعب مصر در دوره ۲۰۰۰ – ۲۰۰۵ میلادی

– رئیس بخش مواد شناسی دانشکده مهندسی "الزقازیق"

– دانش آموخته دوره کارشناسی مهندسی دانشگاه قاهره در سال ۱۹۷۵ میلادی و کارشناسی ارشد مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره در سال ۱۹۷۸ میلادی و دکترای مهندسی از دانشگاه جنوب کالیفرنیا در سال ۱۹۸۲ میلادی.

– استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره، استادیار دانشگاه جنوب کالیفرنیا و استادیار دانشگاه نورس ریج کالیفرنیا در سال‌های ۱۹۸۲ – ۱۹۸۵

– استاد و رئیس بخش مهندسی مواد در دانشکده مهندسی "الزقازیق" در سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ میلادی

– عضو کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه

– عضو کنگره بین المللی احزاب و گروه های سیاسی و سندیکاهای صنفی

– عضو مؤسس کمیته مصری "مقاومت در برابر پروژه صهیونیسم"

– منتخب شورای جماعت اخوان المسلمون در سی ام آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب آزادی و عدالت

وفاداری بی‌مثال سازمانی وی و حفظ اسرار جماعت اخوان المسلمون و قدرت بیان رسای او توانایی گفتاریش که طرف مقابل را به سرعت شیفته خود می‌سازد، موجب شد تا با پیوستن به جماعت در سال ۱۹۸۵ پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کند.

مرسی در زمان حاکمیت مبارک بارها با دستگاه‌های امنیتی مصر و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه مذاکره و گفتگو کرد و در تمام آنها توانست طرف مقابل را قانع کند، به همین دلیل جماعت، پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

برگرفته از تابش و همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا