دعوت و داعی
-
علت ضعف دعوتگران و نرسیدن به هدف چیست ؟
علت ضعف دعوتگران و نرسیدن به هدف چیست ؟ نویسنده : عبدالحمید بلالی/ مترجم: محمود محمودی تا کی ضعف های خود را توجیه کنیم؟! متأسفانه هر از گاهی می شنویم که دعوتگران به توجیه ضعف و تأخیر خود در رسیدن به اهداف می پردازند و وجود طاغوت های حاکم بر جهان اسلام و طاغوت های غربی را که شبانه روز در راستای جلوگیری از به حکومت رسیدن اسلام تلاش می نمایند، دلیل ضعف و تأخیر خود معرفی می کنند.…
ادامه »»» -
استقلال و آزاد اندیشی دعوتگر
استقلال و آزاد اندیشی دعوتگر دکتر محمد زین الهادی دعوتگر مسلمان شخصیتی مستقل و قایم به ذات است و نباید به دنبال هر بانکی وهر صدایی به حرکت در آید. این نوع استقلال در نظام اسلامی ،اصالتا موجود بوده و هیچگاه نیازی به تقویت و پشتیبانی از جانب دیگران نداشته است؛چرا که اسلام چکیده وثمرهی ادیان الهی و روش ومسلک همه ملت ها و در همه ی دورانها بوده و به وصله کاری احتیاج ندارد. دوری از منهج ربّانی و…
ادامه »»» -
دولت مدنی، گامی به سوی گذر از خودکامگی و تحقق مقاصد شریعت
دولت مدنی، گامی به سوی گذر از خودکامگی و تحقق مقاصد شریعت نویسنده: دکتر جاسر عوده؛ استاد مقاصد الشریعه در دانشکدهی پژوهشهای اسلامی در «دوحه» دکتر جاسر عوده تحصیلکردهی مصری و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و یکی از رهبران تفکر مقاصدی در کتاب جدیدش بر این باور است که رخدادهای میهن عربی از سال ۲۰۱۱ نشان داد که تغییر مطلوب ناگزیر باید از تغییر شخصیت انسان و تغییر ساختار دولت آغاز شود و اصلاحات سیاسی جزئی که پس از…
ادامه »»» -
ملایمت و مهربانی با افراد مبتدی در تعیین تکلیف و نتایج ملایمت
ملایمت و مهربانی با افراد مبتدی در تعیین تکلیف و نتایج ملایمت نویسنده: عبدالحمید البلالی / ترجمه: قادر قادری ملایمت و مهربانی با مبتدی دعوتگر طبق یک برنامۀ از پیش تعیین شده و منظم تربیتی که از قرآن و سنت برگرفته شده است مردم را به سوی دین فرا میخواند و آنچه را تاکنون بصورت تئوری و ذهنی در خصوص ملایمت و مهربانی یاد گرفته است باید در میدان عمل بکار گیرد. هرگاه مدعو با دعوتگر روبرو شود که…
ادامه »»» -
چه وقت دعوتگران، عصبانی می شوند؟
چه وقت دعوتگران، عصبانی می شوند؟ نویسنده : : عبدالحمید البلالی/ مترجم: محمود محمودی در زندگینامهی امام بزرگوار «زین العابدین علی بن حسین» آمده است: یکی از جاریه هایش برای وضو روی دست های او آب می ریخته است؛آبریز(آفتابه) از دست جاریه روی صورت او می افتد و صورتش را زخمی می کند. سرش را به سوی جاریه بلند می کند. جاریه می گوید: خداوند می فرماید:« وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ : آنها که خشم خود را فرو می خورند» امام…
ادامه »»» -
برخورد آرام با خطاکار در روش پیامبر (ص)
برخورد آرام با خطاکار در روش پیامبر (ص) نویسنده : محمد صالح المنجد / ترجمه: عبدالقدوس دهقان با خطاکار باید به آرامی برخورد نمود خصوصاً هنگامی که نهی و برخورد تند سبب شود که دایره فساد وسیعتر گردد، نمونهای جالب از آن را در برخورد حکیمانه حضرت پیامبر r با صحرانشینی که در مسجد ادرار کرد، مییابیم. حضرت انس بن مالک t روایت میکند و میگوید که همراه با حضرت پیامبر r در مسجد نشسته بودیم که شخصی صحرانشین وارد…
ادامه »»» -
معیارهای موفقیت حرکتهای اسلامی و نکاتی اساسی برای بازبینی فعالیت حرکات اسلامی
معیارهای موفقیت حرکتهای اسلامی(2) اخوان المسلمین بقلم: دکتر ابراهیم الهضیبی ترجمه: رحمت الله خردنیا چیزی که الآن بر اخوان واجب است! در حال حاضر انجام دو کار مهم بر اخوان واجب است: اولاً اخوان باید در ساختار تفکر و اندیشه خود تجدید نظر و افکار خود را در سایه حقائق اجتماعی جدید و روز دنیا بازنگری کند؛ چون در حال حاضر اخوان تنها بازیگر جریان اصلاحی اسلامی نیست و تفکر اخوان زمانی که این قضیه را درک کرد باید به…
ادامه »»» -
هدف از دعوت دیگران بسوی دین چیست ؟
هدف از دعوت دیگران بسوی دین چیست ؟ نویسنده: دکتر عبدالله خاطر /مترجم: محمد ابراهیم کیانی درمیان در دعوت مردم به سوی خدا دو هدف دنبال میشود: هدف نخست: رفع مسئولیت از دعوتگر؛ بر پایهی این هدف میتوانیم با انجام دعوت در پیشگاه خداوند در روز قیامت عذر بیاوریم که ما به مسئولیت خود عمل کردهایم. هدف دوم: بازگشت مردم به سوی خداوند؛ در این هدف انابت و بازگشت مردم به سوی پروردگار دنبال میشود تا خودشان به انجام این…
ادامه »»» -
مسجد پایگاه دعوت و مرکز تربیت
مسجد پایگاه دعوت و مرکز تربیت نوینسده: اسماعیل کسنزانی پایگاه دعوت دعوت عبارت است از تلاش و کوششی که براساس برنامه و روشی انجام میگیرد و بوسیلهی آن بندگان در راه خداوند و مسیر هدایت قرار میگیرند و به لباس ایمان ملبّس میشوند و دین خداوندی در زندگی آنها وارد میشود و بر آن سایه میافکند. و تمام زندگی ایشان را تغییر میدهد. دعوت عبارت است از ساختن جامعه، بوسیلهی ساختن فرد، به همین دلیل ساختن جامعهای براساس ایمان و…
ادامه »»» -
جهاد با زبان از منظر علامه قرضاوی
جهاد با زبان از منظر علامه قرضاوی – جهاد با زبان و نقش رسانه ها یکی از نوع های جهاد واجب در اسلام بر مسلمان و مرتبه های آن جهاد کردن با زبان و سخنوری است ، هر اندازه که در توان و طاقت انسان است و آن هم با تبلیغ و تعر یف کردن از محاسن و زیبایی های اسلام و رسانیدن پیام آن با زبانی عامیانه و مردمی جهت معلوم و روشن شدن و شناخت آن و آوردن…
ادامه »»» -
نقش تربیتی معلم ، میدان های فعالیت معلم در تربیت شاگردان
نقش تربیتی معلم ، میدان های فعالیت معلم در تربیت شاگردان نوشته: علی بن عبدالعزیز الراجحی / ترجمه و تصرف: عبدالخالق احسان محور سوم: میدان های فعالیت معلم در تربیت شاگردان: تعارف: تعارف از آداب عمومی اسلامی است که هیچ امت و هیچ فردی از آن بی نیاز نیست و تحقق روابط بدون آن ممکن نمی باشد؛ لذا تعارف از مهمترین آداب اسلامی است که الله متعال این گونه آن را بیان نموده است.(یا أیها الناس إنا خلقناکم من…
ادامه »»» -
اختلاف از دیدگاه علما اسلامی و آداب اختلاف
اختلاف از دیدگاه علما اسلامی و آداب اختلاف نویسنده : علامه شیخ عبدالله بن بیه / مترجم: عبدالظاهر سلطانی حافظ ابن رجب میگوید: آن گاه که اختلافات مردم در مسائل دینی زیاد شده و پراکندگیشان گسترش مییابد به همان نسبت کینه و دشمنیشان نیز فزونی میگیرد و هر کدام میپندارند که برای خدا با دیگران دشمنی و کینه دارد، در عین حال که ممکن است معذور هم باشد و ممکن نباشد و پیرو هوس خود باشد چون در شناخت واقعیت…
ادامه »»» -
۲- نقش تربیتی معلم ، روابط معلم و شاگردان
نقش تربیتی معلم ، روابط معلم و شاگردان نوشته: علی بن عبدالعزیز الراجحی / ترجمه و تصرف: عبدالخالق احسان محور دوم: روابط معلم و شاگردان اهمیت ارتباطات بین ابنای بشر بر کسی پوشیده نیست، بخصوص در یک محل کاری؛ برای معلم ممکن نیست که کارهایش را ثمربخش سازد، مگر از طریق روابطی که نصوص شرعی برای ما هدایت می دهند؛ می بینیم که الله متعال پیامبرش صلی الله علیه وسلم را با این صفات ارتباطی فرستاده که به حیث اصول…
ادامه »»» -
صفات دعوتگر و آداب دعوت
صفات دعوتگر و آداب دعوت نوینسده : دکتر محمد ابوالفتح البیانونی/ مترجم: عبدالرحمن زمانپور چون دعوت إلی الله کار انبیاء علیهم الصلاه و السلام و پیروانشان میباشد لازم است کسی که به دعوت قیام میکند به صفاتی اساسی و آدابی ضروری آراسته باشد تا شایستگی آن کار را بیابد و دعوتش ثمربخش شود. با توجه به نبود فرق علمی دقیق، بین صفات و آداب از یک جهت مناسب دیدم که مهمترین صفات و آداب ضروری برای دعوتگران را بیتمایز بین…
ادامه »»»