اندیشه
-
رؤیای رسولانه و آیندهی مبهم – ۲
رؤیای رسولانه و آیندهی مبهم – ۲ فصل دوم: رؤیای رسولانه و آیندهی مبهم نویسنده: محمد احمدیان – سقز تبیین موضوع رؤیای رسولانه ی فرضیه ی دکتر سروش، از ابعاد مختلف دارای ابهامات و پرسشهای بی پاسخ است؛ هر چند سروش ادعّا می کند حلّ معضلات قرآن، در گرو جا به جایی « فاعل و قابل» خداوند و محمد است، و اظهار میکند: «مادامی که دست خداوند را در قرآن مستقیماً در کار ببینیم؛ … این معضلات هیچگاه حل نخواهد…
ادامه »»» -
نبوت در میان زنان، آیا نبوت خاص مردان است؟
نبوت در میان زنان، آیا نبوت خاص مردان است؟ نویسنده : شیخ محمد الأمین الدمشقی، / مترجم: آرمان کریمی مقدمه: متاسفانه بعضی افراد صرف نظر از سایر مطالب، کلامی را نقل می کنند و از نظرات طرف مقابل و مخالفین آگاهی ندارند. ذهبی راست فرموده که: الإنصاف عزیز! خود را ملزم میدانیم که برای کلمه “نبی” تعریفی درست ارائه دهیم شاید افرادی از آن غافل باشند. تعریف نبوت در کتاب “القاموس المحیط” تعریف کلمه” نبی” چنین آمده است: «النَّبیُّ: النَّبِیءُ،…
ادامه »»» -
رویای رسولانه دکتر سروش و ابهامات بی پاسخ – ۱
رویای رسولانه دکتر سروش و ابهامات بی پاسخ – ۱ نویسنده: محمد احمدیان – سقز مقدمه تئوری «قرآن، کلام محمد(ص)» که معمار اولیّهی آن در ایران، دکتر سروش است، در مدت بیست سال تحولات و تطورات مراحل تکاملی خویش را پشت سر نهاده، آن گونه که آقای سروش در مقالهی ۹۵/۳/۶ اشعار میدارد: «اکنون بیست سال از طرح «قرآن، کلام محمد (ص)» میگذرد، نخست در کتاب بسط تجربهی نبوی، سپس ده سال بعد، در مصاحبه با رادیو هلند، ….…
ادامه »»» -
ده نکته در نقد نظریه « رؤیاهای رسولانه »!
ده نکته در نقد نظریه «رؤیاهای رسولانه»! نویسنده : عبدالعلی بازرگان از آنجایی که مسئولین برنامه تلویزیونی «پرگار» خواستهاند اگر نقطه نظر یا سخن دیگری در ارتباط با گفتگوی تلویزیونی با جناب دکتر سروش باشد، در اختیار کاربران گرامی قرار داده شود، نکات اجمالی زیر را اضافه میکنم، با تصریح به علاقه قلبی و احترام عمیق به شخص ایشان و تجلیل از حسن نیّت و قصد خدمت و تلاش و تدبّرشان در تبیین حقیقت، اما هرچند ایشان عزیزند، اما…
ادامه »»» -
چند نکته در نقد و بررسی دیدگاه «رویای رسولانه» عبدالکریم سروش
چند نکته در نقد و بررسی دیدگاه «رویای رسولانه» عبدالکریم سروش نویسنده: هیوا راشدی اخیراً مناظرهای بین عبدالکریم سروش و عبدالعلی بازرگان صورت گرفت که دکتر سروش در این مناظره قرآن را رویایی رسولانه نامید. گرچه ایشان معمولاً رأی خود را در لفافهای میپیچد ولی این بار به وضوح آن را بیان نمود و قرآن را حاصل تراوش فکری و رویای پیامبر دانست. ما در صدد متّهم نمودن یا نسبت دادن ناروا به کسی نیستیم امّا میخواهیم این فکر را…
ادامه »»» -
چگونه مجموعه ای از باورها و احوال ثابت و لایتغییر می مانند ؟
چگونه مجموعه ای از باورها و احوال ثابت و لایتغییر می مانند ؟ نویسنده : استاد عبدالله احمدیان جوامع بشری، هر چه در علوم و صنایع و اختراعات و اکتشافات بیشتر پیشرفت کنند، در زندگی فردی و اجتماعی به یک دین وحیانی بیشتر نیازمند خواهند بود، و پرسش دوم این است که با وجود یقین به این که در این جهان تمام اشیاء و تمام قوانین و مقررات و باورها در حال تبدیل و تحول هستند، چگونه ممکن است یک…
ادامه »»» -
آسیب شناسی اختلاف و تفرقه
آسیب شناسی اختلاف و تفرقه دکتر طه جابر العلوانی مدخل: از مقطعی که پروژه اصلاح تفکر اسلامی – به روش نوین آن – تحت اسم و رسم های گوناگون از ناحیه متفکران و مصلحان امت اسلام مطرح شد ؛ بحث «آسیب شناسی دین » از مهمترین مباحثی است که توجه مصلحان را به خود جلب کرده است . منظور دین ، دین اسلام است دین اسلام به عنوان یک پیکره ی شاداب و سیستمی کارا که قابلیت اجرا دارد
ادامه »»» -
درسی در باب نقد خویشتن ، یازده نقد دکتر طه جابر علوانی بر کتاب خودش ادب الاختلاف
درسی در باب نقد خویشتن ، یازده نقد دکتر طه جابر علوانی بر کتاب خودش ادب الاختلاف به قلم: شیخ دکتر طه جابر علوانی[۱] / مترجم: سید عدنان فلاحی منسوبین به مدارس فقهی و کلامی و حاملان درجهی استاد و لقب دکتر، با رهگشا بودن نقد حاد خودشان و مکتوباتشان، الفت نگرفتهاند. از هر نقدی که از دیگران بشنوند، رویگردانی میکنند یا اینکه آن را به شدت یا ملایمت، رد مینمایند. کتاب من «ادب الإختلاف» از مهمترین مکتوباتی است که…
ادامه »»» -
آراء علما پیرامون اجماع ، حجت بودن اجماع، شیوع ادعای اجماع
آراء علما پیرامون اجماع ، حجت بودن اجماع، شیوع ادعای اجماع نویسنده : استاد شیخ محمود شلتوت[۱] / مترجم: سید عدنان فلاحی -آراء علما پیرامون اجماع چیزی را به مانند این اصلی که آن را «اجماع» نامیدهاند سراغ ندارم که به عنوان اصلی از اصول تشریع اسلام، در میان مردم مشهور گردد و لکن این چنین، نظرهای مختلف دربارهی آن مطرح شده باشد و مذاهب از جمیع جهات مربوط به این اصل، در آن اختلاف کرده باشند. مذاهب در مورد…
ادامه »»» -
آیا قرآن کلام خداست ؟ نقد دیدگاه ابوزید، سروش و شبستری در مورد وحی
آیا قرآن کلام خداست ؟ نقد دیدگاه ابوزید، سروش و شبستری در مورد وحی نویسنده : کمال روحانی گرچه ما هنوز شناخت و درک و تحلیل درست و علمی روشن و دقیقی از پدیده ی وحی نداریم و نمی دانیم خداوند چگونه و با چه ابزاری با پیامبران سخن می گوید اما (دقت شود!) مدّعا این است که کلام وحیانی در مقام تنزیل «به لسان قوم» است؛ یعنی در قالب الفاظ و بیان معیّن در زبان معیّن (عربی حجاز در…
ادامه »»» -
تاریخ و عقاید مذهب ماتریدی، مهمترین افکار ماتریدی، ریشه های عقیدیتی ماتریدی
تاریخ و عقاید مذهب ماتریدی، مهمترین افکار ماتریدی، ریشه های عقیدیتی ماتریدی ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد یک فرقه ی کلامی است که به ابو منصور ماتریدی نسبت داده می شود، این فرقه برای اثبات حقایق دینی و عقیده ی اسلامی در برابر رقیبان خود مانند معتزله و جهمیه و سایر فرقه های دیگر جهت استدلال و مباحثه از براهین و دلایل عقلی و کلامی کمک می گیرد. بنیانگذارمذهب ماتریدی و برجسته ترین شخصیت های آن: ماتریدی به…
ادامه »»» -
بیداری اسلامی .. چالشهای فرارو
بیداری اسلامی .. چالشهای فرارو نویسنده: دکتر عمر عبدالعزیز ترجمه: واحد ترجمەی پایگاە اطلاعرسانی اصلاح روشن است که پیدایش بیداری اسلامی، پدیدهای تاریخی در دوران معاصر است که بر اثر فروپاشی خلافت عثمانی، سیطرهی کشورهای استعمارگر، گسست سیاسی در امت اسلامی، کاستیهای اعتقادی که از سوی داعیان سکولاریسم تندرو به نام روشنفکری ترویج میشد، فروپاشی اخلاقی و ارزشی، فراخوانی به سوی غربگرایی و پیروی فرهنگی به نام رشد، نوسازی و همگامی با غرب به وجود آمد. پس از اینکه امت…
ادامه »»» -
اسباب اختلاف در دلایل الفاظ و اختلاف میان صحابه
اسباب اختلاف در دلایل الفاظ و اختلاف میان صحابه نویسنده : استاد دکتر علامه شیخ عبدالله بن بیه/ ترجمه: عبدالظاهر سلطانی ریشه ی برخی از اختلاف ها به فطرت بشر و برخی به ماهیت دلایل بر می گردد. ابن قیم درباره ی اولی می گوید: وجود اختلاف میان مردم امری ضروری و حتمی است، چون اهداف، میزان فهم و توان درک آنان متفاوتست، ناپسند تجاوز و دشمنی شان نسبت به یکدیگر است. ماهیت دلایل را می توان در چهار مورد…
ادامه »»» -
نقش اشعریان در عقلگرایی اسلامی
نقش اشعریان در عقلگرایی اسلامی : محسن عبدالحمید / مترجم: داود ناروئی جریان اشعری دست به یک کوشش اصلاحی مهم زد. الوالحسن اشعری[۱] – که قبلاً معتزلی بود – به تندرویی هایی که جریان معتزلی دچارش شده بود، پی برد. او و شاگردان بزرگ مکتبش، امثال باقلانی[۲]، جوینی[۳]، غزالی[۴]، فخر رازی[۵] و دیگران اثبات کردند که عقل مورد منازعه نمی تواند بر نصوص قطعی الدلاله اولویت داشته باشد. آنان نقطه ی عزیمت خود را یک مبدأ درست قرار دادند که…
ادامه »»» -
نقد دیدگاه ابوزید و دیگران در باب تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه
نقد دیدگاه ابوزید و دیگران در باب تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه تألیف و تحقیق: کمال روحانی قبل از این که دیدگاه ابوزید و دیگران را در باب تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه به بوته ی نقد بکشانیم، لازم است کمی به جلوتر برگردیم و آن، همان مقطع زمانی است که دانشمندان غرب به خاطر عدم همخوانی محتویات کتاب مقدس با علوم و داده های روز به این باور رسیدند که باید متون مقدس را در افق تاریخی معنا کرد…
ادامه »»»