رمضان

نقش محوری روزه در تزکیه

روزه تزکیهنقش محوری روزه در تزکیه

نویسنده:مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان  ، در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» [بقره: ۱۸۳] به بیان ثمرات و فواید بی‏شمار روزه پرداخت و آن را از جمله عبادتهایی دانست که در تزکیه و اصلاح انسانها نقش محوری و مرکزی را ایفا می کنند. مولانا عبدالحمید گفت: بعضی از عبادتها نقش محوری و مرکزی را در تزکیه و اصلاح انسانها دارند که اینگونه عبادات در تمام ادیان آسمانی وجود داشته است. هدف از این عبادات این است که انسان از طریق آنها به کمالات بشری نائل شده و به پروردگارش برسد. اما باید توجه داشت که رسیدن به پروردگار فقط از مسیر صحیح و درست امکان پذیر است، هر انسانی که طالب خدا و بهشت است تا زمانی که در مسیر صحیح و درست قرار نداشته باشد نمی تواند به خدا برسد، و پس از بعثت آنحضرت صلی الله علیه و سلم تنها راه رسیدن به پروردگار، مسیر اسلام و مسیر قرآن و سنت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: عبادتهای محوری از قبیل؛ نماز، روزه، زکات و… در تمام ادیان آسمانی وجود داشته است، اگر چه در کیفیت و چگونگی ادای آنها تفاوتهایی بوده است، که انسانها از طریق این عبادات به پرهیزگاری می رسیدند. یکی از این عبادات محوری و مرکزی "روزه" است که انسانها از طریق این عبادت به اصلاح و پرهیزگاری می رسند و پرهیزگاران بندگان خاص خدا و وارثان بهشتند. نفس انسان از طریق روزه در مقابل ارتکاب به حرام و اعمال خلاف شریعت کنترل شده و به اصلاح و تزکیه دست حاصل می کند. در نتیجه عبادت روزه، تمام اعضا و جوارح انسان در مقابل محرمات کنترل می شود. مهمترین تأثیر روزه این است که جلوی سرکشی و تمرد نفس انسانی را می گیرد و انسان بر نفسش غلبه حاصل می کند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه "رمضان، ماه قرآن است" تاکید کرد: بین ماه رمضان و بین قرآن ارتباط خاصی وجود دارد؛ رمضان ماه قرآن است و قرآن نیز در ماه مبارک رمضان نازل شده است؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ» الله تعالی می فرماید قرآن در ماه رمضان نازل شده است، و هر کسی که این ماه را دریافت باید روزه بگیرد. لذا در این ماه به کثرت قرآن را تلاوت کنید و آن را در نمازهای تراویح بشنوید، زیرا قرآن دلهای شما را مملو از نور و هدایت و عشق و محبت الهی می گرداند، و تمام آلودگی‏ها را از وجود انسان دور می کند.

ایشان در ادامه افزود: این ماه، ماه مواسات و همدردی است. انسان در این ماه گرسنه و تشنه می شود تا حال گرسنگان و تشنگان را درک کرده و از حال مستمندان و محتاجان با خبر شود. لذا ماه رمضان موسم نیکی و بندگی و عبادت است. در حدیث آمده است که در این ماه، فرشته ای خطاب به انسانها ندا می دهد و می فرماید: «یا باغی الخیر أقبل و یا باغی الشر أقصر» ای طالب خیر و نیکی، بشتاب به سوی خیر و نیکی که این ماه، ماه خیر و نیکی است، و ای طالب معصیت و گناه، دست از گناه و معصیت بردار و در این ماه گناه و معصیت را تعطیل کن. گناه و معصیت، تأثیر روزه را باطل می کند. دروغ، غیبت، تهمت، حرف ناسزا و تمام گناهان باعث بطلان اجر و ثواب روزه می شوند. لذا در این ماه گناه را تعطیل کنیم و به عبادت و بندگی الله تعالی مشغول شویم.

مولانا عبدالحمید در ادامه بر استفاده از "روزی حلال" و نیز اجتناب از "پرخوری" و "پرخوابی" در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: سعی کنید در این ماه از روزی حلال استفاده کنید و با روزی حلال افطار نمایید، زیرا روزی حلال در تربیت نسل انسان، و در سلامتی و طهارت باطنی و نیز در قبولیت عبادات تأثیر بسزایی دارد و همچنین در این ماه از پرخوری و پرخوابی اجتناب کرده و اوقات را در عبادات و بندگی سپری نمایید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه این ماه، ماه دعاست، از همگان خواست تا ضمن اینکه برای هدایت و اصلاح و نیز حفاظت خود از فتنه ها دعا می کنند، برای نجات مظلومین و کسانی که تحت ظلم قرار دارند و  قتل عام می شوند نیز دعا کنند.

 

رضایت مردم مهمترین عامل تحکیم وحدت است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخش دوم سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت این شهر با اشاره به ابقای حاج آقای سلیمانی بر منصب نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه "رضایت مردم مهمترین عامل تحکیم وحدت است" از ایشان درخواست نمود تا به اندازه اختیاراتش به مشکلات مردم استان رسیدگی نماید.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: در هفته گذشته تصمیم انتقال جناب آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه محترم زاهدان، به استانی دیگر گرفته شده بود، اما در نتیجه نامه ای که جمعی از مردم استان- شیعه و سنی- به مقام رهبری نوشتند، ایشان بر مسئولیت خود ابقا شد.

مولانا عبدالحمید گفت: با توجه به اینکه حاج آقای سلیمانی پس از ابقای خود در این استان خود را بدهکار مردم استان دانسته اند، بنده نیز همین نکته را یادآور می شوم که مردم استان، اعم از شیعه و سنی، مشکلات بسیاری دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات اهل سنت استان بیشتر از مشکلات برادران شیعه است. وجود مشکلات اهل سنت در زمینه های مختلف، اعم از مشکلات دینی  و مذهبی و نیز مشکلات ملی و قومی، باعث نگرانی مردم استان شده است، و انتظار ما از حاج آقای سلیمانی این است که به اندازه اختیاراتش در صدد رسیدگی به مشکلات مردم برآید و رضایت مردم را حاصل نماید، زیرا رضایت مردم، رضایت الله تعالی است و رضایت مردم مهترین عامل در تحکیم وحدت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: نه تنها اهل سنت استان، بلکه اهل سنت در سطح کشور با مشکلاتی مواجه اند که باعث پریشانی و نگرانی آنها شده است. لذا با توجه به حالاتی که در خاورمیانه و در جهان اسلام پیش آمده است، انتظار ما آن است که مسئولین به سخنان و انتظارات جامعه اهل سنت و تمام ملت گوش کنند و به مسائل آنها رسیدگی نمایند. توجه به خواسته ملتها به نفع حکومتهاست، و شاید حکامی که با انقلاب و قیام ملتهای خود مواجه بوده و هستند، همین افسوس را بخورند که ای کاش به خواسته مردمشان توجه می کردند. لذا پیام خیرخواهانه ما به سران تمام کشورهای اسلامی این است که حرف مردم را گوش کرده و به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

 

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به شکایات متعدد مردم در زمینه اقدام نیروهای انتظامی تحت عنوان پاکسازی مناطق اشاره کرد و خطاب به نیروهای انتظامی توصیه کرد: برادران نیروی انتظامی اگر مأموریت و دستوری در این زمینه دارند، سعی کنند تا این مأموریت به نحوی انجام گیرد که باعث نارضایتی خدا و نارضایتی مردم نشود، زیرا نارضایتی مردم ضایعات سنگینی برای همگان در پی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا