علمی ، پزشکقرآنمطالب جدید

موسیقی قرآن و تأثیر آن بر بیماران روانی

موسیقی قرآن و تأثیر آن بر بیماران روانی

نویسنده : کمال روحانی- پیرانشهر

دکتر احمد قاضی که تحقیقاتی دیگر درباره ی اعجاز علمی قرآن و سنت دارد از تأثیر قرآن و قرائت آن بر بیماران عصبی سخن به میان آورد و حاصل تحقیقات خود را این گونه ابراز داشت:

(وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ ) اسراء: ۸۲

« ما آیاتی از قرآن را فرو می‌فرستیم که مایه بهبودی دل ها و نزول رحمت است.»

وی می گوید: برای این که به اثرات قرآن بر بیمار عصبی و آرامش روان پی ببریم به تحقیقاتی بر روی بیماران عصبی از مسلمین و غیر مسلمین چنگ یازیدیم. برای این کار گروهی از مسلمین و گروهی از غیر مسلمین را بر گزیدیم که اختلال اعصاب داشتند. ابتدا به اندازه گیری و تحقیق بر خصایص جسمی و روانی بیماران مسلمان پرداختیم، سپس آن ها را به اتاقی انتقال دادیم که در آن سکوت مطلق برقرار بود و کلیه ی مواد آزمایش و ایجاد آرامش روحی (از جمله موسیقی های مختلف) را در اختیارشان گذاشتیم. بعد از این مرحله دوباره به معاینه وضع روحی و جسمی آن ها روی آوردیم و آن را با محاسبه ی قبلی مقایسه نمودیم، سرانجام مشاهده کردیم که نتیجه آزمایش عکس بوده است و از فشار عصبی بیماران کاسته نشد.

بعد از آن، گروهی از بیماران روانی مسلمان را بعد از مطالعه و معاینه ی وضع جسمی و فشارهای عصبی به اتاقی انتقال دادیم که در آن قرآن تلاوت و پاره ای از اعجاز علمی قرآن کریم و ظرایف آیات بیان می شد، در این هنگام دستگاه های اختلال سنج نشان دادند فشار عصبی بیماران پایین آمده است. گروهی گفتند سبب اصلی در این کار زبان عربی است که از فصاحت و عذوبتی مخصوص به خود برخوردار است. لذا همان گروه تحت آزمایش را به اتاقی برده که بهترین های شعر و نثر عربی قرائت می شد ولی دستگاه های اختلال سنج هیچ تغییری را در وضع روحی بیماران نشان ندادند. بر همین پندار عدّه ای اذعان داشتند، تجوید در قرآن کریم نوعی موسیقی آرام بخش دارد، لذا همان اشعار و نثرهای در اوج فصاحت و بلاغت را به حالت تجوید قرائت کردند، اما باز مشاهده شد که تأثیری در سلامت روحی بیماران به دنبال نداشته است.

عدّه ای معتقد بودند که چون بیماران تحت آزمایش مسلمانند و به معانی و ظرایف آیات قرآنی واقف، قرائت قرآن عاملی در بهبود وضع روحی آنان شده است.

سرانجام لازم آمد تأثیر موسیقی قرآن بر کافرانی صورت گیرد که هیچ از قرآن نمی دانستند و حتّی یک کلمه هم به زبان عربی آگاه نبودند. برای این مطلوب گروهی از بیماران روانی کافر، بعد از معاینه و سنجش وضع جسمی، به اتاقی ساکت و خلوت منتقل شدند و همه ی ابزار آرامش در اختیارشان گذاشتیم، اما نتیجه ی قابل ملاحظه ای به دست نیامد. این بار بیماران را به اتاقی بردیم که قرآن کریم با لحنی دل انگیز قرائت می شد. دیری نپایید که اختلال سنج ها نشان دادند میزان اختلال ۵۰% پایین آمده است که درصد بسیار خوبی است و همین قرائت قرآن نسبت به مسلمینی تا ۹۷% مؤثّر بود.

حال، تو این جوان مسلمان! می توانی همین مسأله را به بوته ی آزمایش ببری، زمانی که دچار فشار و ناراحتی روحی گردیدی وضویی بساز و قرآن بخوان و در معانی آن تدبّر و تأمل کن، خواهی دید قرائت قرآن چه اثرات شگرفی بر روح و روان تو دارد.

شاهدی دیگر بر این ادّعا

اخیراً دانشمندان آمریکایی با آزمایش هایی که بر بیماران روانی به انجام رساندند، دریافتند که ترتیل قرآن سبب افت فشار عصبی است و این درباره ی کسانی که زبان عربی نمی دانند نیز صادق است. (اخبار شبانگاهی، شبکه ی سوم سیما، ساعت ۱۰ شنبه ۱۹/۷/۱۳۸۴).

——————————————————————–

منبع: اعجاز قرآن در عصر فضا و تکنولوژی / مؤلف: کمال روحانی- پیرانشهر / انتشارات: سامرند پیرانشهر ۱۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا