فقه معاصر

فقه معاصر

  • حکم استمناء (انزال منی بادست )

    حکم استمناء (انزال منی بادست )  گاهی غریزه درجوان به جوش می آید،و او را وادار می نماید به وسیله دستش منی را(آب نطفه )از بدنش خارج کند تا این جوش وهیجان فروکش کندواعصابش آرام شود. (مؤمنان کسانی هستنند و عورت خود را حفظ مي‌كنند . ‏ مگر از همسران يا كنيزان خود ، كه در اين صورت جاي ملامت ايشان نيست . ‏ اشخاصي كه غير از اين ( دو راه زناشوئي ) را دنبال كنند ، متجاوز (…

    ادامه »»»
  • شادی و سرور پسندیده و مشروع !

    شادي و سرور پسنديده و مشروع ! در اين موضوع نكته ديگري باقي ميماند كه مختص به احساس شادي و سروري است كه پي در پي در بعضي اوقات به هنگام دريافت نعمتي يا توفيق انجام كاري نيكي به آدمي دست ميدهد... آيا اين شادي و سرور مذموم و ناپسند است يا نه؟!شادي ناپسند آنست كه از خود راضي گشته و افتخار كند به اينكه فلان و بهمان كار را شروع كردم يا فلان مقدار كار را انجام دادم. و…

    ادامه »»»
  • مشروعیت پرداخت انفاق واجب و مستحب به جماعت&zw

    مشروعیت پرداخت انفاق واجب و مستحب به جماعت‌های اسلامی پرداخت انفاق واجب و مستحب به جماعت‌های اسلامی مشروع می‌باشد. مفسّر مشهور، رشید رضا و مجتهدین معروف، سید سابق و دکتر یوسف قرضاوی و کسانی دیگر، این ‌مجوّز را صادر‌ کرده‌اند. اما چهار امام اهل سنّت و در کل علمای قدیم در مورد شرعی بودن انفاق برای جماعت‌های اسلامی چیزی نگفته‌اند و آن به این دلیل بوده است که در آن زمان چیزی به ‌نام احزاب و جماعت‌های اسلامی وجود نداشت،…

    ادامه »»»
  • دلایل حرمت حضور در پارلمان و مجلس

    طرح دلايل كساني كه معتقد به حرمت ورود به مجالس قانونگذاري هستند و پاسخ به آن عبد الرحمن عبد الخالق                                                            به بيان شبهاتي مي‌پردازيم كه در مورد پذيرش مسئوليتهاي حكومتي و شركت در مجالس تحت نظارت نظامهاي دمكراتيك مطرح مي‌شود و طرفداران تحريم به آن استناد مي‌كنند :1-دمكراسي ، كفر است…

    ادامه »»»
  • نظرات برخی از علما و امامان معاصر در مورد حک

    نظرات برخي از علما و امامان معاصر در مورد حكم ورود به پارلمان عبدالرحمن عبدالخالق    (يكي از چهره‌هاي سرشناس سلفي ) اعتقاد به مشروعيت ورود به مجالس قانونگذاري و رسيدن به مقامهاي بالاي دولتي از طريق انتخابات، نظر بسياري از علماي سلفي معاصر، از جمله، شيخ عبدالعزيزبن‌باز و شيخ‌محمدصالح عثيمين است. در حقيقت نظر بسياري از پيشوايان دعوت سلفي و رهبران آن موافق اين مسئله است. آنان با وجود اينكه به وضعيت امت و دولتهاي معاصر آگاهي داشتند و…

    ادامه »»»
  • حکم پذیرش مسئولیتهای کلان زیر نظر حکومتهای

    حكم پذيرش مسئوليتهاي كلان زير نظر حكومتهاي كافر عبدالرحمن عبدالخالق دلايلي از قرآن و سنت مبني بر جواز پذيرش مسئوليتهاي كلان در دولتهاي كافر: از جمله واضح‌ترين دلايل براي مشروعيت پذيرش مسئوليتهاي والا در دولتهاي ظالم و حتي كافر- مشروط بر حق‌طلبي و تلاش براي اجراي عدالت در حد امكان – عملكرد يوسف (ع)است . پيامبر خدا يوسف(ع) شخصي مؤمن در سرزميني كافر بود، گروهي از كافران بر او دست يافتند و به عنوان برده فروختند . اما خداوندي كه…

    ادامه »»»
  • حکم پذیرش مسئولیتهای کلان زیر نظر دولتهای ا

    حكم پذيرش مسئوليتهاي كلان زير نظر دولتهاي اسلامي ظالم عبدالرحمن عبدالخالق    (يكي از چهره‌هاي سرشناس سلفي ) مشروعيت پذيرش مسئوليتهاي عمومي و بالا براي انسان مسلمان صالحي كه قصد خير دارد، هر چند در حكومتي باشد كه مرتكب كارهايي باطل يا ظلم به مردم باشد:شيخ‌الاسلام ابن تيميه هنگام سخن از قاعده‌ي« انتخاب امري كه ضرر و زيان آن كمتر است» مي‌فرمايد : « اگر شخصي كه مسئوليت كل يك مملكت يا برخي از مقامهاي پايين‌تر مانند سرپرستي يك گروه…

    ادامه »»»
  • موضع‌گیری دعوتگران مسلمان در برابرحکومته

    موضع‌گيري دعوتگران مسلمان در برابرحكومتهاي معاصر (پذيرش مسئوليتهاي دولتي و نمايندگي مجالس از لحاظ شرعي ) عبدالرحمن عبدالخالق سؤال اين است كه : آيا براي آنان كه به سوي خدا فرا مي‌خوانند، جايز است كه مسئوليتهاي عمومي مانند وزارت، قضاوت و رياست اداره‌هاي دولتي را در حكومتهاي حاضر بر عهده گيرند يا خير؟ و آيا ورود آنان به مجالس قانونگذاري كه تحت نظارت نظامهاي سياسي معاصر به تدوين قانون مي‌پردازند (نه در سايه‌ي حكم قرآن و سنت) جايز است؟ با…

    ادامه »»»
  • بررسی « حکم تارک الصلاه »

    بررسی « حکم تارک الصلاة » 1- امام والا مقام و گرامي، احمدبن‌حنبل در وصيت خود به شاگردش امام حافظ، مسرّد بن مسرهد گفته است: « هيچ چيزي انسان را از دايره‌ي اسلام خارج نمي‌سازد به غير از شرك براي خداي بزرگ، يا اينكه شخصي يكي از فرائض خدا را رد كند و آن را انكار نمايد، اما اگر آن فرض را به خاطر تنبلي يا سهل‌انگاري رها كند، حكم او در مشيت خدا است، اگر بخواهد عذابش مي‌دهد، و…

    ادامه »»»
  • دعوتگران به سوی فتنه

    دعوتگران به سوی فتنه ( آیا گروههای اسلامی فتنه گر هستند ؟) دکتر یوسف قرضاوی پرسش: در یکی از کنفرانس های اسلامی،دانشمندی از مشایخ مشهور و معروف چنین گفت:اگر انسان مسلمان هنگام ملاقات با خدا،به سبب کوتاهی در نصیحت دیگران خود را مقصّر بداند و در این مورد گناهی از او سرزده باشد،بهتر است از اینکه خداوند را ملاقات کند،در حالی که دعوتگر به سوی فتنه ای باشد؛زیرا فتنه باعث آشوبگری و پراکندگی میان مسلمانان می شود. وی در بیاناتش…

    ادامه »»»
  • دستیابی به سود از طریق احتکار

    دستیابی به سود از طریق احتکار احتکار در چه زمانی و از چه کالاهایی حرام است ؟ از جمله سودهایی که برای تاجر مسلمان روا نیست،سودی است که از طریق احتکار به دست آمده که شرع آن را نهی کرده است.امام مسلم در صحیح خود از پیامبر گرامی(ص)روایت می کند که می فرماید:  «لا یحتکر إلّا خاطیٌ»     (تنها خطاکار است که احتکار می کند) واژه ی «خطاکار» چندان واژه ی ساده و سهل انگارانه ای نیست،زیرا واژه ای است که…

    ادامه »»»
  • حکم جوایزی که شرکت های تجاری به اشخاص می دهن

    حکم جوایزی که شرکت های تجاری به اشخاص می دهند چیست؟ این پرسش به دو قسمت تقسیم می شود:1.برای مثال یکی از شرکت های پوشاک و لوازم خانگی می خواهد به شماری از مشتریان خود مبلغی پول جایزه بدهد،آیا مشتریان اجازه دارند آن پول را از آن شرکت دریافت کنند؟    2. استفاده از روش قرعه کشی؛صاحبان شرکت چند شماره حساب انتخاب می کنند و آنها را برای گروهی از مشتریان خود -برای مثال صد مشتری- می فرستند و سپس این…

    ادامه »»»
  • معاملات سیستم بانکی ایران؛ یک مطالعه فقهی

    معاملات سیستم بانکی ایران؛ یک مطالعه فقهی دکتر علی محی‌الدین قره‌داغی استاد دانشگاه و مدیر گروه فقه و اصول در دانشگاه قطر ترجمه از عربی: محمد رستگاری – بوکان اشاره: سه شنبه، هشتم شهریور ماه جاری، شانزدهمین همایش بانکداری اسلامی با حضور کارشناسان و مسؤولین اقتصادی و بانکی و نیز برخی شخصیتهای فقهی ایران، در تهران آغاز به کار کرد.ابهامات موجود درباره میزان انطباق قوانین بانکداری ایران با موازین شریعت اسلامی ما را بر آن داشت تا‌ترجمه مطلبی را که…

    ادامه »»»
  • سخنی پیرامون شبیه سازی (Cloning)

    سخنی پیرامون شبیه سازی (Cloning) سيد احمد هاشمي شبيه سازي كه معادل عربي آن استنساخ و لاتين آن (Cloning) مي‌باشد از جمله مسائلي است كه در سالهاي اخير جاروجنجال‌ زيادي را در جامعه جهاني بپا كرده است.نگارنده در اين مقاله سعي دارد دورنمايي از اين مسئله را مطرح نموده و آنرا از جوانب مختلف مورد بررسي قرار دهد.اولاً: تعريف شبيه‌سازي:   شبيه‌سازي عبارت است از كشت هسته سلول غير جنسي انسان يا حيوان -كه د اراي كروموزوم كامل مي‌باشد ـ در…

    ادامه »»»
  • شبیه سازی انسان در میزان دین و دانش نوین

    شبيه سازي انسان در ميزان دین و دانش نوین عبدالعزیز سلیمی                                                                                  شبيه سازي را دانشمندان دانش ژنتيك اينگونه تعريف مي كنند كه عبارتست از: «تركيب و قرار دادن  هسته سلول بالغ جسمي - نه جنسي-  انسان يا حيوان - كه حامل تمامي ويژگي هاي…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا